Rond filter

Gestart door Booz, 17-06-2019 21:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Booz

Hoi brouwers,

Ik heb een kraan gemonteerd in mijn brouwpan en daaraanvast wil ik een rond filter maken.

Het rond maken van een stukje flexibel koper gaat prima, maar nadat ik een T-stuk heb geprobeerd te monteren, verliest buis zijn mooie vorm.
Het ergste is dat ik het T-stuk er helemaal niet mooi op krijg.

Heeft iemand suggesties?
Of helemaal andere ideeën hiervoor...



NB. De heer van de installatiewinkel had een ruime hand van afmeten. Hij heeft mij voldoende buis meegegeven voor een 2e poging. Alsof hij wist dat het niet in ene keer zou lukken.

Groeten,
Edwin

hansHalberstadt

De buis moet zodang gebogen worden dat de uiteinden recht tegenover elkaar zitten met de ruimte ertussen die ook in het T-stuk zit. Op jouw foto is de kromming niet groot genoeg dus komt het scheef in het T-stuk en dan krijg je het er nooit in.

brouwerwaldonk

Die luttele mm bijplooien in de grote ronding, kan toch geen probleem zijn met roodkoper buis.

hansHalberstadt

Maar als je daarbij het uiteinde uitrekt of ovaal maakt dan past het niet meer in de koppeling. Lijkt op de foto alsof dat is gebeurt.

EBC

Koop er nog twee T-stukken bij en maak twee halve manen met een stuk omhoog in het midden.

Makkelijker schoonmaken en betere stromingsverdeling.

Booz

De 2 uiteinden kreeg ik niet recht tegenoverelkaar en met het moetwillig erop wurmen van het T-stuk is de buis toch lichtelijk vernaggeld.

Misschien inderdaad een optie om 2 halve manen naar het midden te leiden....

Het leek allemaal zo eenvoudig [emoji14]

Rob.Erto

Ik heb ook lang geworsteld met een rond filter uit 1 stuk. Uiteindelijk niet gelukt en een filter met rechte buizen met knelkoppelingen gemaakt. Is geheel te demonteren dus handig voor schoonmaken.

Rinus

Volgens mij kan je dan toch beter zo'n filterheks gebruiken? Ik heb er net een gekocht moet het alleen nog testen...

Serge VL

Citaat van: Rinus op 18-06-2019  19:55 uVolgens mij kan je dan toch beter zo'n filterheks gebruiken? Ik heb er net een gekocht moet het alleen nog testen.....
En voor € 17.5 ben je al gesteld https://nl.aliexpress.com/item/Bier-brouwen-1-M-HELIX-SPOEL-EN-TEE-304-ROESTVRIJ-VALSE-BODEM-VERVANGING-VOOR-MASH-LAUTER/32962319962.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.66a52e0eJpmuTH

Booz

Een filterheks zou opzich wel kunnen, maar ik denk dat als mijn idee lukt ik de pan aardig leeg kan slurpen. In ieder geval verder dan met de heks.
Want is het niet zo dat wanneer de heks lucht hapt deze spoedig stopt met zijn transport?

Ik ga een poging wagen voor de 2 halve cirkels die naar het midden afvoeren.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Booz op 18-06-2019  20:37 uEen filterheks zou opzich wel kunnen, maar ik denk dat als mijn idee lukt ik de pan aardig leeg kan slurpen.
Bij Ali bestel je een filterheks voor amper € 17.
Citeerbeer brew 1M HELIX COIL AND TEE (304 STAINLESS) - FALSE BOTTOM REPLACEMENT FOR MASH, LAUTER, KETTLE

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.