Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Rond filter  (gelezen 781 keer)

Offline Booz

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Rond filter
« Gepost op: 17-06-2019 21:24 u »
Hoi brouwers,

Ik heb een kraan gemonteerd in mijn brouwpan en daaraanvast wil ik een rond filter maken.

Het rond maken van een stukje flexibel koper gaat prima, maar nadat ik een T-stuk heb geprobeerd te monteren, verliest buis zijn mooie vorm.
Het ergste is dat ik het T-stuk er helemaal niet mooi op krijg.

Heeft iemand suggesties?
Of helemaal andere ideen hiervoor...

NB. De heer van de installatiewinkel had een ruime hand van afmeten. Hij heeft mij voldoende buis meegegeven voor een 2e poging. Alsof hij wist dat het niet in ene keer zou lukken.

Groeten,
Edwin

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Re: Rond filter
« Reactie #1 Gepost op: 18-06-2019 00:41 u »
De buis moet zodang gebogen worden dat de uiteinden recht tegenover elkaar zitten met de ruimte ertussen die ook in het T-stuk zit. Op jouw foto is de kromming niet groot genoeg dus komt het scheef in het T-stuk en dan krijg je het er nooit in.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #2 Gepost op: 18-06-2019 09:02 u »
Die luttele mm bijplooien in de grote ronding, kan toch geen probleem zijn met roodkoper buis.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #3 Gepost op: 18-06-2019 09:35 u »
Maar als je daarbij het uiteinde uitrekt of ovaal maakt dan past het niet meer in de koppeling. Lijkt op de foto alsof dat is gebeurt.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #4 Gepost op: 18-06-2019 09:40 u »
Koop er nog twee T-stukken bij en maak twee halve manen met een stuk omhoog in het midden.

Makkelijker schoonmaken en betere stromingsverdeling.

Offline Booz

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 18-06-2019 09:59 u »
De 2 uiteinden kreeg ik niet recht tegenoverelkaar en met het moetwillig erop wurmen van het T-stuk is de buis toch lichtelijk vernaggeld.

Misschien inderdaad een optie om 2 halve manen naar het midden te leiden....

Het leek allemaal zo eenvoudig

Offline Rob.Erto

• Junior lid
  • **
  • Al doende leert men
« Reactie #6 Gepost op: 18-06-2019 18:19 u »
Ik heb ook lang geworsteld met een rond filter uit 1 stuk. Uiteindelijk niet gelukt en een filter met rechte buizen met knelkoppelingen gemaakt. Is geheel te demonteren dus handig voor schoonmaken.

Offline Rinus

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #7 Gepost op: 18-06-2019 19:55 u »
Volgens mij kan je dan toch beter zo'n filterheks gebruiken? Ik heb er net een gekocht moet het alleen nog testen...

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 18-06-2019 20:09 u »
Volgens mij kan je dan toch beter zo'n filterheks gebruiken? Ik heb er net een gekocht moet het alleen nog testen.....
En voor 17.5 ben je al gesteld https://nl.aliexpress.com/item/Bier-brouwen-1-M-HELIX-SPOEL-EN-TEE-304-ROESTVRIJ-VALSE-BODEM-VERVANGING-VOOR-MASH-LAUTER/32962319962.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.66a52e0eJpmuTH

Offline Booz

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 18-06-2019 20:37 u »
Een filterheks zou opzich wel kunnen, maar ik denk dat als mijn idee lukt ik de pan aardig leeg kan slurpen. In ieder geval verder dan met de heks.
Want is het niet zo dat wanneer de heks lucht hapt deze spoedig stopt met zijn transport?

Ik ga een poging wagen voor de 2 halve cirkels die naar het midden afvoeren.

Offline Brouwerij Hulzebos

• Senior lid
  • Veldrijder en dwarse BIAB brouwer.
« Reactie #10 Gepost op: 18-06-2019 21:16 u »
Een filterheks zou opzich wel kunnen, maar ik denk dat als mijn idee lukt ik de pan aardig leeg kan slurpen.
Bij Ali bestel je een filterheks voor amper 17.
Citaat
beer brew 1M HELIX COIL AND TEE (304 STAINLESS) - FALSE BOTTOM REPLACEMENT FOR MASH, LAUTER, KETTLE

Tags: