Ali heatcable/verwarmingskabel voor vergistingskast

Gestart door Brouwerij Mennekes, 17-06-2019 20:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koen S



Ik kocht bij Ali de versie van 25 watt, gemonteerd op de zijkant want de koeling zit in de achterwand.

Jacques

Citaat van: Koen S op 05-07-2019  16:27 uDe temperatuur moet ook niet overal hetzelfde zijn. Of de omgevingstemperatuur boven en onder enkele graden scheelt, maakt weinig uit. De temperatuur van het wort in je gistvat, daar gaat het om.

Het gaat inderdaad om de temperatuur van het bier. Maar om een sneller temperatuurmiddeling te hebben is een ventilator toch wel handig. Het is boven in de koelkast snel een paar graden warmer dan onderin. Zeker als je een wat grotere koelkast hebt. Meet maar eens met een digitale thermometer.

Jacques

Net even gemeten. Bij mij gaat het om 1,9 ºC als de ventilator niet werkt.

Koen S

Citaat van: Jacques op 05-07-2019  22:22 uNet even gemeten. Bij mij gaat het om 1,9 ºC als de ventilator niet werkt.
Dat is volgens mij echt te verwaarlozen als het gaat om omgevingstemperatuur. Misschien gaat het iets sneller met ventilator, maar snelheid van temperatuurverhoging is net geen issue.

Jacques

Citaat van: Koen S op 05-07-2019  22:32 uDat is volgens mij echt te verwaarlozen als het gaat om omgevingstemperatuur. Misschien gaat het iets sneller met ventilator, maar snelheid van temperatuurverhoging is net geen issue.

In de wintermaanden zal het verschil groter zijn. Aan de warmte boven in de koelkast heb je niet zo veel...

Maar als je het nut niet ziet zitten mag dat ook. Ieder werkt naar zijn eigen inzichten...

Koen S

Citaat van: Jacques op 05-07-2019  22:36 uIn de wintermaanden zal het verschil groter zijn. Aan de warmte boven in de koelkast heb je niet zo veel...

Maar als je het nut niet ziet zitten mag dat ook. Ieder werkt naar zijn eigen inzichten...
Veel hangt natuurlijk af van de omgeving. Ik brouw en vergist in de kelder, daar zijn de temperatuurverschillen tussen zomer en winter vrij beperkt. Ook de manier van verwarmen maakt een wezenlijk verschil. Vroeger verwarmde in met een gloeilamp en had ik veel uitschieters in de omgevingstemperatuur. Dat kon ik perfect monitoren met mijn Plaato die naast de vergisting ook de omgevingstemperatuur meet.  Op de grafiekjes zag je veel pieken terwijl de Inkbird de temperatuur van het gistvat wel mooi constant hield.
De verwarmingskabel die ik nu installeerde werkt trager met dus minder pieken. Ik vermoed dat dit weer een verbetering wordt in het gecontroleerd vergisten.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 05-07-2019  15:25 uHet regelbaar zijn van de temperatuur is wat anders dan overal dezelfde temperatuur hebben...

Om het wat duidelijker te maken waar het om gaat: krijg je een beter bier door een ventilator in je koelkast?
Kan me er niks bij voorstellen. :weetniet:

Brouwerij Mennekes

Ik ga eerst zonder ventilator proberen. De kabel is zo lang dat er een groot gedeelte van alle kanten dezelfde warmte krijgt. Dit zal al beter zijn dan de kabel enkel aan een kant.

Vergisten doe ik nu nog in de bekende witte emmers maar ga later voor een vat met een dikkere wand. Dan zal de schommeling van temperatuur in het vat ook veel kleiner zijn.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 06-07-2019  00:10 uOm het wat duidelijker te maken waar het om gaat: krijg je een beter bier door een ventilator in je koelkast?
Kan me er niks bij voorstellen. :weetniet:

Beter bier? Niet zo snel. Het wort/bier in het gistvat heeft een vrij grote warmtecapaciteit.

Ik krijg vooral een betere temperatuurbeheersing in de gehele koelkast. Door de grotere circulatie is de verwarming en koeling wat effectiever.


Jeroen76

Heren en dames die ventilatoren kosten nog geen 2 euro per stuk bij de Action. Voor mij een reden om ze wel in de kast te zetten. Gaat het niet dan schaadt het niet. Maar zie wel degelijk verschil, is sneller op temperatuur dus minder lange temperatuurschommeling. Maar goed denk best dat dat te verwaarlozen is maar voor die 2 euro ga ik niet lopen zeuren.

Gr. Jeroen

Brouwerij Mennekes

Citaat van: Jeroen76 op 06-07-2019  10:39 uHeren en dames die ventilatoren kosten nog geen 2 euro per stuk bij de Action. Voor mij een reden om ze wel in de kast te zetten. Gaat het niet dan schaadt het niet. Maar zie wel degelijk verschil, is sneller op temperatuur dus minder lange temperatuurschommeling. Maar goed denk best dat dat te verwaarlozen is maar voor die 2 euro ga ik niet lopen zeuren.

Gr. Jeroen

Voor 2 euro mag je het voor mij komen maken jeroen :-)
In mijn opstelling is dat 4 euro ventilators. Paar euro voor adapter usb naar 220 en xtra stopcontact plus bekabeling. Dan hou ik dat tientje ff im mijn zak. Als het nodig blijkt dan ist zo bijgemaakt  :D

middelaersch

Als zo'n ventilatortje daadwerkelijk aan een betere werking van je koelkast zou bijdragen, zouden de fabrikanten die dingen er wel standaard in bouwen. Zeker de laatste jaren waarin efficiënt gebruik van energie zoveel aandacht krijgt. Uit het feit dat ze dat niet doen trek ik de voorzichtige conclusie dat dat weinig of geen nu heeft voor de efficiëntie. En dat je bier er beter door wordt geloof ik ook niet. Dus.... :weetniet:

Maar als je het leuk vindt om zo'n ding in te bouwen: doen!  :biersmile:

Jeroen76



Citaat van: middelaersch op 06-07-2019  15:15 uAls zo'n ventilatortje daadwerkelijk aan een betere werking van je koelkast zou bijdragen, zouden de fabrikanten die dingen er wel standaard in bouwen. Zeker de laatste jaren waarin efficiënt gebruik van energie zoveel aandacht krijgt. Uit het feit dat ze dat niet doen trek ik de voorzichtige conclusie dat....

Euhm je loopt een beetje achter maar die dingen zitten er echt wel in hoor de laatste jaren...

Maar de fabrikanten zijn minder bezig met het verwarmen van koelkasten ;)

Gr. Jeroen


Jeroen76

Citaat van: Brouwerij Mennekes op 06-07-2019  13:49 uVoor 2 euro mag je het voor mij komen maken jeroen :-)
In mijn opstelling is dat 4 euro ventilators. Paar euro voor adapter usb naar 220 en xtra stopcontact plus bekabeling. Dan hou ik dat tientje ff im mijn zak. Als het nodig blijkt dan ist zo bijgemaakt  :D
Er van uit gaande dat je vast wel ergens nog wat USB oplaad adapters hebt van een oude telefoon en anders bij de Action/kringloop zijn die dingen echt niet zo duur, kunnen er zelfs 4 in...

Gr. Jeroen

Jacques

Citaat van: middelaersch op 06-07-2019  15:15 uAls zo'n ventilatortje daadwerkelijk aan een betere werking van je koelkast zou bijdragen, zouden de fabrikanten die dingen er wel standaard in bouwen. Zeker de laatste jaren waarin efficiënt gebruik van energie zoveel aandacht krijgt. Uit het feit dat ze dat niet doen trek ik de voorzichtige conclusie dat dat weinig of geen nu heeft voor de efficiëntie.

Dan heb je nooit goed gekeken naar grotere koelkasten. Daar zit vaak een ventilator in.


middelaersch

Citaat van: Jacques op 07-07-2019  00:00 uDan heb je nooit goed gekeken naar grotere koelkasten. Daar zit vaak een ventilator in.

Je hebt gelijk, weer wat geleerd!  :biersmile:

hansHalberstadt

Onze koelkast heeft inderdaad een ventilator (Liebherr) als je de temperatuursensor in het gistingsvat hebt zitten of goed thermisch gekoppeld hebt met je wort dan is het minder belangrijk omdat er genoeg circulatie in je wort is om de temperatuur  gelijkmatig te krijgen (of de temperatuur dan gelijkmatig verdeeld is in de koelkast is dan niet zo belangrijk). Maar als je sensor in de koelkast meet heb je al snel een paar graden verschil tussen bovenkant en onderkant, dus dan weet je niet op welke temperatuur je gistende wort gaat staan, terwijl je temperatuurregeling een perfect geregeld resultaat laat zien.

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 08-07-2019  08:26 uMaar als je sensor in de koelkast meet heb je al snel een paar graden verschil tussen bovenkant en onderkant, dus dan weet je niet op welke temperatuur je gistende wort gaat staan, terwijl je temperatuurregeling een perfect geregeld resultaat laat zien.

Als je sensor de lucht in de koelkas meet wordt de temperatuur sowieso niet goed geregeld. Je moet de sensor met isolatiemateriaal tegen het vat plakken, of op een of andere manier in het vat bevestigen. Het gaat er om dat je de temperatuur van het bier regelt, en niet die van de lucht in de koelkast!

Tussen de inhoud van het gistvat en de lucht in de koelkast kan tijdens de hoofdgisting namelijk een behoorlijk temperatuurverschil ontstaan door de energie c.q. warmte die bij het vergisten vrij komt.

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 08-07-2019  10:50 uAls je sensor de lucht in de koelkas meet wordt de temperatuur sowieso niet goed geregeld. Je moet de sensor met isolatiemateriaal tegen het vat plakken, of op een of andere manier in het vat bevestigen. Het gaat er om dat je de temperatuur van het bier regelt, en niet die van de lucht in de koelkast!

Tussen de inhoud van het gistvat en de lucht in de koelkast kan tijdens de hoofdgisting namelijk een behoorlijk temperatuurverschil ontstaan door de energie c.q. warmte die bij het vergisten vrij komt.
Precies. Het voordeel van een ventilator is wel dat door de stroming een betere warmtekoppeling ontstaat tussen je gistingsvat en de lucht in de koelkast. Maar uiteindelijk regelt dat gewoon weg als je de sensor maar koppelt met je gistende bier zoals je al zegt. Nadeel van een ventilator is weer dat het elektrisch vermogen wat het ding opneemt (+ de eventuele adapter) waardoor je koelkast meer moet koelen en dus meer stroom verbruikt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.