Ali heatcable/verwarmingskabel voor vergistingskast

Gestart door Brouwerij Mennekes, 17-06-2019 20:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerij Mennekes

Ik zie nu een heatingkabel/verwarmingskabel voor aquaria nu met 50% korting op ali.

Gaat om deze https://s.click.aliexpress.com/e/WWZhe4o
4 meter van 15 Watt.

De koelkast staat in de schuur met een STC 1000 en is een flinke koelkast met dikke deur. Zou dit werken?

molen

Ik heb ook zó'n soortgelijke verwarmingsriem om mijn rvs gistvat, werkt prima!

Ook gewoon te koop bij een NL brouwwinkel of boerenbond / dierenspeciaalzaak  :brouwen:

jackodb

Zelf ben ik ook gestart met een 15 W, ook op een STC-1000. En deze in een koelkast in de schuur. Min of meer buiten.

In de winter is dat te zwak gebleken. Met een 30 W kabel ging dat een stuk beter. De koelkast is een standaard tafelmodel.

Brouwerij Mennekes

Citaat van: jackodb op 17-06-2019  20:53 uZelf ben ik ook gestart met een 15W, ook op een STC-1000. En deze in een koelkast in de schuur. Min of meer buiten.

In de winter is dat te zwak gebleken. Met een 30 W kabel ging dat een stuk beter. De koelkast is een standaard tafelmodel.

Bedankt, ik heb nu de 25 W van 5 meter gekocht. Mocht deze niet sterk genoeg zijn dan kan ik er altijd nog eentje aan toevoegen.

joenedu

Hang je dit dan op aan de binnenwand van de koelkast of wikkel je dit om je gistvat heen?

jackodb

Langs de wanden van de koelkast. Want ik gebruik het ook om het bier na bottelen nog een tijdje warm te houden.

joenedu

Citaat van: jackodb op 18-06-2019  08:50 uLangs de wanden van de koelkast. Want ik gebruik het ook om het bier na bottelen nog een tijdje warm te houden.

Da's een goeie! Bedankt voor de uitleg, even overleggen met de medebrouwer. Dit is beter dan een lamp.  ^-^

emiel1

Ik heb zelf sinds een paar maanden de 25 W versie van deze op de achterwand van mijn vergistingskast geplakt. Erg makkelijk en werkt heel goed. Ik vind verwarmen alleen wel redelijk lang duren (15 liter in een tafelmodel koelkast duurt zo 5 uur per graden), dus ik zou eerder 45 W aanraden bij deze.

jackodb

Klopt. Met meer vermogen is het sneller op temperatuur. Met teveel vermogen schiet de temperatuur makkelijker te snel door. Zo'n kabel is niet meteen afgekoeld als de spanning eraf gaat. Maar 45 W lijkt me prima.

Zelf breng ik de lege kast al ruim van te voren op temperatuur.

Brouwerij Mennekes

Mooi, ik probeer het eerst even met die 25 Watt. Ben ook ben dat het te hard gaat met een wat sterkere. Kwestie van goed op tijd aanzetten en dan zal het wel lukken. Misschien in de strenge wintermaanden gewoon brouwen met ondergisten. Dan kan de temp wat lager blijven(?)

Qua locatie in de koelkast. Ik dacht zelf aan de linkerwand, bovenkant en rechterwand. Achterkant heb ik dan geen verwarming. Dit ook omdat de koelkast aan de achterkant gekoeld wordt. Of slaat dit nergens op wat ik zeg?

Jeroen76

Ik heb deze met kabelgeleiders van Wish op zijkanten en achterkant bevestigd werkt top en 6 meter was precies genoeg. (60 Watt)

https://www.proheating.nl/Dieren_verblijf_verwarmingen/Warmtekabels_elektrisch/Siliconen-warmtekabel-60-watt-6-meter



Glasplaatjes staan er in omdat ze anders in de weg stonden. Bodemglasplaat is inmiddels vervangen voor een lasergesneden RVS plaat van 5 mm

2 USB ventilatoren van de Action blazen tijdens het verwarmen

Gr. Jeroen


Brouwerij Mennekes

Citaat van: Jeroen76 op 18-06-2019  11:57 uIk heb deze met kabelgeleiders van Wish op zijkanten en achterkant bevestigd werkt top en 6 meter was precies genoeg. (60watt)

..........

2 USB ventilatoren van de Action blazen tijdens het verwarmen


Mooi! Heb je de ventilatoren gewoon met een blokje naar 220 aangesloten? (zo'n telefoon lader blokje). En dan dat blokje buiten de koelkast of er in? Ben een beetje bang voor alle elektra er in

Jeroen76

Heb via de zijkant een gat geboord en hier de draad van een verdeeldoos doorheen gehaald. Wel even nieuwe stekker er op. Deze stekker gaat dan in de Inkbird of STC1000, stopcontact voor verwarmen.

Inderdaad blokje van de Action waar 4 USB's in kunnen. Mijn IP camera in werking via andere contactdoos die constant spanning heeft en niet enkel tijdens verwarmen. Kan nu temperatuur volgen (inkbird) en kijken naar het waterslot (camera) zonder dat de deur open hoeft.

Ben niet zo angstig om de verdeeldoos in de koelkast te plaatsen. Heb nog amper vocht gezien om me zorgen over te maken.



Gr. Jeroen

BertusBeensteen

Citaat van: Jeroen76 op 18-06-2019  15:10 uHeb via de zijkant een gat geboord en hier de draad van een verdeeldoos doorheen gehaald.

Ik ben wel benieuwd naar hoe je het gat hebt geboord. Heb je nog een bepaalde techniek gebruikt om geen leidingen te raken?
Ik heb alles nog via het deurrubber lopen omdat ik het nog niet aandurfde of een gat te boren .

Jeroen76

In de zijkant zitten geen leidingen bij dit model en de meeste anderen. Maar natuurlijk niet als een malle een gat boren maar eerst zachtjes door het metaal. Daarna voel je het isolatiemateriaal en daar ga je als een mes door de boter doorheen. Alles met beleid natuurlijk.

Wil misschien nog een gat in de bovenkant maken voor een waterslot maar dat is wat risicovoller. Zoals je ziet is er nog maar net voldoende ruimte voor een waterslot maar moet deze er op zitten voordat het vat de koelkast in gaat maar door de platte dunne bodem slaat deze wat bol als hij gevuld is en trekt hij het waterslot waarschijnlijk leeg. Of ik kort het buisje van het waterslot wat in dan kan het net...

Gr. Jeroen


middelaersch

Citaat van: jackodb op 18-06-2019  09:58 uMet teveel vermogen schiet de temperatuur makkelijker te snel door. Zo'n kabel is niet meteen afgekoeld als de spanning eraf gaat. Maar 45W lijkt me prima.

Dit voorkom je door de temperatuursensor met wat isolatiemateriaal en duc tape tegen het gistvat te plakken. Hierdoor wordt het doorschieten (resoneren) voorkomen. En nog belangrijker: hierdoor regel je de temperatuur van je bier, en niet de temperatuur van de lucht in de koelkast. Daar gaat het om!
Als ik flesjes voor navergisting in de koelkast heb, plak ik de sensor tegen een flesje, ook met isolatiemateriaal.

Ik heb een verwarmingselement van 60 watt in een tafelmodel koelkastje, en geen problemen met doorschieten van de temperatuur.

Jeroen76

Citaat van: jackodb op 18-06-2019  09:58 uKlopt. Met meer vermogen is het sneller op temperatuur. Met teveel vermogen schiet de temperatuur makkelijker te snel door. Zo'n kabel is niet meteen afgekoeld als de spanning eraf gaat. Maar 45W lijkt me prima.

Zelf breng ik de lege kast al ruim van te voren op temperatuur.
Totaal geen probleem mee. Er van uit gaande dat 60 watt prima is voor mijn kast. Kabel koelt overigens snel af hoor, ook na 5 minuten draaien kon ik de kabel gewoon nog vasthouden. Valt dus allemaal wel mee.

Gr. Jeroen


hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 18-06-2019  23:27 uEn nog belangrijker: hierdoor regel je de temperatuur van je bier, en niet de temperatuur van de lucht in de koelkast. Daar gaat het om!
Als ik flesjes voor navergisting in de koelkast heb, plak ik de sensor tegen een flesje, ook met isolatiemateriaal.

Ik heb een verwarmingselement van 60 watt in een tafelmodel koelkastje, en geen problemen met doorschieten van de temperatuur.

als je de temperatuur van je wort regelt dan maakt het niets uit of de omgevingstemperatuur doorschiet. De warmtecapaciteit van het wort is wel een factor 1000 groter dan die van de lucht+wanden in je koelkast. dus als de temperatuur in de koelkast 20 graden door zou schieten en daarna die warmte zou mengen met het gistingsvat dan warmt het gistingsvat nog maar 0.02 graden op. Voordeel van regelen in/op je gistingsvat is dat de eindtemperatuur sneller bereikt is omdat je juist een flinke overshoot toelaat. Met koelen moet je dan wel uitkijken want dan wordt de lucht in de koelkast veel kouder dan het vat en omdat er met vocht verzadigde koolzuur uit je vat komt heb je dan al snel condens en risico met elektrastopcontacten. 

jackodb

Citaat van: Jeroen76 op 18-06-2019  23:31 uTotaal geen probleem mee. Er van uit gaande dat 60 watt prima is voor mijn kast. Kabel koelt overigens snel af hoor, ook na 5 minuten draaien kon ik de kabel gewoon nog vasthouden. Valt dus allemaal wel mee.

Gr. Jeroen

60W lijkt me ook zeker geen probleem. Het begrip 'teveel' is dan ook naar eigen inzicht te gebruiken en is ook afhankelijk van het te verwarmen volume  :)

Voor zover ik weet worden die kabels rond de 40 graden. Die temperatuur is over het algemeen nog wel te verdragen.

Brouwerij Mennekes

Nou mijn kabel is ook binnen en ik heb deze ook aan de zijkant en achterkant met een paar clips vastgezet. Nu een test aan het doen met een klein potje met koud water. De STC1000 werkt perfect en ook de kabel wil goed verwarmen. Misschien in de wintermaanden niet genoeg maar dan kan ik altijd nog extra verwarming toevoegen.


Jeroen76

Netjes! Misschien nog een ventilator op USB voor goede verdeling van de warmte (Action).

Gr. Jeroen


middelaersch

Citaat van: Jeroen76 op 05-07-2019  12:14 uNetjes! Misschien nog een ventilator op USB voor goede verdeling van de warmte (Action).

Lijkt me overbodig, ik heb geen ventilator en de temperatuur is prima regelbaar.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 05-07-2019  13:34 uLijkt me overbodig, ik heb geen ventilator en de temperatuur is prima regelbaar.

Het regelbaar zijn van de temperatuur is wat anders dan overal dezelfde temperatuur hebben...

Koen S

Citaat van: Jacques op 05-07-2019  15:25 uHet regelbaar zijn van de temperatuur is wat anders dan overal dezelfde temperatuur hebben...
De temperatuur moet ook niet overal hetzelfde zijn. Of de omgevingstemperatuur boven en onder enkele graden scheelt, maakt weinig uit. De temperatuur van het wort in je gistvat, daar gaat het om.

BertusBeensteen

Citaat van: Koen S op 05-07-2019  16:27 uDe temperatuur moet ook niet overal hetzelfde zijn. Of de omgevingstemperatuur boven en onder enkele graden scheelt, maakt weinig uit. De temperatuur van het wort in je gistvat, daar gaat het om.

Warmteoverdracht gaat wel beter wanneer de media in beweging zijn. Achterin de koelkast zal ook je wort kouder zijn dan aan de voorkant wanneer de compressor draait. Met een luchtstroom heb je dit minder hevig.

Zonder ventilator gaat het op temperatuur houden ook wel, maar hangt het af van waar je temperatuursensor zit of ook je wort dezelfde temperatuur heeft. Velen zullen deze gewoon aan de zijkant vastplakken en niet direct in het wort hebben hangen.

Persoonlijk heb ik er wel een ventilator in gehangen omdat ik de boel toch allemaal nog had liggen. Anders had ik het waarschijnlijk gelaten voor wat het was.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.