Bottelen vanuit een unitank

Gestart door Brouwert, 17-06-2019 15:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwert

Ik ben mij wat aan het orienteren om tzt over te stappen van mijn plastic emmers naar een rvs conische fermentor.
Op zich lijkt iets als de SS Brewtech Chronical me wel wat maar is zie nu ook meer geavanceerde modelen zoals de Unitank van SS brewtech en de Conical van Spike, die beiden meer druk aankunnen.

Ik vraag me af in hoeverre het te doen is om in zo'n vat op druk te vergisten zodat je meteen koolzuur in je bier hebt om dat vervolgens met een tegendrukvuller (zoals de Blichman Beergun) flessen af te vullen.

Het klinkt mij ideaal in de oren omdat je vanaf start vergisting tot en met afvullen in de fles je bier in dezelfde tank hebt, niet hoeft over te hevelen en geen blootstelling aan zuurstof onderweg hebt.

Een alternatief zou zijn om in een corny na te gisten en dat dan met een beergun af te vullen.

Heeft iemand hier ervaring met een dergelijke oplossing?

Bachess

Hi Brouwert,

Ik heb nu een klein jaartje een unitank en dat bevalt me erg goed. Met een beergun van Blichmann gaat het bottelen direct uit de tank erg soepeltjes. Je hebt wel wat meer verspilling door de CO2 dat even moeilijk is af te stellen. Maar als je dat door hebt, is bottelen ineens een leuke bezigheid geworden.

Niels B.

Tuurlijk kan dat!
Inderdaad heb je wel een tegendruk vuller nodig die er voor zorgt dat de CO2 niet te veel ontsnapt voordat je de dop erop hebt zitten. Een beetje schuim is wel goed om zo veel mogelijk zuurstof uit de fles te krijgen.
Ik weet niet zeker of er een helder bier kraantje op de door jou genoemde tanks zit, dat is wel handig om nog minder gist mee te krijgen ook. Als alternatief kun je tijdens vergisting en lagering de gist uit de onderkant schieten om een zo helder mogelijk bier te krijgen. (als je daar naar streeft natuurlijk)

Brouwert

Dat klinkt goed!

Ik vraag me alleen nog af of ik dan zou nagisten in die tank, in een corny, geforceerd zou carboneren of nog steeds op de fles nagisten.
Voordeel van het laatste is dat de tank minder lang in bedrijf is voor die batch en ik er een nieuwe batch in kan starten.
Maar dan zou ik volgens mij nog wel druk op de tank moeten kunnen zetten om alsnog onder druk af te vullen en suiker in de fles toevoegen.

Na wat leeswerk denk ik dat nagisten op een corny wellicht niet mijn voorkeur zal hebben. Ik lees dat je al snel veel gist meekrijgt bij het bottelen vanuit de bodem van de corny.
Wellicht dat er slimme oplossingen voor bestaan, bv. door een u-vormig buisje onderin aan de pijp in de corny te monteren zodat je die gist minder snel meezuigt, of juist op de bodem gaat zitten en de gist eerst afzuigt.


emiel1

Citaat van: Brouwert op 19-06-2019  11:44 uof juist op de bodem gaat zitten en de gist eerst afzuigt.

Bij een corny keg wordt het bier standaard vanaf net iets boven de bodem aangezogen, dus je kunt eerst je gist aftappen en daarna bottelen

Niels B.

Citaat van: Brouwert op 19-06-2019  11:44 uDat klinkt goed!

Ik vraag me alleen nog af of ik dan zou nagisten in die tank, in een corny, geforceerd zou carboneren of nog steeds op de fles nagisten.
Voordeel van het laatste is dat de tank minder lang in bedrijf is voor die batch en ik er een nieuwe batch in kan starten.
Maar dan zou ik volgens mij nog wel druk op de tank moeten kunnen zetten om alsnog onder druk af te vullen en suiker in de fles toevoegen.

Na wat leeswerk denk ik dat nagisten op een corny wellicht niet mijn voorkeur zal hebben. Ik lees dat je al snel veel gist meekrijgt bij het bottelen vanuit de bodem van de corny.
Wellicht dat er slimme oplossingen voor bestaan, bv. door een u-vormig buisje onderin aan de pijp in de corny te monteren zodat je die gist minder snel meezuigt, of juist op de bodem gaat zitten en de gist eerst afzuigt.

Het beste kun je de druk opschroeven in de tank aan het einde van de vergisting. Zo bespaar je CO2. Mocht je niet de juiste druk halen kun je altijd nog meer toevoegen vanuit een cilinder.
In dat geval heb je bij het afvullen geen suiker meer nodig! Daardoor krijg je ook minder gist.

EBC

Als je eenmaal aan de corny gaat, dan doe je geen hergisting maar carbonisatie. Dan heb je zoveel gist als waarmee je het afvult. Dus hoe helderder je brouwt doorheen het proces, hoe minder bezinksel in je corny.

En zoals emiel1 aangeeft, in het begin zuig je bezinksel mee, maar al heel snel is het helder, totdat je op het allerlaatst weer wat troebeling krijgt.

Rodger

Heb je inmiddels besloten wat je gaat doen?

Ik heb lang getwijfeld om een brite tank te kopen maar heb uiteindelijk besloten het te doen met extra corny kegs. Je zou kunnen zeggen dat dit mini brite tanks zijn. Zoals EBC aangeeft bezinkt veel depot en zijn je eerste en laatste biertjes wat troebeler.
Ik heb force carbonate de kegs dmv een bruissteentje van 0.5 micron en kan daarmee in een dag mijn bier op druk hebben (doorgaans 12 psi). De volgende dag vullen op fles, en dat doe ik met een Blichmann Beergun 2. Werkt goed!

seed7

Citaat van: Rodger op 22-07-2019  12:50 uJe zou kunnen zeggen dat dit mini brite tanks zijn.

Een helderbiertank heet helderbiertank omdat er helder bier in gaat. In dat ding carboniseer je (en/of al in de toevoerleiding) en je vult er vanuit af (of tapt er uit). De tank ervoor, cct, lagertank, open vat met filter oid zorgt voor het heldere bier. De Uni is alles in een.

@Brouwert, er zijn drijvers voor in kegs die met een slang aan je stijgbuis zit waardoor je bier alleen van af de bovenkant afzuigt en je "geen" gist oppikt,

Ingo

Brouwert

Bedankt voor de nuttige reacties!

Op het moment denk ik dat een Unitank wellicht toch een iets te groot prijskaartje heeft.
Ik denk dat ik met een fermentor zoals de SS Chronical ook goed uit de voeten kan (voor de helft van het geld).
Met een dergelijke tank kan ik nog steeds de voledige vergisting in 1 tank doen.
Deze tank kan enige druk heben, niet genoeg om te carboniseren, maar wel voldoende om onder druk te kunnen overbregnen of met en beergun te kunnen bottelen.
Ik blijf dan toch op de fles navergisten wat voor mij acceptabel is en bovendien komt de fermentor dan sneller vrij voor een volgende batch.
Ook kan ik daarnaast nog navergisten (of geforceerd carboniseren) op een keg met de oplossing die Ingo noemt (wist ik nog niet, bedankt!).

Al met al wacht ik nog even met de aanschaf om 100% overtuigd te raken. Het blijft toch een flinke investering..

Rodger

Ik ben gestopt met op fles hergisten omdat dat niet constant genoeg was. Soms te weinig druk en soms te veel. Vaak niet precies wat ik wilde. Daarom doe ik vergistingsvat -> keg +CO2 -> fles.

Jacques

Citaat van: Rodger op 23-07-2019  01:53 uIk ben gestopt met op fles hergisten omdat dat niet constant genoeg was. Soms te weinig druk en soms te veel. Vaak niet precies wat ik wilde. Daarom doe ik vergistingsvat -> keg +CO2 -> fles.

Ik neem aan dat je je bier niet filtert. In het geval je koudhop/dryhop toepast kan het zijn dat je bier toch een veel hoger koorzuurgehalte kan krijgen door een verschijnsel dat hopcreep wordt genoemd. Op het forum is hierover het een en ander te vinden.

Rodger

Citaat van: Jacques op 23-07-2019  22:21 uIk neem aan dat je je bier niet filtert. In het geval je koudhop/dryhop toepast kan het zijn dat je bier toch een veel hoger koorzuurgehalte kan krijgen door een verschijnsel dat hopcreep wordt genoemd. Op het forum is hierover het een en ander te vinden.

Klopt, ik filter niet maar ben het wel aan het onderzoeken. Hopcreep ga ik uitzoeken, bedankt voor de tip!

Oscar

Citaat van: Rodger op 23-07-2019  01:53 uIk ben gestopt met op fles hergisten omdat dat niet constant genoeg was. Soms te weinig druk en soms te veel.

Dat ligt niet aan het proces van navergisten..... ;)... maar is inderdaad lastig om dat constant te krijgen...

Citaat van: Rodger op 23-07-2019  23:44 uKlopt, ik filter niet maar ben het wel aan het onderzoeken.

Waarom zou je dat willen?  :weetniet: :weetniet: :weetniet:

Martijn0172

Citaat van: Brouwert op 22-07-2019  22:10 uBedankt voor de nuttige reacties!

Op het moment denk ik dat een Unitank wellicht toch een iets te groot prijskaartje heeft.
Ik denk dat ik met een fermentor zoals de SS Chronical ook goed uit de voeten kan (voor de helft van het geld).
Met een dergelijke tank kan ik nog steeds de voledige vergisting in 1 tank doen.
Deze tank kan enige druk heben, niet genoeg om te carboniseren, maar wel voldoende om onder druk te kunnen overbregnen of met en beergun te kunnen bottelen.
Ik blijf dan toch op de fles navergisten wat voor mij acceptabel is en bovendien komt de fermentor dan sneller vrij voor een volgende batch.
Ook kan ik daarnaast nog navergisten (of geforceerd carboniseren) op een keg met de oplossing die Ingo noemt (wist ik nog niet, bedankt!).

Al met al wacht ik nog even met de aanschaf om 100% overtuigd te raken. Het blijft toch een flinke investering..

Ik heb een SS-brewtech BME 1/2 brl en speel met het zelfde idee als jou. Ik heb een beergun kloon gekocht als mede wat bevestigingsmateriaal op aliexpress. Mijn eerst volgende brouwsel wat ik ook wil gaan bottelen (medio september) ga ik direct vanuit de CCT bottelen door er 0,2 bar op te zetten. Grote voordeel van de beergun t.o. bottelpijp (wat staat omschreven in de FAQ van SS-brewtech) vind ik toch wel dat je het flesje kan flushen met CO2 voor, maar ook na het vullen met eenzelfde handeling.

Rodger

Citaat van: Oscar op 24-07-2019  00:39 uWaarom zou je dat willen ?  :weetniet: :weetniet: :weetniet:

Omdat ik bij sommige biersoorten helderheid mooi vind en als ik bier weggeef (ong 1,5 krat per keer) ik niet hoef uit te leggen hoe het zit qua depot.
Ik zie wel dat een filterplaten systeem zo € 300 kan kosten; dat is het me niet waard.

Niels B.

Citaat van: Rodger op 24-07-2019  11:27 uOmdat ik bij sommige biersoorten helderheid mooi vind en als ik bier weggeef (ong 1,5 krat per keer) ik niet hoef uit te leggen hoe het zit qua depot.
Ik zie wel dat een filterplaten systeem zo € 300 kan kosten; dat is het me niet waard.

Gelukkig mag je je bier eigenlijk ook niet weggeven dus hoef je je er helemaal geen zorgen over te maken :)

Brouwert

Citaat van: Martijn0172 op 24-07-2019  11:10 uIk heb een SS-brewtech BME 1/2 brl en speel met het zelfde idee als jou. Ik heb een beergun kloon gekocht als mede wat bevestigingsmateriaal op aliexpress. Mijn eerst volgende brouwsel wat ik ook wil gaan bottelen (medio september) ga ik direct vanuit de CCT bottelen door er 0,2 bar op te zetten. Grote voordeel van de beergun t.o. bottelpijp (wat staat omschreven in de FAQ van SS-brewtech) vind ik toch wel dat je het flesje kan flushen met CO2 voor, maar ook na het vullen met eenzelfde handeling.

De fles kunnen flushen en (hopelijk) sneller vulle met minder geknoei is voor mij ook een grote reden om dit te willen proberen.
Benieuwd naar jouw ervaring met deze combinatie!

Martijn0172

In mijn geval zal het zeker sneller gaan, nu flush ik met een slangetje, dan vullen met het bottelpijpje en dan de kopruimte weer flushen met het slangetje.

Jacques

Citaat van: Oscar op 24-07-2019  00:39 uWaarom zou je dat willen?  :weetniet: :weetniet: :weetniet:

Toch is dit een optie die een kleine ambachtelijke brouwerij die bier koudhopt kan overwegen in combinatie met het geforceerd carboniseren van het te bottelen bier. Op die manier voorkom je dat je last krijgt van hopcreep. Het zijn de brouwerijen met hergisting op de fles die hier last van hebben...

http://beersmith.com/blog/2019/03/31/dry-hop-creep-over-carbonation-and-diacetyl-in-beer/

Rodger

Citaat van: Jacques op 24-07-2019  22:30 uToch is dit een optie die een kleine ambachtelijke brouwerij die bier koudhopt kan overwegen in combinatie met het geforceerd carboniseren van het te bottelen bier. Op die manier voorkom je dat je last krijgt van hopcreep. Het zijn de brouwerijen met hergisting op de fles die hier last van hebben...

http://beersmith.com/blog/2019/03/31/dry-hop-creep-over-carbonation-and-diacetyl-in-beer/

Mits je dan filtert, als ik het goed begrijp!

Jacques

Citaat van: Rodger op 27-07-2019  10:40 uMits je dan filtert, als ik het goed begrijp!


Scherp filteren is de voorwaarde. Zo scherp dat je de gistcellen uitfiltert. De professionele brouwers kunnen gebruik maken van speciale filterkaarsen.

Zie onder andere
https://brewstore.m-filter.nl/nl/content/9-filterhuizen

Jacques

Maar ook wij hobbybrouwers kunnen filteren met behulp van de nodige spullen...




Zie ook https://www.filterstore.com/kit.asp

Om gistcellen uit te filteren heb je een filter nodig van 1 micron. Omdat die snel verstopt zou je in twee stappen moeten filteren. Je filtert eerst met een filter van 5 micron de grovere delen uit en daarna met de 1 micron filter de gist.
Zie ook https://beerandbrewing.com/ask-the-experts-advice-on-filtering-for-homebrewing/

Alles bij elkaar redelijk veel werk waarbij je heel goed moet opletten dat er geen zuurstof bij je bier komt. Zie https://beerandbrewing.com/why-filtration-matters-for-beer/

Rodger

Bedankt voor het opzoeken Jacques!

Broeky

Erg interessant. Zou dit ook met bijvoorbeeld de 5 micron en vervolgens in dezelfde lijn de 0,5 micron filter kunnen? Of kom je dan te zitten met drukverschil waardoor er één filter niet efficiënt werkt?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.