Turbospeed vergisting!

Gestart door molen, 17-06-2019 11:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

molen

Hallo medebrouwers!

Afgelopen zaterdag 20 liter Grand Cru gebrouwen uit een samengesteld pakket van Arsegan.

Heb 2 zakjes (ipv 1 zakje) US-5 toegevoegd, de dag erna bleef het waterslot constant bubbelen, hedenmorgen gaat het bubbelen gestaag door maar nu met zeer korte tussenpozen.

Heb het deksel van het gistvat gelicht om erin te kijken. Ziet er goed uit. Als je ruikt is het 1 groot hopfeest in je neus.

Ben benieuwd!  :brouwen:

Haagse Wouter

Goed om te horen Molen :).
Hopelijk wordt het bier ook zo'n feest!

Jacques

Als in verhouding veel gist ent gaat de vergisting razend snel.

Het beste is de hoeveelheid gist af te stemmen op de hoeveelheid en zwaarte van het wort. Hiervoor zijn diverse rekenhulpjes. Een bekende is http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Wanneer je veel gist ent kan dat leiden tot een leeg smakend bier met een gistachtige smaak. Bij het enten van weinig gist duurt de vergisting veel langer en kun je zelfs last krijgen van een stilvallende vergisting.


Overigens speelt de vergistingstemperatuur ook een rol bij de snelheid van de vergisting. Een hogere temperatuur, bijvoorbeeld 24 ºC, geeft een veel snellere vergisting dan een lagere temperatuur zoals bijvoorbeeld 17 ºC.
Het is de laatste dagen warm geweest. Dat zal zeker bijgedragen hebben aan een snelle vergisting. Ik neem namelijk aan dat je nog geen vergistingskast hebt met een ingestelde constante temperatuur.

molen

Citaat van: Jacques op 19-06-2019  20:56 uAls in verhouding veel gist ent gaat de vergisting razend snel.

Het beste is de hoeveelheid gist af te stemmen op de hoeveelheid en zwaarte van het wort. Hiervoor zijn diverse rekenhulpjes. Een bekende is http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Wanneer je veel gist ent kan dat leiden tot een leeg smakend bier met een gistachtige smaak. Bij het enten van weinig gist duurt de vergisting veel langer en kun je zelfs last krijgen van een stilvallende vergisting.


Overigens speelt de vergistingstemperatuur ook een rol bij de snelheid van de vergisting. Een hogere temperatuur, bijvoorbeeld 24 ºC, geeft een veel snellere vergisting dan een lagere temperatuur zoals bijvoorbeeld 17 ºC.
Het is de laatste dagen warm geweest. Dat zal zeker bijgedragen hebben aan een snelle vergisting. Ik neem namelijk aan dat je nog geen vergistingskast hebt met een ingestelde constante temperatuur.

Ik heb een vergistingskast met een inkbird, temperatuur ingesteld op 20 ºC.

Gisteren heb ik het jongbier van het gistvat overgeheveld naar de mandfles. Helaas heb ik ook nog wat slurry meegenomen.
Toch lastig om alleen bier over te hevelen ZONDER de slurry.
SG staat nu op 1024

Jacques

Citaat van: molen op 20-06-2019  08:07 uIk heb een vergistingskast met een inkbird, temperatuur ingesteld op 20 ºC.

Gisteren heb ik het jongbier van het gistvat overgeheveld naar de mandfles. Helaas heb ik ook nog wat slurry meegenomen.
Toch lastig om alleen bier over te hevelen ZONDER de slurry.
SG staat nu op 1024

Heel goed dat je al een vergistingskast hebt met temperatuurcontrole. Het is een belangrijk hulpmiddel om de smaak van je bier te beïnvloeden.

Dat er een beetje gist mee is gekomen is geen probleem. Dat is zo goed als onvermijdelijk. Ook als je niets van het depot meeneemt zweeft er kort na de hoofdgisting altijd nog wat gistcellen in het bier. De gist is nodig voor de afbraak van diacetyl en acetaldehyde.
Overhevelen doe je vooral om de grote bulk aan inactieve gistcellen kwijt te raken. Een grote hoeveelheid gist kan zorgen voor een leger smakend bier en op termijn voor een verminderde schuimhoudbaarheid. Dit komt doordat uit dode gistcellen enzymen vrijkomen die eiwitten afbreken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.