Het nadeel van dit soort 'hulpjes' vind ik dat je minder controle hebt omdat de beslissing wanneer open of dicht door het ding genomen wordt ipv door mij. Daarom gebruik ik gewoon een siliconenslang waar ik met de hand een klein knikje in maak wat als kraantje fungeert en met een dun RVS pijpje. Pijpje op de bodem van het flesje, dan vullen en het laatste beetje exact bijvullen tot de gewenste hoogte. Dat laatste lukt niet met zo'n bottelpijpje omdat het volume van het pijpje het afschatten van de exacte vulhoogte verstoort en hij alleen maar kan lopen als je het op de bodem drukt. Daarmee mis ik dus de benodigde vrijheidsgraad.
Je hebt volledige controle over open/dicht bij gebruik van bottelpijpje. Op het moment dat je het pijpje omhoog haalt is het bottelpijpje dicht.
Omdat de fles van onderen gevuld wordt heb je weinig schuimvorming en zuurstofinslag.
Dat de fles niet helemaal vol is als je het pijpje omhoog haalt is eenvoudig op te lossen door het pijpje van de mond van de fles te houden. Het is een handigheid en na wat oefenen werkt dat prima.
Die handigheid zul jij ook wel hebben met jouw manier van werken. Ik heb jouw manier van werken in het verleden uitgeprobeerd maar voor mij werkte het niet lekker.