Giststarter maken

Gestart door Jeroen76, 10-06-2019 22:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen76

Beste brouwers,

De vergistingskast is klaar en werkt super. Nu wil ik om dat ook eens te proberen een giststarter maken en heb hier alles voor in huis. Nu hoef ik enkel nog maar gist te halen en de vraag of ik hiervoor ook gewoon een (goedkopere) korrelgist kan gebruiken omdat het enkel is om uit te testen en de boel na de test toch niet wordt gebruikt. Of is een vloeibare gist interessanter. Wij hebben onlangs een batch gesplitst en in de ene helft korrelgist toegevoegd en in de ander een vloeibare en die laatste vinden we een stuk lekkerder. Gezien 1 zakje Wyeast te weinig was en de vergisting moeizaam is verlopen nu dus plannen voor een giststarter.

Naast de vraag of voor een test ook korrelgist voldoet ook de vraag hoe hoog de temperatuur van de vergistingskast ongeveer moet staan, wetende dat dit per gist kan verschillen en dit ook wel op het zakje zal staan.

Gr. Jeroen


Wildor

Als je toch gaat testen, probeer dan wat gist uit een flesje op te kweken en zo op te schalen naar een 1 à 2 liter. Er is hierover al  veel geschreven, dus dat lijkt mij een prima methode om er vertrouwd mee te raken.

William

CeesM

Ja, kan ook met korrelgist. Houd het midden van de temperatuur aan van wat op het pakje staat.
Een test lijkt me een beetje zinloos. Als je er wort kan laten vergisten kan dat ook met een giststarter.

Jeroen76

Citaat van: Wildor op 10-06-2019  22:12 uAls je toch gaat testen, probeer dan wat gist uit een flesje op te kweken en zo op te schalen naar een 1 à 2 liter. Er is hierover al  veel geschreven, dus dat lijkt mij een prima methode om er vertrouwd mee te raken.

William
Ja goede tip! Staat zeker op de planning.

En inderdaad zal het geen hogere wiskunde zijn zo'n giststarter maar het een keer 'droog' oefenen geeft wat meer rust. En elke brouwdag leren we nog steeds bij.



Gr. Jeroen


brouwerwaldonk

Als je de gistbodem van een flesje wil opschalen om er een starter van te maken neem dan alle gist die op de bodem van de fles zit(plakt) zonder te veel bier te oogsten.
Wals de gist goed los en zet de fles enkele dagen schuin zodat de gist in één hoekje zit.
Giet de fles zover mogelijk leeg met een lichtbron achter de fles zodat je kan ZIEN wanneer de gist meekomt.
Giet ongeveer 10 tot 15ml appelsap of steriel wort van 1040 in de bierfles en shud daarmee de gist allemaal los en giet de fles leeg in een transparant flesje wat je kan afslsuiten. Door het intensief schudden breng je zuurstof in waarmee de gist nieuwe cellen kan maken. Des te meer zuurstof des te meer nieuwe jonge gistcellen, voeg ook enkele druppels olijfolie toe en zet de gesloten fles bij 25°C. Regenlmatig met de fles goed schudden en na 24u zal je kunnen zien dat er een laagje schuim op het gistende wort of appelsap komt en een laagje gistcellen op de bodem. Dan is het tijd om op te schalen naar 75ml waar je een mespuntje gistvoeding aan toevoegd en ben je vertrokken om elke dag op te schalen tot je genoeg starter hebt waarmee je een brouwsel kan vergisten.

Jeroen76

Citaat van: brouwerwaldonk op 11-06-2019  07:30 uAls je de gistbodem van een flesje wil opschalen om er een starter van te maken neem dan alle gist die op de bodem van de fles zit(plakt) zonder te veel bier te oogsten.
Wals de gist goed los en zet de fles enkele dagen schuin zodat de gist in één hoekje zit.
Giet de fles zover mogelijk leeg met een lichtbron achter de fles zodat je kan ZIEN wanneer de gist meekomt.
Giet ongeveer 10 tot 15 ml appelsap of steriel wort van 1040 in de bierfles en shud daarmee de gist allemaal los en giet de fles leeg in een transparant flesje wat je kan afsluiten. Door het intensief schudden breng je zuurstof in waarmee de gist nieuwe cellen kan maken. Des te meer zuurstof des te meer nieuwe jonge gistcellen, voeg ook enkele druppels olijfolie toe en zet de gesloten fles bij 25°C. Regelmatig met de fles goed schudden en na 24u zal je kunnen zien dat er een laagje schuim op het gistende wort of appelsap komt en een laagje gistcellen op de bodem. Dan is het tijd om op te schalen naar 75ml waar je een mespuntje gistvoeding aan toevoegt en ben je vertrokken om elke dag op te schalen tot je genoeg starter hebt waarmee je een brouwsel kan vergisten.
Dank voor deze heldere uitleg!

Waar is de olijfolie voor? En is het de bedoeling om na de eerste stap elke dag op te schalen met 75 ml tot het gewenste volume? En kan ik het wort daarvoor in 1 keer aanmaken en die dan op een veilige wijze bewaren tot de opschaalmomenten?

Heb inmiddels 3 flessen jonge Westmalle tripel in huis, staan mooi scheef en gist is al in een hoek samengekomen.

Moet ik deze keer ook aanzuren met melkzuur?

Ook dit zal een test worden, de vorige giststarter is perfect gelukt.

Gr. Jeroen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.