Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Welk bierglas  (gelezen 1292 keer)

Offline S04

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Welk bierglas
« Gepost op: 15-06-2019 19:34 u »
Ik zie nu in veel supermarkten pakketen staan van het biertje met daarbij het bijbehorende glas.
Nu vroeg ik me af hoe bepaald wordt welk glas er bij een bier hoort/ zou moeten horen. Of is dit gewoon een kwestie van mooi vinden passen bij?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Welk bier glas
« Reactie #1 Gepost op: 15-06-2019 19:53 u »
Nu vroeg ik me af hoe bepaald wordt welk glas er bij een bier hoort/ zou moeten horen.

Wat jij wilt, daar zijn geen regels voor... ;-)

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #2 Gepost op: 15-06-2019 21:24 u »
Hoewel er geen wet is wat bepaald welk bier je uit welk soort glas drinkt zijn er voor bepaalde biertypes wel bepaald voorkeursglazen.

Grotendeels is dit traditie en historie, anderzijds gedeeltelijk ook (pseudo) praktische redenen.

Dat gezegd hebbende: hierbij een overzichtje welk glas typisch gesproken bij welk bier zou passen.

Dat gezegd hebbende, Bock drink ik net zo vaak uit een pul als uit een Tulpglas. Weizen gaat in een Weizen glas, tenzij ik geen halve liter wil drinken, dan gaat het in een klein fluitje. Pils gaat wel in de diverse pilsnerglazen. Heb op dit moment twee verschillende pilsner glazen.

Persoonlijk heb ik recentelijk ook het AnDer 1.0 bierglas, echter dat is fijner als je kunt tappen of als je met meerderen bent zodat je een flesje kan verdelen.

Maar als jij jou bier wilt drinken uit een jampot... Dan zou ik persoonlijk wel eerst de jam er uit halen maar ook dat mag je zelf weten ;)

db

Offline Irukandji

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 15-06-2019 22:21 u »
Inderdaad geen regel maar ik druk k een tripel niet uit een pils glas. Google het eens en je ziet redenen waarom sommige dingen gedaan zijn. Zoals warmte geleiding in een glas.

Offline Belg

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Safir hier - Safir hier - *slok* - Dank u wel!
« Reactie #4 Gepost op: 16-06-2019 10:46 u »
Dat is nu weel een héél subjectieve vraag :-)

Je eigen ervaring zal uitwijzen welk glas bij welk bier past.
De kaart hieronder is dan natuurlijk ook wel een goede leidraad die zoals Dirtbag zei naast traditie ook wel praktische ervaringen in het achterhoofd houdt.

Zelf vind ik trouwens dat het standaard bierglas van merk X & Y totaal niet bij hun bierstijl past.
Dit gebeurt ook wel vaak onder invloed van marketing... vb. *kuch* Stella *kuch* en andere premium pilsjes ::)

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #5 Gepost op: 16-06-2019 13:34 u »
Enige echte consideratie vind ik of het bier enorm veel koolzuur heeft.
Met voorzichtig schenken kun je het in elk glas krijgen natuurlijk, maar iets meer ruimte is wel handig soms  :nut:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Welk bierglas
« Reactie #6 Gepost op: 16-06-2019 20:42 u »
De vorm van een glas kan uitmaken voor de smaakbeleving.

Doordrinkers drink je in de regel uit rechte smalle glazen.
Bieren met heel veel esters zoals tripels en dubbels uit wijde bokalen.
Heeft een bier een verfijnt hoparoma dan is een tulpmodel beter...

Vorig jaar heb ik mogen ervaren dat het aroma dat je waarneemt mede afhankelijk is van het bierglas. Dat was tijdens de Braubeviale in Nürnberg bij de stand van Rastal.

https://www.rastal.nl/het-juiste-bierglas/

Tags: