Welk bierglas

Gestart door S04, 15-06-2019 19:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

S04

Ik zie nu in veel supermarkten pakketen staan van het biertje met daarbij het bijbehorende glas.
Nu vroeg ik me af hoe bepaald wordt welk glas er bij een bier hoort/ zou moeten horen. Of is dit gewoon een kwestie van mooi vinden passen bij?

Oscar

Citaat van: S04 op 15-06-2019  19:34 uNu vroeg ik me af hoe bepaald wordt welk glas er bij een bier hoort/ zou moeten horen.

Wat jij wilt, daar zijn geen regels voor... ;-)

Dirtbag

Hoewel er geen wet is wat bepaald welk bier je uit welk soort glas drinkt zijn er voor bepaalde biertypes wel bepaald voorkeursglazen.

Grotendeels is dit traditie en historie, anderzijds gedeeltelijk ook (pseudo) praktische redenen.

Dat gezegd hebbende: hierbij een overzichtje welk glas typisch gesproken bij welk bier zou passen.




Dat gezegd hebbende, Bock drink ik net zo vaak uit een pul als uit een Tulpglas. Weizen gaat in een Weizen glas, tenzij ik geen halve liter wil drinken, dan gaat het in een klein fluitje. Pils gaat wel in de diverse pilsnerglazen. Heb op dit moment twee verschillende pilsner glazen.

Persoonlijk heb ik recentelijk ook het AnDer 1.0 bierglas, echter dat is fijner als je kunt tappen of als je met meerderen bent zodat je een flesje kan verdelen.

Maar als jij jou bier wilt drinken uit een jampot... Dan zou ik persoonlijk wel eerst de jam er uit halen maar ook dat mag je zelf weten ;)

db

Irukandji

Inderdaad geen regel maar ik druk k een tripel niet uit een pils glas. Google het eens en je ziet redenen waarom sommige dingen gedaan zijn. Zoals warmte geleiding in een glas.

Belg

Dat is nu weel een héél subjectieve vraag :-)

Je eigen ervaring zal uitwijzen welk glas bij welk bier past.
De kaart hieronder is dan natuurlijk ook wel een goede leidraad die zoals Dirtbag zei naast traditie ook wel praktische ervaringen in het achterhoofd houdt.

Zelf vind ik trouwens dat het standaard bierglas van merk X & Y totaal niet bij hun bierstijl past.
Dit gebeurt ook wel vaak onder invloed van marketing... vb. *kuch* Stella *kuch* en andere premium pilsjes ::)

Haagse Wouter

Enige echte consideratie vind ik of het bier enorm veel koolzuur heeft.
Met voorzichtig schenken kun je het in elk glas krijgen natuurlijk, maar iets meer ruimte is wel handig soms  :nut:

Jacques

De vorm van een glas kan uitmaken voor de smaakbeleving.

Doordrinkers drink je in de regel uit rechte smalle glazen.
Bieren met heel veel esters zoals tripels en dubbels uit wijde bokalen.
Heeft een bier een verfijnt hoparoma dan is een tulpmodel beter...

Vorig jaar heb ik mogen ervaren dat het aroma dat je waarneemt mede afhankelijk is van het bierglas. Dat was tijdens de Braubeviale in Nürnberg bij de stand van Rastal.

https://www.rastal.nl/het-juiste-bierglas/

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.