Chocolade koffie stout met onsmakelijk ogende bubbels

Gestart door bramvandersommen, 15-06-2019 18:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bramvandersommen

Hi iedereen,

Ik heb laatst een russian stout gebrouwen met chocolade, cacao nibs en koud gebrouwen koffie.

Ik weet dat het gebruik van chocolade en zijn vetten kunnen kunnen resulteren in een bier zonder schuimkraag.

Mijn bier heb ik na 1,5 maand op de fles gisteren geproefd en hij smaakt súper. Geen schuimkraag zoals verwacht, echter heeft mijn bier redelijk onsmakelijk ogende belletjes aan de oppervlakte drijven, zie foto's.



Het enige dat ik me kan bedenken is dat ik de stout vanuit het (tweede) lager vat (waar ik eiken bourbon snipper aan heb toegevoegd) heb gebotteld. Daar zat nog een bodempje gist in dat is uitgezakt. Dit gist heb ik per ongeluk door het bier geroerd bij het toevoegen van de suikeroplossing van het bottelen.

Weet iemand wat dit veroorzaakt kan hebben? En tips voor de volgende keer?

#wat_drijft_er_op_mijn_bier

hansHalberstadt

Lijkt wel kaarsvetachtig of iets vettigs wat erop drijft. Zo te zien plakt het ook aan het glas. Gist kan het niet zijn lijkt mij. Misschien een stof uit de chocolade. Daar zit ook vaak vet in wat op kaarsvet lijkt.

Oscar

Citaat van: bramvandersommen op 15-06-2019  18:34 uWeet iemand wat dit veroorzaakt kan hebben?

De chocolade... :brouwen:

bramvandersommen

Citaat van: Oscar op 16-06-2019  00:14 uDe chocolade... :brouwen:

Ik heb menige chocoladebieren gedronken die dit niet hebben. Hoe kan ik dit de volgende keer voorkomen?
Iemand tips & tricks?

Knobby

Geen echte chocolade gebruiken, daar zit vet in.

Gebruik chocolade mout en cocoanibs.

breda82

Als je echt een chocolade smaak wilt hebben kun je ook eens naar aroma's kijken. Ik heb een aantal keer nibs gebruikt tot echt bizarre hoeveelheden maar dan nog was het geen 'chocomelk' maar meer hele pure bittere choco in de afdronk, was voor mij prima maar ook duur met die hoeveelheid.

Sommige stouts van bijvoorbeeld omnipollo zijn bizar in choco smaak, vloeibare toetjes, maar dat is het gevolg van een combinatie aan aroma's. En dat moeten bizarre hoeveelheden zijn want ik hebt ook een keer geprobeerd met aroma en je verliest heel veel smaak met hergisting op fles.


PDGRRR

Ik heb een tijd terug ook een milk stout gebrouwen die ik op cocoa nibs heb gelagerd, daar heb ik geen problemen mee gehad (qua schuim) zoals OP.

bramvandersommen

Ik ben denk ik achter de oorzaak. Ik heb namelijk niet veel echte chocolade heb gebruikt (80 g) op de gehele 18 liter.
Ik heb namelijk voor het toevoegen van de bourbon houtsnippers en cacaobonen op het lagervat 9 flesjes gebotteld om zo een smaakvergelijking van de bieren over tijd te testen.

Zojuist een non-whiskysnipper biertje geproefd en deze heeft 0,0 vettige bubbels drijven en een mooie schuimkraag.
Wat ik denk dat er fout is gegaan is dat ik (te veel, 120 g) cacaonibs heb toegevoegd. Én deze tevoren heb geroosterd. Na het roosteren heb ze een beetje laten afkoelen en warm bij het lagervat met whiskysnipper toegevoegd. Daarbij viel mij op dat bij het roosteren de nibs redelijk vet(tig) waren geworden. Ik denk dat het aan het roosteren heeft gelegen. Zou dat kunnen?

Had ik ze eerst moeten laten afkoelen zodat de vetten weer gestold zouden zijn?
De reden dat ik ze geroosterd heb is omdat ze (volgens meerdere fora op het internet) daardoor meer chocoladesmaak zouden afleveren.

Zie foto's voor de vergelijking met de op hieronder:

bramvandersommen

Citaat van: Knobby op 21-06-2019  14:48 uGeen echte chocolade gebruiken, daar zit vet in.

Gebruik chocolade mout en cocoanibs.

Zie mijn bericht hierboven. Het bier zonder toasted nibs en bourbonsnippers is er prima uitgekomen. Deze bevat ook echte chocolade (kook). Zou mijn gedachte kunnen kloppen?
Wil hem namelijk opnieuw brouwen binnenkort en dezelfde fout voorkomen. Dat beetje echte chocolade laat ik er sowieso uit.

JanDC

Hoi Bram,

Zou je het recept willen delen? Bedankt!

Jan

bramvandersommen

Citaat van: JanDC op 16-07-2019  12:33 uHoi Bram,

Zou je het recept willen delen? Bedankt!

Jan

Hi Jan, je hebt een PB met een uitdraai van het recept.
Wat is je reden voor je vraag naar het recept?
In principe staat denk ik alle nodige info in mijn berichten hierboven.

Mocht je hem zelf willen brouwen laten we dan even contact houden, aangezien ik het recept ga aanpassen en komende maand opnieuw ga brouwen.

hansHalberstadt

Samenstelling die wordt opgegeven https://www.ekoplaza.nl/producten/product/cacao-nibs per 100 gram:
Energie   602 kcal (2490 kJ)
Vet   46.8 gram
Vet verzadigd   25 gram
Koolhydraten   31.8 gram
Suikers   1 gram
Voedingsvezel   29 gram
Eiwit   13.5 gram

Pure chocolade:
https://www.ekoplaza.nl/producten/product/puur-89-reep?channable=e63107.Mzk1Nzg4&gclid=EAIaIQobChMI_ZKF0Pe84wIVQud3Ch3RJADiEAQYBCABEgL83vD_BwE
nergie   611 kcal (2512 kJ)
Vet   53 gram
Vet verzadigd   33.4 gram
Koolhydraten   16.4 gram
Suikers   8.4 gram
Eiwit   9.4 gram

Dus ook in cacao-nibs zit nog behoorlijk veel vet, maar wel relatief het minste.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.