Raw Ale

Gestart door @, 14-06-2019 17:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

@

Vandaag, 8 dagen na het brouwen heb ik de eerste fles open getrokken....



De smaak is prima. Mooi rond, een klein zuurtje, zoals verwacht, en een mooie balans tussen de red mout en de hop.
Ik ben erg onder de indruk van de snelheid waarmee Kveik vergist en blij verrast met het resultaat. Het bier was na 6 dagen al gebotteld :P

Bier zonder koken en kveik. Bij mij zijn het blijvertjes.

Groeten,
@

Chilobrachys

Proef jij nog iets van DMS terug in je brouwsel? Bij mijn raw ale was dit toch nog wel redelijk aanwezig.

michielr

Bij het brouwen van een RAW ale kun je best wel wat doen om DMS uit je bier te houden. DMS komt niet zo maar in je bier, het wordt gevormd uit SMM. Dit proces heeft tijd nodig en hoe hoger de temperatuur hoe sneller het gaat. Als je hoge temperaturen vermijdt en de tijd dat het wort warm is zo kort mogelijk houdt wordt er maar weinig DMS gevormd. Bij een RAW ale is het daarom zaak om niet te lang te maischen en het wort niet warmer te maken dan 75-80 graden. Snel koelen na het maischen verkort de tijd dat het wort warm is nog verder waardoor er nog minder DMS kan vormen. 

Vervolgens kun je de DMS die wel in je bier is gekomen tijdens de vergisting deels kwijtraken. CO2 productie "wast" de DMS uit je bier. Dan moet je er wel voor zorgen dat die CO2 goed kan ontspannen, geen vergisting onder druk en wellicht zelfs je waterslot de eerste dagen er af laten.

Mijn tips om DMS te voorkomen in een RAW ale:
1. Niet langer maischen dan nodig
2. Maischtemperatuur laag houden (niet gaan spoelen met 90 graden water)
3. Eerste dagen van de vergisting (semi) open vergisting toepassen

Nu heb ik net mijn eerste RAW ale gebrouwen die naar mijn mening fantastisch is geworden. 100% munchener maischen op de gebruikelijk manier. Veel hop in de maisch om toch wat aroma en antibacteriële werking te krijgen. 40 gram hop voor 15 min apart gekookt in 1.5 liter water om wat bitterheid te krijgen. Deze thee zonder te filteren zo in de maisch gekiept tijdens het spoelen (was al wat afgekoeld). Snel koelen en in het gistvat. Zakje gist (Mangrove M20) en 60 gram hop in het gistvat er bij, dan vergisten met slechts een stukje alu folie op het vat. Toen de vergisting op het oog rustig was geworden het vat afgesloten en onder 0.8 bar overdrukventiel het bier laten carboniseren met het staartje van de vergisting.

Probeer  anders bij je volgende brouwsel een paar liter van je wort te koelen direct na het maischen en maak hiervan je eigen RAW experiment. Weinig extra werk veel nieuwe inzichten 8).

Mijn beperkte kennis over DMS komt mede hier vandaan: http://scottjanish.com/how-to-prevent-dms-in-beer/

@

Citaat van: Chilobrachys op 27-06-2019  00:15 uProef jij nog iets van DMS terug in je brouwsel? Bij mijn raw ale was dit toch nog wel redelijk aanwezig.

Nee, niets. Ik heb met koud water gespoeld en niet te lang gemaischt, misschien dat dat helpt tegen het vormen van DMS?

Jacques

Citaat van: @ op 27-06-2019  12:55 uNee, niets. Ik heb met koud water gespoeld en niet te lang gemaischt, misschien dat dat helpt tegen het vormen van DMS?

Temperaturen boven de 80 ºC zorgen na het koken voor meer vorming van DMS. Als je er voor zorgt dat je daar onder blijft wordt er inderdaad minder SMM gevormd waaruit later door de gist DMS gevormd wordt.
Een andere optie is een gist gebruiken die minder DMS vormt...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.