Hmm ik realiseer me nu pas wat dat raw betekent ... tja te druk met dagelijks brouwen om al die vernieuwing/veroudering mee te krijgen.
Leuk thema! Het is jammer dat ik niet meer hobbybrouw.
Niet koken. Dat zou onder andere verminderde hopwerking moeten veroorzaken. Maar dat kan je compenseren. Hoe dat gaat met eiwitbreuk en helderheid en zo ... lijkt me toch een echt raw bier te zijn. Geschikt om te drinken uit een stenen of tinnen beker, niet uit een modern glas. Zoek nog eens na waar de oorsprong van bier uit glas ligt, als je aan raw begint! Kwestie van in stijl blijven.
Voor wat betreft bacteriën zal het wel meevallen, eenmaal een uur rond 70 °C heb je al heel wat pasteurisatie achter de rug.
Die kveik, dat is nog niet mijn ding. Gewoon omdat de boer niet eet wat hij niet kent ... ik vrees voor smaakjes die de beergeek leuk vindt maar de gemiddelde consument niet kan waarderen. Ja ook IPA hoort bij die smaakjes. En dat kan ik mij niet permitteren. Ik ben toch kleine professioneel.
Ik zou denken dat de gistfabrikanten volop op kveik zouden zijn opgesprongen, maar dat blijft nog uit. Waarom? Of ik loop achter.
Voor de, naar mijn idee kortdurende NEIPA-hype, produceren ze veel te veel te veel te dure gisten, maar voor kveik is het nog stil. Ik vrees dat kveik, indien het werkelijk goede bieren oplevert, een te grote shock zal zijn in de gevestigde brouwerijwereld. En eerlijk gezegd geloof ik er niet in. We zouden het allang gehad hebben mochten die gisten zo goed zijn. Carlsberg zou ze toch gekend hebben? Dat die gisten nu opkomen lijkt me eerder craft-hype dan wetenschap. Maar wie weet komen Fermentis en Lallemand binnenkort met kveik korrels. Pas dan zou ik overtuigd kunnen raken.
Nou ja, ik moet het zelf eens proberen, of proeven van een andere idioot.

Craft begint Daft te worden?