Milkshake IPA

Gestart door Gerb, 02-06-2017 10:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerb

Brouwerij Omnipollo (S) heeft in samenwerking met Tired Hands Brewing (USA)  een Milkshake IPA gebrouwen. Een bier dat qua smaak en mondgevoel richting milkshake gaat. Ik wil graag eens een poging wagen om in de buurt te komen.

De haver zorgt voor een steviger mondgevoel en voor ondoorzichtigheid. Tijdens het koken wordt er 250 gram lactose toegevoegd aan het einde van het koken. Gedurende de vergisting worden 1,5 kg diepgevroren aarbeien en 0.5 kg mango toegevoegd. Het bier krijgt een hardnekkige waas door de pectine in het fruit. Bij de navergisting wordt drooghop en 1 vanillestokje toegevoegd.

Aantal liters------- : 20 liter
Gewenst begin SG---- : 1073
Totaal brouwwater--- : 31.4 liter
Spoelwater---------- : 9.4 liter
Maischwater--------- : 22 liter
Kooktijd------------ : 15 minuten
Berekende kleur----- : 16.5 EBC (Morey)
Berekende bitterheid : 44 EBU (Tinseth)

77%   4886 g Pale alemout                      5.5  EBC   
14%    888 g Havervlokken                      4    EBC   
5%      317 g Tarwemout                         3    EBC 
4%      253 g Caravienne                        66   EBC

35 g  11 %az  15 min Green Bullet
25 g  11 %az  10 min Simcoe

25 g  12 %az   5 min  Citra
25 g  12 %az   5 min  Mosaic
25 g  11 %az   5 min  Simcoe   

25 g  11 %az   0 min Simcoe                         
25 g  10 %az   0 min Amarillo                       
25 g  12 %az   0 min Citra

Drooghop tijdens de vergisting
25 g  10 %az   Mosaic
25 g  12 %az   Citra
25 g  10 %az  Amarillo

Drooghop
35 g  10 %az    Mosaic
35 g  12 %az    Citra
 
Gistsoort: 1318 London Ale III                 
Gist toegevoegd als starter


BertBier

Citaat van: Gerb op 02-06-2017  10:51 uBrouwerij Omnipollo (S) heeft in samenwerking met Tired Hands Brewing (USA)  een Milkshake IPA gebrouwen. Een bier dat qua smaak en mondgevoel richting milkshake gaat. Ik wil graag eens een poging wagen om in de buurt te komen.

De haver zorgt voor een steviger mondgevoel en voor ondoorzichtigheid. Tijdens het koken wordt er 250 gram lactose toegevoegd aan het einde van het koken. Gedurende de vergisting worden 1,5 kg diepgevroren aarbeien en 0.5 kg mango toegevoegd. Het bier krijgt een hardnekkige waas door de pectine in het fruit. Bij de navergisting wordt drooghop en 1 vanillestokje toegevoegd.

Aantal liters------- : 20 liter
Gewenst begin SG---- : 1073
Totaal brouwwater--- : 31.4 liter
Spoelwater---------- : 9.4 liter
Maischwater--------- : 22 liter
Kooktijd------------ : 15 minuten
Berekende kleur----- : 16.5 EBC (Morey)
Berekende bitterheid : 44 EBU (Tinseth)

77%   4886 g Pale alemout                      5.5  EBC   
14%    888 g Havervlokken                      4    EBC   
5%      317 g Tarwemout                         3    EBC 
4%      253 g Caravienne                        66   EBC

35 g  11 %az  15 min Green Bullet
25 g  11 %az  10 min Simcoe

25 g  12 %az   5 min  Citra
25 g  12 %az   5 min  Mosaic
25 g  11 %az   5 min  Simcoe   

25 g  11 %az   0 min Simcoe                         
25 g  10 %az   0 min Amarillo                       
25 g  12 %az   0 min Citra

Drooghop tijdens de vergisting
25 g  10 %az   Mosaic
25 g  12 %az   Citra
25 g  10 %az  Amarillo

Drooghop
35 g  10 %az    Mosaic
35 g  12 %az    Citra
 
Gistsoort: 1318 London Ale III                 
Gist toegevoegd als starter

Ik lees mee. Interessant recept.

Adbrouwt

Is het misschien een idee om een saison gist te gebruiken. Deze gist ver uit zodat alle smaken goed naar voren komen.

Gerb

De grap is eigenlijk dat met het toevoegen van de haver, lactose en fruit een zoetig brouwsel ontstaat. Met een saisongist wordt het naar mijn mening te droog en niet zoet genoeg.

BertBier

Citaat van: BertBier op 02-06-2017  11:08 uIk lees mee. Interessant recept.
Ik zou geen aardbeien nemen, die geven niet veel smaak. Misschien moet je verse frambozen overwegen. Heb ik net met een Black IPA gedaan, geeft fantastische framboos smaak. Toegevoegd aan eind hoofdvergisting. Ben erg benieuwd.

Adbrouwt

Citaat van: Gerb op 02-06-2017  16:23 uDe grap is eigenlijk dat met het toevoegen van de haver, lactose en fruit een zoetig brouwsel ontstaat. Met een saisongist wordt het naar mijn mening te droog en niet zoet genoeg.
De lactose zal niet vergisten en het fruit ook niet 100 % . Met Saison gist blijft hij misschien drinkbaar. Denk alleen dat jou bier een complete maaltijd gaat worden. Ben benieuwd wat je ervan brouwt

Gerb

Het euvel met de aardbeien ben ik me van bewust. En Ad, je hebt wel een punt. 
Maarrrr, ik doe het toch gewoon zo.  In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Adbrouwt

Citaat van: Gerb op 02-06-2017  19:51 uHet euvel met de aardbeien ben ik me van bewust. En Ad, je hebt wel een punt. 
Maarrrr, ik doe het toch gewoon zo.  In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Je hebt groot gelijk eerst proberen en indien niet lekker dan pas aanpassen.

Gerald

Ik heb onlangs een van de brewdog recepten met vanille na gebrouwen. 1 stokje op 10 liter, er zat wel iets Een smaakje aan maar zeker niet goed terug te proeven. Voor jouw 20 liter zou ik voor 2 stokjes gaan.

Gerb

Dank je, ik heb in een aantal gevallen gelezen dat 2 stokjes bij dit bier echt te veel zijn. Het zal ook afhangen van de intensiteit van de vanille. Ik denk er nog even over.

Gerb

Gisteren de laatste drooghop bij het bier gedaan. Ik heb mijn twijfels bij de hoeveelheid lactose. 250 gram op 20 liter lijkt niet echt door te komen. Misschien is het niet het ideale proefmoment geweest. Wat is jullie mening over lactose?

Knobby

Citaat van: Gerb op 14-06-2017  09:08 uGisteren de laatste drooghop bij het bier gedaan. Ik heb mijn twijfels bij de hoeveelheid lactose. 250 gram op 20 liter lijkt niet echt door te komen. Misschien is het niet het ideale proefmoment geweest. Wat is jullie mening over lactose?
Ik zal mijn mening over lactose maar laten gaan want ik heb echt een hekel aan zoet bier.
Maar daar geef jij niet om natuurlijk  8)
Je kan op het moment van bottelen toch gewoon even proeven? Als je het niet zoet genoeg vind kan je op dat moment nog makkelijk wat toevoegen. Even wat bier en lactose afmeten en proeven welke verhouding het beste smaakt, dan diezelfde verhouding in je bottelemmer (of flesjes) mieteren.

Gerb

Dank voor dit advies, Snobby  ;D. Het toevoegen tijdens het bottelen is een goede optie.

Gerb

Ik heb de Milkshake IPA geproefd:

Uiterlijk: Het bier heeft alles weg van een typische IPA, een iets koperkleur en een volle schuimkraag die langzaam inzakt en netjes aan het glas kleeft.

Geur: De geur is tropisch, veel mango en rood fruit. De toegevoegde ardbeien zijn te ruiken maar niet overheersend. Alle experts hadden al gewaarschuwd voor het beperkte smaakeffect van aardbeien en ik kan ze nu gelijk geven.

Smaak: De smaak is niet te bitter, de aardbeien komen in de smaak goed door. De aardbeiensmaak is niet te vergelijken met het rode vruchtvlees, maar lijkt nog het meest op de smaak wanneer je de pitjes in de aardbei doorbijt. De hoppigheid is aromatisch en fruitig. Bij het openen van de fles komt de hopgeur je tegemoet. De bijdrage van de lactose lijkt vrij beperkt, wanneer het bier opwarmt, is de smaak voller en iets zoeter, maar dit mag wel iets meer zijn.

Verbeteringen: Meer body door meer lactose en op hogere temperatuur maischen. Misschien een ander fruit zoals mango. De vanille opvoeren tot 2 stokjes.

Ernesto

Citaat van: Gerb op 17-08-2017  10:54 uVerbeteringen: Meer body door meer lactose en op hogere temperatuur maischen. Misschien een ander fruit zoals mango. De vanille opvoeren tot 2 stokjes.

Interessant! Ik zit te denken over een IPA (verse hop uit eigen tuin) met frambozen. Welk maischschema heb je nu aangehouden?

TymonK

Bedankt voor het delen! Leuk recept.

Een vraag - kooktijd 15 minuten?

Brambo

Leuk als iemand een recept deelt en dan ook nadien het resultaat beschrijft!

Gerb

Citaat van: Ernesto op 17-08-2017  14:40 uInteressant! Ik zit te denken over een IPA (verse hop uit eigen tuin) met frambozen. Welk maischschema heb je nu aangehouden?
65 min op 66°C.

Gerb

Citaat van: TymonK op 17-08-2017  15:41 uBedankt voor het delen! Leuk recept.

Een vraag - kooktijd 15 minuten??
De totale kooktijd was 60 min, maar de hoptoevoegingen zijn allemaal aan het einde (15 min voor, en later) toegevoegd.

Biertje1985

Leuk om te horen, ik kwam het recept vandaag tegen op internet. En nu lees ik het hier toevallig  :nut:  Ik brouw meestal 1 experiment bier op 2 bieren die redelijk standaard zijn, zo kan ik andere technieken en benaderingen uitproberen. Ik heb O.A. zonder gerst gebrouwen (Rogge en Tarwe), 2x kettle souring toegepast, gebrouwen met pepers en fruit, en een gruitbier. Ik kan niet zeggen dat het allemaal even geslaagd is geweest maar ik heb weer wat waardevolle aantekeningen.

Zo was ik van plan dit ook een draai te geven, uit je reacties merk ik op dat je nog niet helemaal tevreden bent. Ik denk dat ik bij een vergelijkbaar bier een American Ale 2 gist zou gebruiken of een Engelse giststam zoals de london ESB.

Met lactose heb ik ook ge-experimenteerd en in een milk stout mag best een aardig aandeel zitten om het echt te merken.

Ik vraag me dan ook af of het recept, (Wat niet van officiele bron komt) het bier wel benaderd.
Kan je opsommen wat jij denkt wat er anders moet gezien de ervaring die je nu rijker bent?

De Beuk zonder noot

Ik ga deze volgende week brouwen met de aanpassing dat ik bevroren frambozen ga gebruiken en iets meer mango en 2 opengesneden gesuikerde bourbon vanille stokjes uit madagascar. Lactose hou ik op dit niveau omdat dit mijn eerste keer wordt dat ik het gebruik.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.