Session Kveik Mango/Ananas IPA

Gestart door Alexander_H, 14-06-2019 15:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alexander_H

Hoi allemaal!

Dankzij Chilobrachys in bezit van #5 Hornindal en #17 Midtbust Kveik gekomen. En deze zomer willen we graag een mooi doordrinkertje van niet te hoog alcohol gehalte brouwen.
In mijn speurtocht op internet kwam ik het volgende filmpje tegen waarin ze een (RAW) kveik ipa beschrijven met Mango en Ananas.

Ik zou graag dit recept wat aanpassen zodat het alcohol percentage wat lager uitvalt, en ik zit aan het volgende te denken (let wel, de hopgiften staan hier nog niet in) :

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk#4
Naam receptananas/mango ipa
Brouwdatum
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume20,3 l
Begin SG1,046 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Rager)0 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd30 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
23,00 lWater uit Hulst
1,50 gCaCl2
5,30 mlMelkzuur
4,48 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l8 mg/l49 mg/l125 mg/l83 mg/l72 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,00 kgPale Ale moutDingemans7 EBC66,7 %
1,00 kgSwaen Munich LightDe Swaen14 EBC22,2 %
0,50 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC11,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
EenstapsMaisch65,0 °C1 min.60 min.5,1 l/kg

Als hop wordt het in het orginele recept zo gedaan :

Dryhop :
100 g - Centennial
100 g - Simcoe

HopTea :
100 g - Centennial
100 g - Simcoe

Tevens voegen ze nog fruit toe na de eerste vergisting, ik moet de hop en fruit nog wel schalen naar mijn versie , aangezien ik 20 liter maak.

1KG ananas
1KG mango


Welke van de twee kveik ik ga gebruiken moet ik nog even bekijken


Ik zag in de comments dat ze het recept ook al eens met een 30 minuten kook hebben gedaan ipv "Raw" maar dat ze dat minder lekker vonden. Nu neig ik zelf toch naar in ieder geval een kort kook voordat de Kveik aan de slag mag.

En natuurlijk een paar vragen ;)

Hebben jullie nog op/aanmerkingen of dingen waar ik echt op moet letten?

Gaat het fruit nog veel alcohol toevoegen?

Ik was van plan de kveik rond de 30 ºC zijn werk te laten doe , goed plan (slangetje in de Star San ipv waterslot was ik in ieder geval van plan) ?

De Kveik , ik begreep dat je die best "underpitched" , maar hoeveel precies? ik lees een theelepel is genoeg, dat is ongeveer de hoeveelheid van de gedroogde Kveik die ik nu heb, de vloeibare is een klein buisje ,moet ik daar toch beter een starter voor maken ?

HopTea als alternatief voor whirlpool, heeft iemand dat al eens geprobeerd?

Alvast bedankt , Alex

breda82

Ik heb vorige week een raw neipa gebrouwen en vergist met de midtbust kveik.
Deze is bij mij heel ver doorgegaan, ik denk een te lage maisch temperatuur. Is van 1.056 op 1.001 uitgekomen zelfs dus ik zou wat hoger zitten qua temp.

Ik had een starter gemaakt met een half zakje gedroogde flakes maar je kunt beter het hele zakje gebruiken. 500 ml wort beetje gistvoeding op 33c. Zo in het vat strooien lijkt me geen goed plan, dat lost niet snel op.

De vergisting ging heel snel en heb na 1 dag gist geoogst, met draadschep van de bovenlaag.

Ik heb alleen mosaic hop gebruikt tijdens de hoofdvergisting en als hop thee, in totaal 12,5 gram per liter.

Ondanks dat hij ver is doorgegaan smaakt hij niet zo droog, ik denk ook door mijn waterbehandeling.  Heb hem zelfs als gebotteld en een flesje op. Resultaat is echt verbluffend goed tot nu toe, heerlijk zacht bier, mooie schuim,  super tropisch aroma.  Snel drinkbaar ook, smaakte al heel clean, sta er versteld van.

Ben echt fan van deze gist nu! Ook makkelijk voor in de zomer met hogere temperaturen geen probleem.

Enige wat ik zou aanpassen volgende keer is iets meer bitterheid, nu bijna niks door de hopthee.

Wist ook niet wat ik moest verwachten zonder het koken, maar ik raad je aan om het gewoon een keer te doen. Scheelt ook nog eens tijd!

hobbybob

Staat in de planning:
50% pale
20% munchener
10% tarwe
10% ananas
10% mango
Hornindal op 35 graden

Alleen nog ff Amerikaanse hop scoren.



Redbadd

Ik heb deze ook gebrouwen, die hop thee met 200gr pellets word een beste pan vol smurrie Ik meen meer water gebruikt te hebben Dan in her filmpje aangegeven. De pellets namen nochal wat water op. Filteren met koffiefilters was ook geen succes,Ik heb een zeef gebruikt, volgende keer misschien in een zakje.

Ik Ben wel benieuwd hoe iedereen zijn wort koelt, Ik in ieder geval in een cement uip.

Ps. Video's van hem beetje versneld afspelen is aan te raden.

breda82

Klopt. Ik heb veel meer water moeten gebruiken, in een ander filmpje gaf hij aan 100 gram een liter, nou dat is te weinig. Vervolgens het geheel in een nylon hopzak gedaan dat werkte op zich prima. Volgende keer meteen in de hopzak en dan een thee trekken. Neem een grote zak!

Mijn wort ging vanuit mijn maischkuip rechtstreeks gistvat in en daar met een spiraal tot 35 ºC gekoeld.

Alexander_H

Bedankt voor de tips, voor die hop thee in een grote hopzak dus, en gewoon "Raw" proberen, dat klinkt als een mooi plan.
Een starter maken van de midtburst en op 33 graden erin gooien, ik koel hem gewoon zoals normaal in mijn kookketel denk ik, maar wel even uitkoken of zo van te voren en/of Star San.
Voor wat bitterheid zou ik eventueel de hopthee iets warmer kunnen laten beginnen (80 ºC), maar dat lijkt me wat lastig te sturen zo.
Iets warmer maischen (66 ºC?) en misschien verhouding maisch/spoelwater iets aanpassen? beslagdikte lag op 5 l/kg zag ik net, als ik met 18 liter start is dat 4 l/kg
Spoelwater koud(er) is dat een goed plan?

Brouwert

Citaat van: breda82 op 14-06-2019  17:16 uIk had een starter gemaakt met een half zakje gedroogde flakes maar je kunt beter het hele zakje gebruiken. 500ml wort beetje gistvoeding op 33c. Zo in het vat strooien lijkt me geen goed plan, dat lost niet snel op.

Doorgaans maakt men (hier in Noorwegen in ieder geval) geen starters met gedroogde kveik maar worden de vlokken direct, droog in het wort gestrooid.
Ik gebruik ongeveer 4gr droge vlokken per 10 liter en dat gaat als een speer: binnen enkele uren staat het waterslot al te borrelen (mits het lekker warm staat, 34-38 graden). Minder kveik is zeer waarschijnlijk ook voldoende en is ook meer in lijn met het gebruik van weinig gist.

Alexander_H

Ik heb gisteren gebrouwen (op het laatste moment naar 30 liter geschaald, en 10 liter apart gehouden en gekookt voor een ander experiment) en een groot deel van het zakje wat ik had er zo los ingegooid.
Ik had het zakje gewogen en kwam net aan 1 gram, dus dat is niet veel. Gister avond ook nog geen enkele beweging , maar vanochtend lekker aan het bubbelen gelukkig.
Mooi dat het weer mee zit, want mijn verwarmingselement in de vergistingskast heeft het zwaar op 35 graden!
Zal mij benieuwen.

Biertje1985

Zo, dat recept slaat aan zo te zien.

Ik heb hem gisteren ook gebrouwen, gewoon het recept aangehouden. Omega hornidal kveik toegevoegd. Verdeelt over 5 petling buisjes en 1 buisje toegevoegd. Ik ben geen fan van onderpitchen maar binnen 2 uur was de gist al aan de gang. Vandaag gaat de gist als een gek tekeer op 35 graden, ongelofelijk.

Die hopthee dat begrijp ik wel/niet want moet ik dat nou na de vergisting toevoegen?

In ieder geval ruikt het hoploze jongbier al erg fruitig (gek genoeg)

Met brouwen kwam ik perfect op het sg uit en koud spoelen was een makkie, door het niet koken was ik ook zo klaar met schoonmaken. Als dit smaakt ga ik dat zeker vaker doen, zeker omdat ik nog 5 petling buisjes heb staan met deze gist. Wat een beest.




Alexander_H

Ik heb de hopthee na de vergisting toegevoegd, zo'n 2 uur voor het bottelen ( ik heb de thee in mijn bottel emmer gedaan, mijn opgeloste bottelgist bottelsuiker (6gr/liter) er bij en het vergiste bier erbij geheveld, dan 2 uur laten staan en dan gebotteld.
Ik vind hem wel lekker, alleen mis ik toch het hop bittertje, de volgende keer toch maar koken en een klein beetje bitterhop, of die hop thee heter doen? Zou dat lukken?

hobbybob

Bottelgist? En 6 g/ltr?
Waarom in hemelsnaam?



Wvo88

Ik denk dat hij bottelsuiker bedoeld. Maar wat is de reden van het twee uur laten staan voor het bottelen?

Alexander_H

Citaat van: hobbybob op 10-07-2019  16:06 uBottelgist? En 6 g/ltr?
Waarom in hemelsnaam?

Oeps, bottelsuiker inderdaad  :o

Alexander_H

Citaat van: Wvo88 op 10-07-2019  17:50 uIk denk dat hij bottelsuiker bedoeld. Maar wat is de reden van het twee uur laten staan voor het bottelen?

Dat stond in het recept  ;D

Ernesto

En? Hoe zijn de ervaringen van de mensen die dit recept hebben gevolgd/gebrouwen?

Edwin brouwt

Deze staat ook bij mij in de planning, goeie tips allemaal!

Richard3

Bij mij ook in de planning as zaterdag, hopelijk is t dan nog lekker warm, hoeft ik niet veel bij te verwarmen in de gistkast.

Is deze drinkbaar 2 weken later?

Alexander_H

Ik had hem na 8 dagen op fles, 2 dagen daarna eerste keer proeven, was hij al drinkbaar, maar na een weekje uit de koelkast was ie mooi op druk.
Drink hem nu al een tijdje en hij bevalt eigenlijk steeds beter, maar dat heeft vast met de buitentemperatuur te maken :)

ciesvandekwis

Cool recept, ik ga deze volgende week es testen, met Tomahawk hops.
Heb nog Voss oid van kweik gist vloeibaar in mijn koelkast liggen, kort even opkweken en half lepeltje van afnemen. Dat evt paar uur in wat wort?

Biertje1985

Ik heb het recept ook gebrouwen, uiteindelijk dikke azijn infectie.
 :huilen:

Dat terwijl ik eigenlijk nooit last heb gehad van infecties, ik ben wat dat betreft nog niet om wat betreft
een andere Raw Ale.

Ik ga het recept in ieder geval nog een keer brouwen, maar dan 15 min koken met wat bitterhop, ik blijf anders met de bevroren ananas en mango zitten :nut:

ciesvandekwis

Deze morgen op tijd begonnen, voor de grote hitte.

Op een kleine 4 uur zat alles in het vat, 23L à SG 1044, iets lager rendement, maar wel verrekte handig dat er geen uur moet gekookt worden, ook het koelen ging sneller, wegens spoelen met lauw water (wort was nog 55°). Wel de koeler en alle materiaal ontsmet.

Ook voor een klein beetje bitter en bewaarbaarheid: 30' van einde maischen een 20 g oude hop meegemaischt. Alles aan 35° in de frigo, de gist s morgens al op 35° gezet en underpitchen.

Morgen benieuwd of die echt zo snel gaat.

Daarna hevelen, fruit en koudhop erbij.

ciesvandekwis

Gisteren, zo'n 24 uur later SG gemeten: 998!!! Straf beestje, even alles wat kouder gezet, straks overhevelen en (ontdooid) fruit (2kg mango, ananas was op in de colruyt) in hopzakjes + 100 g Tomahawk bloemen in hopzakjes met knikkers erin knikkeren. Zondag bottelen met die hopthee, 6 g suiker en beetje bottelgist.
Snelste bier e-v-e-r! :proost: :nut:

Alexander_H

Bij ons is ie al even op, ging snel met die hitte!

Ik merkte wel dat na een maandje de smaak / hoparoma al begon af te nemen trouwens.

Biertje1985

Citaat van: Alexander_H op 30-08-2019  07:49 uBij ons is ie al even op, ging snel met die hitte!

Ik merkte wel dat na een maandje de smaak / hoparoma al begon af te nemen trouwens.
Dat gaat erg snel met dit soort bieren heb ik gemerkt, op sodakeg gaat het allemaal al een stuk minder snel dan op fles.
Blijft lastig.

Ik ga me er ook aan wagen aankomende week, maar dan wel een gekookte versie.

ciesvandekwis

Bottelen zondag 1 september gedaan en gisteren uit brandende nieuwsgierigheid eentje opengetrokken.

Mooie troebel, stond al op druk (beetje bottelgist gebruikt), schuimlaag was romig en trok niet te snel weg.

Geur héél licht fruitig, smaak zeer fris, medium body, heerlijke hoppigheid en enkel een zweempje fruitig. Inderdaad dus vooral de dryhop en hopthee, weinig van de mango en ananas te merken. Maar wél geslaagd, goede dorstlesser. Ik ga deze nog eens brouwen zonder fruit of met krieken of zo.
PS: er is uiteindelijk toch nog 600 gr ananas in gegaan (verse ingevroren en ontdooid)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.