IPA ideetje

Gestart door TomJo, 16-09-2019 19:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TomJo

Graag jullie mening over een eerste receptje voor een (A)IPA. Het is een idee waar ik nu al een tijdje mee in mijn hoofd zit.
Bedoeling is een gebrouw dat past naar wat ik persoonlijk graag heb in zon bierkes.
Doel is om te gaan naar een niet al te zwaar alcohol percentage, volle body, mooie bitterheid en natuurlijk de florale citrus toets van de gekozen hopsoorten.
Laat maar iets weten wat jullie ervan vinden en tips zijn natuurlijk steeds welkom :)

Omschrijving                          
Kenmerk                                   C001
Naam recept                           TrIPA
Brouwdatum   
Bierstijl                                   AIPA/IPA
Volume                                   15 L
Begin SG                                   1,056 SG
Berekende kleur (Morey)           13 EBC
Geschat alc.%                           5,5 vol%
Berekende bitterheid (Rager)   80 IBU
Brouwzaalrendement                   75,00%
Kooktijd                                   90 min


            
Vergistbare ingredienten               
               
Hoeveelheid   Naam   Mouterij   Kleur   %   
3,8 KG   Pale Ale Mout   Brewferm   7 EBC   100,00%   
Maischschema               
               
Omschrijving   Temperatuur   Stap tijd   Rust tijd      
Inweek                    55°C   0 min   10 min      
63°C                    63°C           5 min   45 min      
72°C                           72°C           5 min   20 min      
Afmaïschen            78°C   5 min   5 min      

Hop               
               
Hoeveelheid   Naam   Type   % alfazuur   Kooktijd/toevoeging   IBU
9,3 g     Sorachi Ace   pellets   12,00%   FWH                  27,0 IBU
7,5 g    Sorachi Ace   pellets   12,00%   na 40 min                 18,4 IBU
10 g                 Mosaïc   pellets   13,90%   na 60 min                 15,6 IBU
15 g                 Mosaïc   pellets   13,90%   na 69 min                 18,5 IBU


Gist               
               
Hoeveelheid   Naam           Type         
11,5 g   Lallemand BRY-97   Korrel         
 
Dry hopping               
               
Hoeveelheid   Naam   Type       % alfazuur       Toevoeging                     IBU
100 g       Cascade   pellets   5,50%   4 dagen voor botteldatum   0 IBU




Martijn0172

Je bitterheid wordt aangegeven in rager, meestal wordt tinseth gebruikt. Ik kan je dus niet goed advies geven, maar ik denk dat je niet een juiste balans hebt. Ik zou zelf mikken op een start sg en daar je bitterheid op aanpassen (dus 1.060 wordt 60 IBU, 1.065 wordt 65 IBU, etc). Ik vind zelf een ipa met alleen Pale mout een beetje saai, dus tot 5% caramouten toch wel een beetje minimaal. Ik ken je maischschema niet, ik doe altijd een uur op 67c en spoelen met water wat van de kook af is. Om een goed aroma en smaak te krijgen zou ik de bitterheid alleen uit de FWH halen, en de rest van de hop in de wirlpool (afkoelen tot minder dan 80c en dan 20-30 min laten staan, dan verder koelen) en in je drooghop. Ik ken ook je gids niet, ik houd het altijd simpel bij de US-05. Doe er mee wat je wil, succes er mee 👍

Hier nog een link waarin de 2 gisten met elkaar vergeleken worden

http://brulosophy.com/2015/06/01/safale-us-05-vs-danstar-bry-97-exbeeriment-results/

TomJo

Eerste Draft van dit recept had inderdaad Cara 120 erin zitten... Still a work in progress natuurlijk.
Wat bedoel je met saai te weinig body zonder de Cara of bedoel je meer kleurgewijs?
Alvast bedankt voor de reactie


goom

80 ibu is aardig bitter

Ik zou voor de us-05 gist gaan en vergeet niet soriachi ace is een hop die heel snel erg dominant wordt in je bier

Martijn0172

Als ik een APA van mij met 43 IBU Tinseth omzet naar Rager wordt het 86 IBU. Dan zou dus 80 IBU Rager juist te weinig bitter moeten zijn. 60 IBU Tinseth, wat een veel gebruikte bitterheid is in IPA is zelf 108 IBU rager. Affijn, strekking van het verhaal is om je instelling op tinseth te zetten

Citaat van: TomJo op 16-09-2019  20:05 uWat bedoel je met saai te weinig body zonder de Cara of bedoel je meer kleurgewijs?

Je mist dan een goede tegenhanger van je hop, dit soort mouten zijn niet alleen body verhogend maar geven ook een smaak af. Ik doe in mijn IPA's eigenlijk altijd 2,5% Cara Hell en 1,5% cara120

TomJo

Alvast bedankt voor de goede info, hier kan ik mee aan de slag!! [emoji109]


EBC

Vooral wat cara gebruiken. Maar cara die lichter is dan 80 EBC, anders krijg je moutbitter, en in een IPA moet juist het hopbitter de smaak brengen. Cara 50 (red) is een goede keuze.

BRY-97 is een perfecte gist. Veel zachter dan de meer kruidige US-05. En ook de vergisting verloopt ermee sneller en ze klaart aanzienlijk gemakkelijker, hoewel de start iets trager kan zijn.

Ga een eerste keer niet boven 40 IBU Tinseth. Leer je installatie met veel hop eerst kennen. Beter iets te weinig dan teveel.

ciesvandekwis

Een leuke qua 'late hoppen' is ook hopthee: gewoon hop in rocket of zakje koken en 2-3 liter water, laten afkoelen en in de bottelemmer mengen met je jongbier. Gaf bij mijn kveik een héél frisse hoptoets.

TomJo

Ok hier zit ik nu zowat...
Heb Cara red genomen aan 10 % kwam mij beter uit qua uiteindelijk kleur en beschikbaarheid.
Qua balans sg1061 met een tinseth [emoji6] ibu van 61.
Door inbreng medebrouwer die inderdaad ook vind dat de sorachi snel overheerst omgegaan naar centennial zijn favo. De gist ga ik houden op bry97.
Vlamuit hop toegevoegd.

tdp

edit: Heb even je handtekening vanuit Taptalk verwijderd in je berichten. Kun je zelf volgens mij uitzetten in Taptalk, al ken ik die app verder niet.

TomJo

Ok dank je ik zal eens kijken. Ik vind tapatalk voor on the go makkelijker werken maar gebruik het nog maar net.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.