Beginnen met brouwen

Gestart door S04, 14-06-2019 14:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

S04

Hallo bier fans,

Net als iedereen hier ben ook ik geïnteresseerd in het brouwen van eigen bier, maar... nu gaat dit waarschijnlijk vloeken in de kerk zijn... Ik lust geen bier  ;D
Eigenlijk heb ik helemaal niks met iets waar alcohol in zit. Sinds kort lust ik net wat slokjes van een Radler en een kriek.
Dit neemt niet weg dat ik wel heel erg geïnteresseerd ben ik dingen maken, zo dus ook bier. Graag zou ik dit dus eens willen proberen, en dan het liefst iets wat ik zelf ook kan/wil drinken.

Nu heb ik al het 1 en ander gelezen, maar weet ik als nog niet zo goed waar ik voor miet kiezen. Zoals ik al zei lust ik Radler, maar is dit maar deels een "bier" en het andere deel een limonade.
Ik heb contact gehad met een bedrijf dat starterpakketten verkoopt en die adviseert het maken van een witbier. Graag zou ik iets van mango willen toevoegen tijdens het proces, maar ik ben alsnog bang dat dit niet de bier gaat zijn die ik ga lusten.

Iemand een idee voor welk soort bier(pakket) ik moet gaan om een zoet, fruitig, weinig bitter, richting Radler achtig biertje te kunnen brouwen?

En is er een fysieke winkel in het oosten van het land waar ik eventueel spullen kan kopen ipv online?

Alvast heel erg bedankt

brouwerwaldonk

In onze gilde voor wijn bier en kaas breng ik het bier mee wat ik zelf brouw en er komen ook af en toe vrouwen naar de bijeenkomsten. Als ik rond ga met de schenkkan zeggen de meeste vrouwen, eigenlijk lust ik geen bier maar uit beleefdheid willen ze wel eens proeven, dan schenk ik hen een bodempje in hun glas. Bij de volgende schenkronde willen de meesten wel een klein half glas.
Dit om aan te tonen dat mijn bier ook door vrouwen gesmaakt wordt.
Het bier wat ik brouw is altijd een volmout met een sterkte tussen 6,5 en 7 vol%. De ingrediënten zijn 80% pilsmout en 20% munichmout, geen bitterhop maar een aroma hopsoort zoals Cascade en Fuggles. Ik streef naar een zachte bitterheid tussen 25 en 30 EBU. Een fruitig bier met veel body met een zoetige afdronk maar geen zoet bier.
Voor ruim 40 L bier (regel van 3 toepassen bij kleinere hoeveelheden)
Inmaischen bij 62°C na 10' pH aanpassen naar 5,5 bij 63°C vervolgens 75' bij 68°C en afmaischen bij 78°C.
Filteren en bostel spoelen vervolgens 70' rollend koken met onderstaande hop, 5g Iers mos, 5g zoete orange schil, 5 g zoethoutconsentraat (carafa of drop).   

Hop toevoeging tijdens het wortkoken
10 g Cascade met 7% alfazuur na 10' koken
50 g Fuggles met 3% alfazuur ook na 10' koken
55 g Cascade met 7 % alfazuur na 50' koken
50 g Fuggles met 3% alfazuur als koken gedaan is, dit voor extra aroma zonder bitterheid te geven. 

Na 1 week gisten, 4 dagen lageren met toevoeging van 4 g/L hop voor extra hoparoma zonder bitterheid te geven, dan de hop verwijderen en verder lageren tot het bier helemaal is uitgegist en helder is geworden.
Daarna wordt het gebotteld met 7 g/L gewone kristalsuiker en een heel klein beetje bottelgist. 1 week warm hergisten bij kamertemperatuur. Enkele weken rijpen in de kelder en dan is het drinkklaar.

S04

Dag brouwerwaldonk,

Bedankt voor je bericht. Naast dat het brouwen me leuk lijkt hoop ik ook echt iets te creëren wat ik zelf zou lusten.
Iets lichts, fris en fruitig lijkt me de beste optie. Waarschijnlijk heb je dit allemaal benoemt in je bericht, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt begrijp wat er staat.  ;D

brouwerwaldonk

Als je het niet allemaal begrijpt is heel normaal als je nog nooit bier hebt gemaakt. Stel gerust alle vragen waar je mee zit, het mag ook via persoonlijk bericht. Mijn allereerste brouwsel in 1990 was ook geen succes, maar ondertussen weet ik wel een en ander om een lekker biertje te maken.

S04

Is er ergens een winkel waar ik naartoe kan gaan om de spullen te kopen en waar ze goed adviseren in het oosten van het land?

CeesM

Citaat van: S04 op 15-06-2019  14:08 uIs er ergens een winkel waar ik naartoe kan gaan om de spullen te kopen en waar ze goed adviseren in het oosten van het land?
Is Brouwmarkt in Almere voor je op redelijke afstand?

S04

Citaat van: CeesM op 15-06-2019  14:23 uIs Brouwmarkt in Almere voor je op redelijke afstand?

Helaas niet. 2 uur rijden

hans100w

Helaas is er geen brouwartikelen winkel meer in het oosten van het land, er was er één in Bentelo, maar die is er mee gestopt omdat men de ruimte nodig had voor de core business: wijn maken. Wij in het oosten moeten het doen met de bestaande webshops, gaat tegenwoordig redelijk snel, maar je mist dan wel het bijbehorende advies, en dat is jammer. Van der Kooy (Unibrew) in het noorden is ook een winkel/filiaal in het zuiden gestart. Het zou fijn zijn als één van de bestaande winkels ook in het oosten een filiaal zou beginnen.

Sher, kijk eens naar BrouwTV, daar krijg je een indruk hoe je thuis bier kunt brouwen. Veel afleveringen zijn gemaakt in het oosten van het land.


S04

Citaat van: hans100w op 15-06-2019  17:46 uHelaas is er geen brouwartikelen winkel meer in het oosten van het land, er was er één in Bentelo, maar die is er mee gestopt omdat men de ruimte nodig had voor de core business: wijn maken. Wij in het oosten moeten het doen met de bestaande webshops, gaat tegenwoordig redelijk snel, maar je mist dan wel het bijbehorende advies, en dat is jammer. Van der Kooy (Unibrew) in het noorden is ook een winkel/filiaal in het zuiden gestart. Het zou fijn zijn als één van de bestaande winkels ook in het oosten een filiaal zou beginnen.

Sher, kijk eens naar BrouwTV, daar krijg je een indruk hoe je thuis bier kunt brouwen. Veel afleveringen zijn gemaakt in het oosten van het land.



Bedankt voor de info.. dan moet het toch via een online shop worden besteld denk ik.
Ik ga het filmpje even kijken..

En ik zie dat Hengelo in the house is..  :D :degroeten:

hans100w

Citaat van: S04 op 15-06-2019  18:02 uIk ga het filmpje even kijken..
Er zijn inmiddels 24 afleveringen.

Citaat van: S04 op 15-06-2019  18:02 uEn ik zie dat Hengelo in the house is..  :D :degroeten:
Yess, Hengeloo!  :degroeten:  zonder Hijsch gebouw  :lol: :lol: :lol:

S04

Ik heb ondertussen afgelopen week al veel van dit soort filmpjes en tutorials bekeken, maar ik weet nu alleen nog steeds niet wat we het beste kunnen proberen te brouwen.
Contact gehad met een brouwproductenverkoper en deze zegt een standaard brouwpakket van wit bier en daar dan mango's (of ander fruit, maar ik had zelf mango aangegeven) erbij in te gooien.
Ik vraag me af of dit dan een bier gaat zijn die a) gaat lukken, en b) of ik het dan ook te drinken vind? Aangezien ik het liefst iets zou maken richting radler of in ieder geval zoet, weinig bitter en weinig alcohol.

Jeroen76

Citaat van: S04 op 15-06-2019  14:08 uIs er ergens een winkel waar ik naartoe kan gaan om de spullen te kopen en waar ze goed adviseren in het oosten van het land?
Zuid Oosten ook goed? Dan kun je naar hartelust bierspulshoppen hier in Beek en Donk bij Unibrew

Zie dat je verder al héél wat deskundige info hebt mogen ontvangen van Waldonk, de rest ga je vast wel hier ergens op het forum vinden...

Heel veel plezier alvast en welkom op het forum.



Gr. Jeroen

BrouwMark

Als je een zoete Radler wilt brouwen, zou ik inderdaad een witbier of weizen doen. Daarnaast huisgemaakte citroenlimonade maken, aanzoeten met een niet-vergistbare suiker (bijvoorbeeld sorbitol). Dan de twee mengen tot je het lekker vindt en vervolgens hergisten op de fles  :biersmile:

S04

Citaat van: BrouwMark op 16-06-2019  01:53 uAls je een zoete Radler wilt brouwen, zou ik inderdaad een witbier of weizen doen. Daarnaast huisgemaakte citroenlimonade maken, aanzoeten met een niet-vergistbare suiker (bijvoorbeeld sorbitol). Dan de twee mengen tot je het lekker vindt en vervolgens hergisten op de fles  :biersmile:

En is het dan slim om een standaard pakket te nemen om dit te brouwen of toch te gaan voor losse ingrediënten die bij een witbier horen? Ik wil wel graag een kans van slagen hebben(voor zover mogeijk), maar ook wel iets bijzonders. Dus niet het pakket van de Hema die iedereen al heeft gebrouwen zeg maar.

BrouwMark

Het ligt er een beetje aan wat je wilt bereiken. Ik las dat je niet per sé een liefhebber bent van alcohol. Als je een weizen/witbier 1:1 mengt met (citroen)limonade krijg je ongeveer 2,5% alcohol. Vind je een pakket handig, dan kun je dat gewoon gebruiken.
Wil je eerder naar de 4% alcohol, dan zul je bij 1:1 mengen een bier van 8% moeten brouwen.

In Duitsland maakt met radler door half weizen, half citroenpriklimonade in een glas te tappen. Een witbier bevat vaak koriander, dit zou ik weglaten als je er een radler mee wilt maken. Ook wordt er vaak (bittere) sinaasappelschil in gebruikt, die lijkt mij er persoonlijk wel lekker bij.

Volgens mij wilde je het ook wel wat zoet hebben, daar is de sorbitol voor. Je hoeft trouwens geen onvergistbare suiker te gebruiken als je mengt in je glas, dan kun je gewoon kristalsuiker nemen. Wil je het op fles trekken, dan moet het wel, anders gist de boel vrolijk verder in de fles met kans op radlerfonteinen of erger, rondvliegende scherven.

Misschien is het een leuk experiment om wat witbieren en weizens te kopen en te mengen met zelfgemaakte limonade(s). Zo krijg je een goed idee van de smaak. De hoeveelheid koolzuur zal wat minder zijn dan van je uiteindelijke eigen creatie.  :biersmile:

S04

Citaat van: BrouwMark op 16-06-2019  11:40 uMisschien is het een leuk experiment om wat witbieren en weizens te kopen en te mengen met zelfgemaakte limonade(s). Zo krijg je een goed idee van de smaak. De hoeveelheid koolzuur zal wat minder zijn dan van je uiteindelijke eigen creatie.  :biersmile:

Dat is inderdaad wel een goed idee. Dan maar eens zoeken naar hoe je die limonades maakt. Moet die nog ergens aan voldoen?

BrouwMark

Citaat van: S04 op 16-06-2019  12:53 uDat is inderdaad wel een goed idee. Dan maar eens zoeken naar hoe je die limonades maakt. Moet die nog ergens aan voldoen?

Ik zou zeggen: citroen, water, suiker...  :brouwen:

Jaap W

Citaat van: S04 op 15-06-2019  14:08 uIs er ergens een winkel waar ik naartoe kan gaan om de spullen te kopen en waar ze goed adviseren in het oosten van het land?

Van der Kooy in Jubbega misschien? Daar ga ik vaak naar toe. (vanuit Nijverdal)

beermenke

Brouwstore, ligt ook helemaal tegen de oostgrens😎😎😎

beermenke

Citaat van: S04 op 15-06-2019  14:08 uIs er ergens een winkel waar ik naartoe kan gaan om de spullen te kopen en waar ze goed adviseren in het oosten van het land?
Zoek een brouwclub in de buurt of een hobbybrouwer en loop een paar brouwdagen mee. Praktijk zegt meestal meer dan boeken. Eens gebrouwen zal je nooit berouwen🤓

Zambezi Special

Ik ben een beetje laat, maar is het geen idee om een aantal witbiertjes en/of andere lichte biertjes in de suppermarkt te kopen?
Dan proeven, en dan op zoek naar een (kloon) recept?

De WindMoaker

Met studenten heb ik laatst een fruitbier gebrouwen. Na het koken hebben we tropical ranja toegevoegd. De fruitsmaak komt tijdens de rijping moet naar boven.
Het nadeel van ranja is dat er conserveringsmiddelen aan worden toegevoegd in de vorm van NatriumSorbaat. Dit zorgt ervoor dat de gisting moeizaam verloopt. Mijn tip is brouw een licht bier en voeg hierna een biologische ranja toe zonder conserveringsmiddelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.