Smaak na het gisten

Gestart door MccullenBe, 14-06-2019 11:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MccullenBe

Ik ben bezig aan mijn eerste biertje.
Het bier is gestopt met gisten en ik zou dus kunnen gaan bottelen.
Echter heb ik al eens geproefd en het bier is niet te drinken.
Komt deze nog goed tijdens het bottelen?

Indien dit niet meer zal beteren, kan ik beter direct weggieten ipv mijn flesjes vuil te maken  ;)

Alvast bedankt

brouwerwaldonk

Je moet eerst nog nagisten waarbij het diacetyl nog moet afbreken wat door de gist gedaan wordt. Dat diacetyl zorgt voor de onaangename botersmaak.
Wees niet te vlug met weggieten dat kan daarna nog altijd. Nog wat geduld en geniet van je eerste biertje. 

joenedu

Heb je het SG gemeten? Als dat gedurende ongeveer 3 dagen niet zakt kan je inderdaad bottelen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet vaak bieren heb gebrouwen die meteen, dus voor het bottelen, al lekker smaakten... dus waarschijnlijk komt dit helemaal goed!

Oscar

Citaat van: MccullenBe op 14-06-2019  11:47 uEchter heb ik al eens geproefd en het bier is niet te drinken.

Waarom niet? Wat proef je?  :weetniet:

Citaat van: MccullenBe op 14-06-2019  11:47 uKomt deze nog goed tijdens het bottelen?
Dat ligt aan je antwoord op mijn vorige vraag

Citaat van: MccullenBe op 14-06-2019  11:47 uIndien dit niet meer zal beteren, kan ik beter direct weggieten ipv mijn flesjes vuil te maken  ;)

Ja, gewoon meteen weggooien, dat is wel zo makkelijk... :brouwen: >:D >:D

Weggooien is je laatste optie... ;)


middelaersch

Citaat van: MccullenBe op 14-06-2019  11:47 uIk ben bezig aan mijn eerste biertje.
Het bier is gestopt met gisten en ik zou dus kunnen gaan bottelen.
Echter heb ik al eens geproefd en het bier is niet te drinken.
Komt deze nog goed tijdens het bottelen?

Indien dit niet meer zal beteren, kan ik beter direct weggieten ipv mijn flesjes vuil te maken  ;)

Alvast bedankt

Toen ik mijn eerste biertje gebrouwen had en proefde voor het bottelen, viel de smaak me ook vies tegen.
Is uiteindelijk toch een lekker biertje geworden.

Als het goed is uitgegist  (!!!) gewoon bottelen, en dan een paar weken geduld hebben.

Arjen1969

Les 1 bij bierbrouwen (en meteen de belangrijkste), geduld is een schone zaak, tijdens het brouwen maar ook na het bottelen. Meestal komt het wel goed met de smaak, ik proef ook altijd even hoe het smaakt als ik bottel (het lukt me echt nooit om exact tot op het laatste flesje te bottelen). Superlekker is dat nooit, maar je krijgt wel een idee of het wat is geworden. Het enige wat fout kan gaan is een besmetting maar ik ga ervan uit dat je schoon hebt gewerkt.

brouwerwaldonk

Eigenlijk moet je proeven na elke stap in het brouwproces. Na het maischen proef je het wort. Na het koken en koelen nogmaals proeven en zeker na het gisten voor het lageren. Zitten er ergens fouten in je werkwijze of je receptuur dan proef je dat. 
Als beginner heb je nog niet die ervaring maar dat leer je wel.

Jacques

Citaat van: Oscar op 14-06-2019  12:13 uWat proef je?  :weetniet:

Waarschijnlijk dat het bier niet smaakt zoals MccullenBe voor ogen had voordat hij begon.

Het onder woorden brengen van een afwijkende smaak is niet eenvoudig als je de smaak niet kent...
Maar misschien kan MccullenBe toch een poging doen.

Als het bier nog vrij troebel was kan het zijn dat nog veel gist door het bier zweefde. Dat heeft een grote invloed op de beleving van je bier.
Na een paar dagen zakt de gist uit, kan een eventueel rioolachtig aroma verdampen en diacetyl (boterachtig) en acetaldehyde (zurig, groen appelachtig) afgebroken worden door de gist.
In een paar dagen kan de smaak van jongbier aanzienlijk veranderen...

MccullenBe

Bedankt voor alle reacties.
SG waarde was inderdaad al 3 dagen niet meer gedaald. Dus gebotteld.
Naar wat het smaakte weet ik niet precies.
Wel kreeg ik het absoluut niet binnen en moest ik 'kokhalzen'.
Hopelijk komt dit goed.
Ik hou jullie op de hoogte ;)


Alvast bedankt voor alle reacties.

BrouwMark

Citaat van: MccullenBe op 18-06-2019  11:38 uNaar wat het smaakte weet ik niet precies.

Da's nog steeds niet echt duidelijk. Smaakte het naar bier met een bijsmaak, of was het stinkend en zuur?

MccullenBe

Eerder stinkend en zuur

MccullenBe

Na het koken had het bier wel een 'goede smaak'.
Ik vermoed dus dat er iets tijdens het gisten is fout gelopen.
Of is dit normaal de zure smaak?

Oscar

Citaat van: MccullenBe op 18-06-2019  12:21 uOf is dit normaal de zure smaak?

Ligt eraan wat jij onder zuur verstaat... ;) Indien het echt zuur is (als in karnemelk of azijn) dan heb je pech en een dikke infectie (wat veel voorkomt bij beginners) maar voor de lering gewoon alles afmaken en bottelen. Weggooien kan altijd nog... :brouwen:

Jeroen76



Citaat van: MccullenBe op 18-06-2019  11:38 uNaar wat het smaakte weet ik niet precies.
Wel kreeg ik het absoluut niet binnen en moest ik 'kokhalzen'.

Je lust wel bier? ;)

Heb ook elke keer tijdens en na het brouwen bij de verschillende stappen geproefd. Bier zonder koolzuur en wellicht op kamertemperatuur maakt het er niet beter op. Geduld dus en zoals al eerder gezegd, het kan nog altijd weg dus niet te snel wegspoelen...


Gr. Jeroen


BrouwMark

Eens met Oscar, behalve het bottelen dan. Als je ervan moet kokhalzen en het ruikt naar azijn/karnemelk/braaksel lijkt het me niet gaan zoals het hoort...

Maar hé, van alles kan men leren: ga eens na waar het vandaan kan komen, dan heb je het de volgende keer niet meer. Met je vingers in het wort gezeten? Testsample teruggegoten? Vat niet ontsmet?

Jeroen76



Citaat van: BrouwMark op 18-06-2019  13:24 uVat niet ontsmet?

Goeie! Sprak pas iemand die zijn kunststof kraantje er nog nooit af had gehaald. Netjes elke keer het vat schoon maken maar toen we het kraantje er af schroefde snapte hij wat ik bedoelde... Had overigens nog geen besmetting gehad, hoe bijzonder ook.



Gr. Jeroen


MccullenBe

Alles goed ontsmet. Maar nu je begint over het vat kraantje. Ik heb deze wel nog eens met mijn handen aangeraakt om aan te spannen langs de binnenkant. Kraantje ook niet ontsmet voor gebruik. Was wel eerste ingebruikname, misschien er daar wat fout is gelopen.

MccullenBe

Wat kan je het best doen als je tijdens het gisten, wanneer je het kraantje gebruikt om een staaltje te nemen voor de SG waardes te meten? Of kan dit niet zo kwaad.

joerivang

Citaat van: MccullenBe op 18-06-2019  15:10 uWat kan je het best doen als je tijdens het gisten, wanneer je het kraantje gebruikt om een staaltje te nemen voor de SG waardes te meten? Of kan dit niet zo kwaad.

Qua schoonmaken bedoel je dan?

Na het nemen van een monster spuit ik het kraantje schoon door middel van een Star San oplossing.

MccullenBe

Inderdaad, qua schoonmaken.

Dus een glas vullen met oplossingsmiddel en je kraantje er inhouden eventjes?

Oscar

Citaat van: MccullenBe op 18-06-2019  15:15 uDus een glas vullen met oplossingsmiddel en je kraantje er inhouden eventjes?

Gebruik een plantenspuit... :)

MccullenBe

En dan wat afspoelen met water of kan dat product geen kwaad

Oscar

Citaat van: MccullenBe op 18-06-2019  15:32 uEn dan wat afspoelen met water

 :neenee: :neenee:

joerivang

Citaat van: MccullenBe op 18-06-2019  15:32 uEn dan wat afspoelen met water of kan dat product geen kwaad

Star san is, hoe het in de Engelse taal genoemd wordt, een "no rinse sanitizer".

Johan_vL

Soms, smaakt het niet na de hoofdgisting, of kun je je nauwelijks voorstellen dat het goed komt, maar bijna altijd is dat toch zo... Bij Hefe weizen of Bayerische lagers, is mijn ervaring dat ze wel zonder koolzuur en na de de hoofdgisting al lekker zijn ...

Zoals hierboven ook al gequote, geduld is een schone zaak en weggooien kan altijd nog  :brouwen:

BertusBeensteen

Ook hier al meerdere malen gehad dat monsters niet lekker waren, maar dan vaak veel te bitter of een zwafellucht.
Uiteindelijk allemaal prima bier geworden.
Gewoon geduld hebben, ook al is dat vooral in het begin erg moeilijk. Grote kans dat het goed komt, je kunt het altijd nog aan de gootsteen voeren.

Heuvinger brouwerij

Ik bottel gewoon al mijn bieren.
Mocht het na 3 á 4 week op fles nog niet smaken, dan gaat het via de waterkoker het waterdestillatieapparaat in.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.