Samenstelling amateur brouwerij, kan dit?

Gestart door Senza, 14-06-2019 09:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Senza

Hoi,

Ik ben bezig met het samenstellen van mijn eigen 'amateur brouwerij', om volgens BIAB te gaan brouwen.
Nu heb ik bedacht de volgende materialen te gaan gebruiken;

Weck W14 Thermostaat (https://www.homebrewshop.be/inmaken/weck-w14-thermostaat) -- Deze wil ik gebruiken voor zowel maischen als koken
The Brew Bag 19 - 23l
Brouw-/Gistingsemmer Brewferm 30l incl. Waterslot en kraan
Brewferm Roerspan 45cm
Hopzakjes
Chemipro Caustic
Chemipro OXI
Kroonkurkapparaat + kroonkurken
Dichtheidsmeter + maatglas
Digitale thermometer
Wortkoeler
Schrootmolen

Het idee is om te beginnen met batches van 5 a 10 liter, mogelijk ooit een batch van 15 liter (al vermoed ik dat ik daarvoor moet upgraden).
Is dit te doen of kan ik hiervoor beter een andere ketel kopen?
Mis ik nog iets in mijn setup?

Alvast bedankt!

De WindMoaker

Even kijken op het forum er staan regelmatig mooie spullen te koop.
Daarnaast kun je ook even kijken naar een semi automatisch brouwsysteem. Er is net een leuke discussie over deze systemen. Een semi automaat scheelt een hoop geknoei in de keuken. En er zijn inmiddels best betaalbare systemen in omloop.

jaapz

Ik kom met mijn Lidl weckketel van 1800 Watt met ~13 liter aan de start van de kook niet (binnen afzienbare tijd) aan een goede rollende kook. Voor maischen is het ideaal, voor koken heb ik echter een extra dompelelement van nog eens 1500 Watt aangeschaft welke samen met het element van de weckketel wel voor een rollende kook zorgt. Dat is wel al gauw een extra 50 euro als je die hier in Nederland aanschaft (Aliexpress is goedkoper).

Verder ben ik zeer te spreken over de combinatie van een brew bag en een weckketel om te maischen en te koken.

middelaersch

Ik denk dat de brew bag een beetje te klein is voor deze ketel.
Ik zou er een nemen van minimaal dezelfde inhoud als de ketel.

Verder is het handig om een goed boek te kopen. Daarin staat trouwens ook precies wat je nodig hebt.  :biersmile:

Hans E. Pans

Bedoel je met een dichtheidsmeter en maatglas zo'n glazen brixmeter? Op zich prima maar als je small batches brouwt, en je neemt regelmatig een monster, hou je na twee weken geen jongbier meer over om te bottelen. Bestel beter een refractormeter op ebay of alie voor een tientje. Dan meet je met een druppel per keer.

middelaersch

Citaat van: Hans E. Pans op 15-06-2019  07:57 uBedoel je met een dichtheidsmeter en maatglas zo'n glazen brixmeter? Op zich prima maar als je small batches brouwt, en je neemt regelmatig een monster, hou je na twee weken geen jongbier meer over om te bottelen.

Dat valt wel mee. Ik brouw ook ( met BIAB) kleine batches van 10 liter. Daarbij meet ik drie keer:
- na het brouwen, begin SG
- een paar dagen nadat het waterslot gestopt is met bluppen
- nog een dag of vier later om te kijken of het SG stabiel is gebleven, m.a.w. of ik kan bottelen

Dus ik gebruik in totaal 3 x 0.08 = 0.24 liter om te meten.
Daar komt bij dat ik dan ook meteen het jongbier kan proeven, en dus kan volgen hoe de smaak zich ontwikkelt. Leerzaam!

Overigens gebruik ik daarnaast ook een refractometer als extra controle.

Verder is het ook mogelijk om de vergisting met een weegschaal te volgen, dan heb je zelfs die enkele druppel niet nodig.
(Zoek op 'weegmethode' hier op het forum om te lezen hoe dat werkt.)

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 15-06-2019  15:13 uDat valt wel mee. Ik brouw ook ( met BIAB) kleine batches van 10 liter. Daarbij meet ik drie keer:
- na het brouwen, begin SG
- een paar dagen nadat het waterslot gestopt is met bluppen
- nog een dag of vier later om te kijken of het SG stabiel is gebleven, m.a.w. of ik kan bottelen

Dus ik gebruik in totaal 3 x 0.08 = 0.24 liter om te meten.
Daar komt bij dat ik dan ook meteen het jongbier kan proeven, en dus kan volgen hoe de smaak zich ontwikkelt. Leerzaam!

Overigens gebruik ik daarnaast ook een refractometer als extra controle.

Verder is het ook mogelijk om de vergisting met een weegschaal te volgen, dan heb je zelfs die enkele druppel niet nodig.
(Zoek op 'weegmethode' hier op het forum om te lezen hoe dat werkt.)

Naast de weegmethode is er ook nog de methode om de hoeveelheid koolzuur te meten die vrij komt. Die methode gebruikt Henielma al jaren en ook de methode achter de Platoo. Op dit moment ben ik bezig in een ander topic (https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39128.msg595943.html#msg595943) om dat nog wat te verfijnen via meer exacte volumes meten. De weegmethode en koolzuurmethode zitten feitelijk heel dicht bij elkaar omdat het gewicht wat je kwijtraakt precies de hoeveelheid koolzuur is die ontsnapt. De weegmethode is vooral geschikt voor volumes tot ca 10 liter omdat het daarboven lastiger zal worden om je vat te wegen als je de weegschaal voor de meting eerst op 0 moet zetten. (Bij hele dure weegschalen is dat niet nodig)

Senza

Citaat van: jaapz op 14-06-2019  11:14 uIk kom met mijn Lidl weckketel van 1800 Watt met ~13 liter aan de start van de kook niet (binnen afzienbare tijd) aan een goede rollende kook. Voor maischen is het ideaal, voor koken heb ik echter een extra dompelelement van nog eens 1500 Watt aangeschaft welke samen met het element van de weckketel wel voor een rollende kook zorgt. Dat is wel al gauw een extra 50 euro als je die hier in Nederland aanschaft (Aliexpress is goedkoper).

Verder ben ik zeer te spreken over de combinatie van een brew bag en een weckketel om te maischen en te koken.
Als ik dit zo lees dan is het een stuk voordeliger om een RVS ketel van 33 liter op gas aan te schaffen, zoals deze: http://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpan33liter Wellicht moet ik dat toch maar doen.

Senza

Citaat van: Hans E. Pans op 15-06-2019  07:57 uBedoel je met een dichtheidsmeter en maatglas zo'n glazen brixmeter? Op zich prima maar als je small batches brouwt, en je neemt regelmatig een monster, hou je na twee weken geen jongbier meer over om te bottelen. Bestel beter een regractormeter op ebay of alie voor een tientje. Dan meet je met een druppel per keer.
Ik bedoel hiermee een glazen hydrometer.
Als het goed is hoef je maar 3x te meten waarvan er 1 niet terug gaat het vat in.

De eerste keer meet je voor het gisten aan, deze gooi je terug de emmer in.
De 2e is na een aantal dagen (na einde borrelen), deze spoel je weg. En de 3e is vervolgens 2 a 3 dagen na de 2e. Als het SG dan niet verder is gedaald gooi je het terug in emmer om vervolgens te gaan borrelen.

Herman

Ik gooi geen van de SG monsters terug in het gistvat en adviseer je om dat ook niet te doen (waarom zou je? 300 ml?). Je proeft van alle 3. De 1e zal vreselijk bitter en zoet zijn en gooi je daarna weg. Die na gisting proef je en drink je vermoedelijk op, de laatste ook.

hansHalberstadt

Ik zou zelf nooit monsters teruggooien in het gistingsvat. De apparatuur waarmee je die meet is immers niet ontsmet, dus met teruggooien heb je kans op besmetting van je gistende bier. Hoewel gistend bier veel minder besmettelijk is dan wort zou ik het toch niet doen.   

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 15-06-2019  23:27 uIk zou zelf nooit monsters teruggooien in het gistingsvat. De apparatuur waarmee je die meet is immers niet ontsmet, dus met teruggooien heb je kans op besmetting van je gistende bier. Hoewel gistend bier veel minder besmettelijk is dan wort zou ik het toch niet doen.   

Zo zie ik het ook. Waarom zou je dat risico nemen?
Gistvat gaat bij mij na het brouwen pas weer open als ik ga bottelen. Monsters neem ik via een kraantje.

AukeRadelaar

Citaat van: Senza op 15-06-2019  23:17 uIk bedoel hiermee een glazen hydro meter.
Als het goed is hoef je maar 3x te meten waarvan er 1 niet terug gaat het vat in.

De eerste keer meet je voor het gisten aan, deze gooi je terug de emmer in.
De 2e is na een aantal dagen (na einde borrelen), deze spoel je weg. En de 3e is vervolgens 2 a 3 dagen na de 2e. Als het SG dan niet verder is gedaald gooi je het terug in emmer om vervolgens te gaan borrelen.

Dat zou ik niet doen..

hansHalberstadt

Als je het dan zonde vindt, gooi je monsters dan in een glazen potje met deksel dan kan het daar verder gisten zonder kwaad te doen. kun je daaruit aan het einde nog een flesje bottelen en vergelijken met de rest. deksel wel losjes aandraaien  :)

Senza

Goed punt allen.
Opdrinken is dus beter :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.