Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Caustic  (gelezen 1717 keer)

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Land: be
  • Smallbatch e-Biab
Caustic
« Gepost op: 13-06-2019 12:41 u »
Ik wil een klein flesje Caustic kopen, paar euro bij de webshops, maar helaas verzendkosten die hoger zijn dan het product. Zijn er ook gewone winkels waar ze dit verkopen, Blokker, Kruidvat en zo?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline BrouwMout.nl

• Vol lid
  • Land: nl
  • Voor al je bieringrediŽnten
    • BrouwMout.nl
Re: Caustic
« Reactie #1 Gepost op: 13-06-2019 13:58 u »
De korrelvormige gootsteenontstopper van Kruidvat huismerk is 100% natriumhydroxide.

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
« Reactie #2 Gepost op: 13-06-2019 14:25 u »
Is dat hetzelfde goedje als Caustic? Even (on?)veilig en te gebruiken voor het reinigen van bierflesjes bv?

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 13-06-2019 14:57 u »
Is dat hetzelfde goedje als Caustic? Even (on?)veilig en te gebruiken voor het reinigen van bierflesjes bv?
Hangt af van de concentratie die je maakt, het is veel agressiever dan de caustic zeker als je boven de 2% gaat.
Maar het is zeker heel goed voor bierflesjes in te reinigen als je ze vb een nachte in een grote ton kan laten weken

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 13-06-2019 15:17 u »

Ook de vloeibare gootsteenontstopper van HG (bij de jumbo) werkt goed voor flesjes... :)

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #5 Gepost op: 13-06-2019 15:19 u »
Ik reinig mijn bierflessen in ongeveer 20 L warm water, waarin ik 10 ml caustic, 50 ml javel en 1 eetlepel soda oplos. Alle schimmel, biersteen en oude etiketten in 30 minuten losgemaakt, nog even schudden en leeggieten. Daarna spoelen met leidingwater en als laatste een spoelbeurt met Oxonia en de flessen zijn brandschoon.   

Offline joenedu

• Super lid
  • In hops we trust
« Reactie #6 Gepost op: 13-06-2019 15:35 u »
Ook de vloeibare gootsteenontstopper van HG (bij de jumbo) werkt goed voor flesjes... :)

Vul je dit dan aan met water of moet je het puur gebruiken?
Nu ik er zo over nadenk zal het wel met een concentratie zijn... maar ben toch wel benieuwd. Mooi voor nood, mocht je eens willen bottelen en je hoeft niet net een bestelling te doen (zonde van de verzendkosten).

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 13-06-2019 15:38 u »
Vul je dit dan aan met water of moet je het puur gebruiken?

IK gebruik het puur... maar op een manier dat ik het hergebruik, dus ik doe er heel lang mee... :)  en reinig(laten weken) maar 8 flesjes per keer. Maar indien je veel flesjes tegelijk wilt reinigen zou ik het verdunnen... ;)

Offline joenedu

• Super lid
  • In hops we trust
« Reactie #8 Gepost op: 13-06-2019 15:40 u »
IK gebruik het puur... maar op een manier dat ik het hergebruik, dus ik doe er heel lang mee... :)  en reinig(laten weken) maar 8 flesjes per keer. Maar indien je veel flesjes tegelijk wilt reinigen zou ik het verdunnen.... ;)
Haha dat wordt verdunnen, bedankt!  ;D

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #9 Gepost op: 13-06-2019 15:51 u »
Overigens is caustic best handig, ook als je wat meer koopt :).
Caustic is practisch gezien een mengsel van NaOH met wat oppervlakte actieve stoffen erdoor, in poedervorm.

Ik ga er met brouwen een stuk minder hard doorheen dan met oxy, omdat ik dit laatste gebruik als de standaard reiniging en tegenwoordig ontsmet met Star San.
Echter gebruik ik de caustic voor generieke huishoudelijke dingen een stuk meer.

@ Oscar waarom gebruik je al vloeibare in plaats van een zelf gemaakte NaOH oplossing?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 13-06-2019 15:58 u »
@ Oscar waarom gebruik je al vloeibare in plaats van een zelf gemaakte NaOH oplossing?

Waarom niet ?  ;)

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #11 Gepost op: 13-06-2019 15:59 u »
Waarom niet ?  ;)

Duurder ;). Maar aangezien jij herbruikt zal dat wel meevallen.

Offline BrouwMout.nl

• Vol lid
  • Voor al je bieringrediŽnten
    • BrouwMout.nl
« Reactie #12 Gepost op: 13-06-2019 18:34 u »

Natriumhydroxide of NaOH is hetzelfde als Caustic Soda, eenmaal opgelost in water heet de vloeistof Natronloog.

Offline henkg

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #13 Gepost op: 13-06-2019 19:01 u »
Hanteer bij het maken van een NaOH oplossing (van 100% NaOH korrels) wel de juiste volgorde: voldoende afgepast water, daarna de afgepaste hoeveelheid NaOH erbij. NIET andersom.
Omdat: Oplossen van NaOH in water is extreem exotherm, er komt veel warmte bij vrij. Weinig water bij NaOH doet het weinige water koken -> spetters. Een NaOH oplossing op je huid (of in je oog) is enorm schadelijk, te meer omdat je geen enkele pijn voelt waardoor je pas laat reageert.
(Daarom ook moet je niet teveel NaOH in een verstopte afvoer gieten. De kunststof afvoer kan dan smelten. Een loodgieter voor de reparatie is wel stukken goedkoper dan een blindengeleidehond.)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #14 Gepost op: 13-06-2019 19:16 u »

Als ik de verpakking lees dan zit er maar 3% actieve stof in. met 500 g korrelontstopper kun je 16 liter oplossing maken van 3% voor ongeveer dezelfde prijs.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 13-06-2019 19:19 u »
Als ik de verpakking lees dan zit er maar 3% actieve stof in. met 500g korrelontstopper kun je 16 liter oplossing maken van 3% voor ongeveer dezelfde prijs.

Wat moet ik in vredesnaam met 16 liter ???  :nut: :nut: :nut: :nut:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #16 Gepost op: 13-06-2019 21:17 u »
wat moet ik in vredesnaam met 16 liter ???  :nut: :nut: :nut: :nut:
50g geeft 1.6 liter. heb je nog 450g over voor de volgende keer.

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Smallbatch e-Biab
« Reactie #17 Gepost op: 13-06-2019 21:54 u »
Maar ehm... is dat spul van de brouwshop veiliger want minder geconcentreerd?

Offline Jeroen76

• Senior lid
  • Good beer makes its own friends!
« Reactie #18 Gepost op: 13-06-2019 23:06 u »
Heb vrij lang en vaak gereinigd met de caustic soda van de Boerenbond. Flessen met korrels van Ĺ liter. Werkt perfect en hier de flessen in gereinigd daarna afspoelen en in een bad met water met citroenzuurkorrels weer de gladde laag verwijderd die ontstaat door de loog. Daarnaast neutraliseert de citroenzuur weer het loog. Ook dit natuurlijk weer goed naspoelen.

Vond het echter maar een nare klus met handschoenen en gevaar van spatten. Daarom over op PWB en dat werkt wat prettiger, wel fors duurder.

Gr. Jeroen

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 13-06-2019 23:58 u »
Chemipro Caustic is toch wat anders dan caustic soda...
Slechts 25 tot 35 % van dit product bestaat hieruit.
Naast de natriumhydroxide zit er ook een chloorverbinding in. Deze draagt in belangrijke mate bij aan de desinfecterende werking van dit middel maar ook aan de reinigende werking.
Voor een goede werking is er ook een middel toegevoegd die er voor zorgt dat het middel verder indringt in krassen en dergelijke hierdoor werkt het ook beter dan een loogoplossing.
Voor de samenstellong van Chemipro Caustic zie de MSDS

Voor de topicstarter heb ik het advies een grotere verpakking te kopen. Mits droog bewaard blijft dit middel jarenlang houdbaar.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #20 Gepost op: 14-06-2019 07:42 u »
Chemipro Caustic is toch wat anders dan caustic soda...
Slechts 25 tot 35 % van dit product bestaat hieruit.
Naast de natriumhydroxide zit er ook een chloorverbinding in. Deze draagt in belangrijke mate bij aan de desinfecterende werking van dit middel maar ook aan de reinigende werking.
Ik gebruik ook wel gootsteenontstopper oplossing met wat dunne of dikke bleek erbij gemengd. Dat werkt inderdaad nog beter. In dikke bleek zit ook nog zeep denk ik.

Offline molen

• Junior lid
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 14-06-2019 08:45 u »
Ik ga binnenkort mijn flessen en mijn rvs gistvat reinigen met chemipro caustic. Waarmee moet ik naspoelen? Ik heb nog geen ervaring met dit product.

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 14-06-2019 10:07 u »
Ik ga binnenkort mijn flessen en mijn rvs gistvat reinigen met chemipro caustic. Waarmee moet ik naspoelen? Ik heb nog geen ervaring met dit product.
JA!!!

Offline De WindMoaker

• Boven 10 berichten
  • *
  • De windmoaker van Brouwerij D'n Denker
« Reactie #23 Gepost op: 14-06-2019 10:23 u »
Alle producten naspoelen met water, zodat er niets meer achterblijft. Zeker als je chloor gebruikt. Chloor geeft een vervelende smaak aan je bier en je hebt kans dat je gist er last van heeft.

Offline molen

• Junior lid
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 14-06-2019 10:49 u »
Als flessen of rvs gistvat gereinigd is met caustic soda, is dan naspoelen met koud water voldoende?