Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Beluchtingstimer / pauzeschakelaar (ook voor roerwerk).  (gelezen 3124 keer)

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
Beluchtingstimer / pauzeschakelaar (ook voor roerwerk).
« Gepost op: 08-08-2007 16:20 u »
Terwijl men vandaag elders op het forum zich buigt over het beluchten eventueel te vervangen door olijfolie, zweer ik op beluchten. We zien wel hoe de proeven, waarvoor ik zeer benieuwd ben, uitlopen..

Nu het een brouwluw seizoen is en het water hier met bakken uit de lucht valt, terug eens aan het klussen geweest. Terug in de elektronica componentenbak geroerd en ziehier het resultaat: een timer die instelbaar is op korte cycli. Bijvoorbeeld 2 minuten op, 1 minuut af.

Waarom?
- Een wasknijper of een slangwurgschroefje geeft als resultaat: te weinig lucht + omwoeling bij grote starters (specifiek: het luchtstraaltje is dan te plaatselijk, want ik maak mijn finale starter in de kuip waarin ik vergist). Daarna kan ik al dan niet het sop afhevelen en de gistslurry overhouden.
- Goed werk kreeg ik van volle luchtstroom zoals een aquariumpompje dat geeft, maar dan af en toe onderbroken (schuimt dan minder overdadig).
- De eenvoudige elektromechanische uurwerk timers (met nokjes) kunnen maar op 1/4 uur minstens. Indien 1/4 uur aan één stuk aan bouwt zich veel schuim op.
- De ondervinding leerde me dat een sequentie van 1 tot 3 minuten op en even af en terug op.. minder schuim opleverde en toch een goede beluchting gaf.
- Omroeren met magneetroerder is constructief moeilijker want ik werk met inox gisttank en dat verstrooid teveel het magneetveld, ondanks inox 18/10 an sich niet magnetisch is.

Daarom deze timer gebouwd. Ik gebruik de timer ook om mijn roerwerk even met intervals te laten werken (1 minuut op, 1/2 min af) tijdens de beta en alfa rust. Bij verwarmen staat roerder altijd aan (switch in stand 230V allways ON). Op deze manier spaar ik de motor even, er zal minder oxidatie zijn denk ik, en toch wordt de temperatuur voldoend verdeeld door die telkens even te laten werken.

Op de foto's treft u het schema, een frontpaneel en een model.

U heeft ook nog volgende tekst vandoen bij het schema:

Voedingsblokje: = voeding van sloop (stekkerblok met DC output )

Switch in positie “Timer ON” :
in deze stand is de 230 V uitgang timed volgens instellingen S1 en P1.
Switch in positie “230V always ON” :
In deze stand wordt geen rekening gehouden met timer en is er voortdurend output.

Switch S1 open: tijd “ON” van ongev. 1 tot 6 min. aan, tijd “OFF” = 1 tot 3 min.

Switch S1 gesloten: tijd “ON” van ongev. 3 tot 18 min. aan, tijd “OFF” = 6 min.

Frontpaneel: afdrukken op juiste formaat op fotopapier, transparant kleeffolie (bescherming) er op en kleven op de geboorde frontplaat van het alu of blikken koekenblikje.

Opzij van de doos zit een stopkontakt waarin ik de beluchtingspomp of roerdervoeding aansluit.

veel plezier aan nabouwers, Ronnie.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

dwbrouw

• Gast
Re: Beluchtingstimer / pauzeschakelaar (ook voor roerwerk).
« Reactie #1 Gepost op: 08-08-2007 17:48 u »
Man dat jij geen koppijn krijgt :denken: :degroeten:

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 08-08-2007 18:32 u »
Man dat jij geen koppijn krijgt :denken: :degroeten:

Hoedat?

Offline Henielma

• Super lid
  • Land: nl
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #3 Gepost op: 08-08-2007 18:35 u »
Leuk, weer een technisch onderwerp. Mooi rechttoe rechtaan schema.
Mooie frontplaat erbij gemaakt. Hoe breng je de afdruk aan op het front?

PS: Ook zendamateur zie ik.

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 08-08-2007 18:41 u »
Hoe breng je de afdruk aan op het front? .

Heel eenvoudig met pattex contactlijm.

73's.

dwbrouw

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 09-08-2007 16:18 u »
Hoedat?
Dit vind ik altijd zo knap van mensen, die schema's e.d, ik snap daar nooit een snars van. ;D

Offline Drents Hopbier

• Super lid
  • Land: nl
« Reactie #6 Gepost op: 09-08-2007 16:23 u »
Dit vind ik altijd zo knap van mensen, die schema's e.d, ik snap daar nooit een snars van. ;D

Ik ben ook niet technisch, maar ik denk het wel te begrijpen. Alles stroomt van boven naar beneden en als er een klepje openstaat, stroomt het een andere kant op of stroomt het niet meer.

Hopbier

Tags: