Automatisch spoelen

Gestart door emiel1, 12-06-2019 14:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

emiel1

Ergens op het forum ben ik onderstaande methode tegengekomen om te spoelen, zonder kans te lopen op een droogvallend bostel. Ik heb het nagebouwd en het werkt. Tot zover het goede nieuws ;)

Mijn probleem is namelijk dat er zodra het waterpeil ongeveer gelijk is aan het knikpunt van de slang tussen de maischpan en de kookpan, er lucht aangezogen wordt. Ik had het idee dat het kwam omdat het deel na het ontluchtingspunt een te grote diameter had. Ik heb daarom een dunnere slang aangesloten en het helpt iets, maar alsnog wordt er te veel lucht aangezogen. Weet iemand misschien of dat iets onvermijdelijks is aan dit systeem, of dat ik wellicht iets fout heb gedaan en het op te lossen valt?


broeder

Leuk idee...
Maar het probleem oplossen? Ik weet het niet.
Groet Willem

Haagse Wouter

Waarom zit er een knikpunt? Er zit toch een kraan tussen?

emiel1

Citaat van: Haagse Wouter op 12-06-2019  14:34 uWaarom zit er een knikpunt? Er zit toch een kraan tussen?
Het idee is dat je de kraan van de maischpan helemaal open zet en de spoelsnelheid regelt met de kraan in de spoelwaterpan. Door die knik op gelijke hoogte te zetten als de bovenkant van je bostel (+iets extra), zal je bostel tijdens het spoelen nooit droogvallen.

Je kunt natuurlijk ook de doorloopsnelheid van je maischpan aanpassen met de kraan, maar dan loop je meer kans op droogvallen als het net niet in verhouding is. Het leek me een simpele oplossing voor een niet heel groot probleem ;)

BrouwMark

Waar is de ontluchting voor?

emiel1

Dat vroeg ik me eerst ook af, maar als het er niet in zit werkt het systeem niet. Er ontstaan geen communicerende vaten.

Ik heb trouwens het originele topic gevonden, mijn inspiratie kwam van ingo!

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36498

brouwerwaldonk

Citeermijn probleem is namelijk dat er zodra het waterpeil ongeveer gelijk is aan het knikpunt van de slang tussen de maischpan en de kookpan, er lucht aangezogen wordt.
Als uw uitstroom van het spoelen op de bodem van de kookketel zit kan je geen lucht aanzuigen van zodra er enkele liter wort in de kookketel zit, op voorwaarde dat in uw knik geen opening in de leiding zit.

emiel1

Citaat van: brouwerwaldonk op 12-06-2019  16:30 uop voorwaarde dat in uw knik geen opening in de leiding zit.

Die zit er helaas wel :) Zonder die opening werkt het systeem namelijk niet

Oscar

Citaat van: emiel1 op 12-06-2019  14:40 uDoor die knik op gelijke hoogte te zetten als de bovenkant van je bostel (+iets extra), zal je bostel tijdens het spoelen nooit droogvallen.

Dus die knik is in hoogte verstelbaar?  :weetniet: Je bostelhoogte is variabel per brouwsel, afhankelijk van je moutstort.

Deze gedachte is leuk, maar geeft je minder controle of je proces... :(

emiel1

Citaat van: Oscar op 12-06-2019  16:35 uDus die knik is in hoogte verstelbaar.. ?  :weetniet: Je bostelhoogte is variabel per brouwsel, afhankelijk van je moutstort..

Deze gedachte is leuk, maar geeft je minder controle of je proces.... :(

Ja precies, ik heb een rail aan de zijkant van mijn maischpan gemaakt, zodat ik de hoogte gelijk kan stellen aan de bovenkant van de bostel

Knobby

Moet je die ontluchting niet gewoon dicht doen zodra het wort stroomt?

peterw

Als je de ontluchting dicht draait ontstaat er volgens mij gewoon een hevel zodra het wort eenmaal gaat lopen. Je trekt dan in een keer je maischvat leeg. De ontbeluchting is om dit te voorkomen.

seed7

Waar wordt lucht aangezogen, in de knik? Waar gaat de lucht heen?

Op zich moet het tweede deel van de slang, dat na de knik leeg lopen zodra de knik op vloeistofniveau is.  Je stopt met het laten dalen van de Valentine als je 1-2 cm boven je bostel bent aanbeland en dan zet je de spoelwatertoevoer open.

(De slang in de kookpan moet gevoelsmatig niet onder het vloeistofniveau in de kookpan komen, dat is m.i ook het nadeel van een Valentine.?)

@Oscar, dit geeft heel veel controle, de stroomsnelheid van het wort is alleen maar afhankelijk van het niveauverschil tussen knik en wort niveau.

Ik kan de snelheid van de daling van de knik in tienden mm per minuut instellen. Uitgaande van een filterbed dat niet vastloopt en een identiek -knik en wortniveau is de snelheid van het wort in het filterbed gelijk aan die van de daling van de Valentine met een minimaal drukverschil onder en boven de filterplaat en zonder kans op lucht onder de filterplaat. (dit alles als ik de elektronica eens goed onder de knie krijg)

ingo

emiel1

Citaat van: seed7 op 12-06-2019  17:47 uWaar wordt lucht aangezogen, in de knik? Waar gaat de lucht heen?

Op zich moet het tweede deel van de slang, dat na de knik leeg lopen zodra de knik op vloeistofniveau is.
Bij de knik inderdaad, de lucht gaat mee naar de kookpan en het wort komt heel wild uit de slang. Het is vooral erg wanneer er heel weinig doorloop is, dus op het moment dat bovenkant vloeistof en bovenkant knik gelijk zijn en de doorloop weer op gang komt.

Een filmpje zegt meer dan 1000 woorden ;)


seed7

Duidelijk. Dit is bij mij altijd zo, de slang is nooit vol, een dun straaltje wort in een slang met relatief grote diameter. Wild er uit komen of lucht in het wort in de pan heb ik niet. Geen idee.

Ingo

emiel1

Lucht aanzuigen is bij nader inzien misschien ook niet de goede omschrijving (heb het een tijd geleden gemaakt en nooit gebruikt), maar ik vind het er nogal heftig aan toe gaan en zeker als de slang onder water hangt komen er geregeld bellen tevoorschijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.