Koolzuurbeleving

Gestart door DLB, 12-06-2019 10:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DLB

Wie kan mij vertellen waar de echte koolzuurbeleving vandaan komt?
Gisteren een witbier geproefd, welke ik 2 a 3 weken geleden op fles heb gebracht met 8 g/L. In het glas een prachtige hoeveelheid koolzuur en de schuimkraag blijft.
Toch bij de slok in de mond niet echt die heftige prikkeling op de tong.

Bij andere bieren zie je minder bellen in het glas, maar heb je wel die koolzuurexplosie op de tong.

Mijn gevoel zegt dus dat het iets in het brouwproces is, ongetwijfeld in combinatie met bottelsuiker.

BrouwMark

Volgens mij was het:

Koolzuurgas (CO2), dat in het bier in overmaat aanwezig is, wil oplossen in de vloeistof in je mond (speeksel) en wordt dan koolzuur=diwaterstofcarbonaat (H2CO3), een zuur dus, dat de prikkeling op je tong veroorzaakt.

Als je tong/mond meer bedekt is met andere stoffen (eiwitten, vetten, gistcellen bijvoorbeeld), dan ontstaat het koolzuur moeilijker, en krijg je minder zure prikkeling. Voordat genoeg koolzuur in je mond ontstaat heb je het bier al doorgeslikt. Bieren die troebeler zijn doordat ze meer gist/eiwitten bevatten hebben daardoor een wat zachter prikkeling dan heel heldere bieren.

Maar verder maakt vooral de staat van je mond zelf veel uit. Net iets vets gegeten? Minder prikkeling. Net je tanden en je tong gepoetst (bah)? Bruisss!

En uiteraard maakt de hoeveelheid koolzuurgas in het bier een verschil...

middelaersch

Denk dat het ook met de smaak van het bier te maken heeft.
De meeste witbieren hebben een 'zachte' smaak en weinig hopbitterheid. Als je een bitterder bier hebt, dan zal die 'koolzuurbeleving' ook meer ervaren worden.

Knobby

Schuim in je glas zegt lang niet alles over opgeloste CO2 in je bier.
Sterker nog, CO2 dat schuim heeft gemaakt in je glas zit per definitie niet meer in je bier.

Koen S

De lagertemperatuur heeft zeker ook een invloed op de koolzuurbeleving. Als je lagert op heel lage temperatuur, dan is  je bier al deels gesatureerd. Als je dan 8 g suiker per liter toevoegt heb je een koolzuurbom, ook in je mond.

Oscar

Citaat van: Koen S op 12-06-2019  17:39 uAls je lagert op heel lage temperatuur, dan is  je bier al deels gestudeerd.

 :nut: :weetniet:

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Koen S

Citaat van: Oscar op 12-06-2019  17:40 u:nut: :weetniet:

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Ja die spellingcorrectie, gelukkig hebben we Oscar. 🙈

BrouwMout.nl

Onder andere de zuurgraad en viscositeit hebben invloed op de belgrootte. De belgrootte is zeer belangrijk voor het mondgevoel. Denk aan het verschil tussen Champagnemousse en colabubbels.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.