Ik heb begrepen dat je slurry, maximaal 4 tot 5 keer kan gebruiken, toch?
En bij elke brouwsessie heb je toch weer verse slurry, of zie ik dat een beetje te simpel?
Maar ik gebruik de slurry max. 3 keer en ga dan weer over op verse Wyeast, dus dat kan het volgens mij niet zijn.
Ik heb zelfs bij tripels en quadruppels slurry gebruikt van 1 jaar oud en dat ging prima (duurde wel even voor alles op gang kwam!
Om het simpel te houden:
Als de slurry dadelijk verder verwerkt wordt geen probleem op voorwaarden dat je niet te veel troep mee naar je gist vat hebt gestuurd.
Is je slurry ouder dan ga vooral oude gistcellen en ook veel dode gistcellen toevoegen, (en natuurlijk ook veel andere bezonken troep wat mogelijk ook nog in je gistvat zat), dit is niet bevorderlijk voor het vormen van de juiste smaken die de gist normaal zou moeten produceren. En oude gist heeft een negatieve invloed op behalen van je eind SG.
Het
streven is niet veel gist toevoegen maar jonge gezonde gistcellen en natuurlijk ook voldoende maar een overmaat hoeft ook niet.
Maar als je naar jou gevoel voldoende goede resultaten behaalt waarom dit dan in vraag stellen? Jij doet toch de kwaliteitscontrole op je eigen bier