Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eerste moutbrouwsel  (gelezen 1377 keer)

Offline Dirk_7

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Ik probeer de 4 elementen te beheersen!
Eerste moutbrouwsel
« Gepost op: 11-06-2019 21:36 u »
Beste medebrouwers,

Dit weekend ben ik van plan mijn eerste moutbrouwsel te gaan brouwen. Ik heb mijn grondstoffen bijeen gezocht en wilde een Belgisch blond bier proberen. Hierbij gebruik ik zowel pellets als bloemen. Ik had enkele vragen voor ik begon!
Ik wil graag de hopresten filtreren. De bloemen kunnen uiteraard met een hopzakje, en de pellets? Ik gebruik overigens een pan met bolkraan + filterbodem.
Ook heb ik nog geen optimaal koelsysteem, momenteel een cementkuip met ijs/koud water. Is het hierbij het beste om vanuit de pan te koelen of het vergistingsvat?
Alvast bedankt!

Cheers

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
Re: Eerste moutbrouwsel
« Reactie #1 Gepost op: 11-06-2019 21:53 u »
Ha Dirk,
Je pellets kunnen net als je bloemen gewoon in het hopzakjes. Het koelen zal ik in je pan doen. Overhevelen van hete wort levert kans op oxidatie op en na het koelen wil je juist zuurstof in je wort, dus kun je het flink laten klateren bij het overhevelen.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #2 Gepost op: 11-06-2019 22:39 u »
Nadat je een goede dompelkoeler hebt kan je na het koken en koelen de trub uit het koude wort filteren door gebruik te maken van de laag hopbloemen die je los laat meekoken die op de bodem van je pan liggen. Je zet de kookpan schuin en steek een hevelbuis voorzien van een droesemkapje op het laagste punt onder de laag hopbloemen. Even goed roeren zodat alles ronddraaid en wachten tot alles terug rustig stil ligt. Na een 10 minuutjes kan je helder wort overhevelen naar je gistvat.

Offline Dirk_7

• *
« Reactie #3 Gepost op: 12-06-2019 10:41 u »
Bedankt voor de snelle reacties!
Mijn vriendin kwam met verszakjes van de AH aan als alternatief voor de hopzakjes. Lijkt dit jullie een strak plan? (Link bijgevoegd)
Het koelen dus liever in de pan. Zorgt de plotselinge temperatuursovergang niet voor beschadigingen aan de RVS pan? Kon er niets over vinden.
@brouwerwalkdonk dat ziet er zeker helder uit! Het principe met de hevelbuis snap ik nog niet helemaal. Is het mogelijk om dit via de bolkraan van mijn pan de doen of is dat onmogelijk.

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 12-06-2019 11:17 u »
Mijn vriendin kwam met verszakjes van de AH aan als alternatief voor de hopzakjes. Lijkt dit jullie een strak plan? (Link bijgevoegd)

Hangt een beetje van het materiaal af, niet alle kunststoffen zijn voedselveilig bij verhitting en er zijn genoeg kunststoffen die zelfs smelten bij 100 graden
Edit: Ze zijn van nylon zie ik, dat zou op zich moeten kunnen als er geen weekmakers o.i.d. in zitten

Zorgt de plotselinge temperatuursovergang niet voor beschadigingen aan de RVS pan? Kon er niets over vinden.

Een hete pan onder een koude kraan kan inderdaad kromtrekken, maar ik vraag me sterk af of dat ook het geval is wanneer het een gevulde pan is, aangezien die massa er denk ik voor zorgt dat het afkoelen geleidelijker gaat.
Maar er zijn vast mensen die natuurkundig beter onderlegd zijn die hier het antwoord op weten

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 12-06-2019 11:52 u »
Het koelen dus liever in de pan. Zorgt de plotselinge temperatuursovergang niet voor beschadigingen aan de RVS pan? Kon er niets over vinden.
@brouwerwalkdonk dat ziet er zeker helder uit! Het principe met de hevelbuis snap ik nog niet helemaal. Is het mogelijk om dit via de bolkraan van mijn pan de doen of is dat onmogelijk.
Zo plotseling is de temperatuursdaling niet met een dompelkoeler in de pan. Om u een voorbeeld de geven, ik koel 50L kokend wort van 100 naar 25C in 20 minuten. Daarvoor gebruik ik ongeveer koud 90L leidingwater wat hergebruikt wordt voor de afwas en flessen wassen. Een kookketel is echt wel tegen een daling in temperatuur bestand.

Die hevelbuis is een stuk inox buis waar onderaan een droesemkapje wordt op geschoven via een klein stukje siliconeslang. Dat kapje zit ONDER de laag verkookte hopbloemen, de eiwittrub bezinkt BOVEN OP de laag hopbloemen Het instromende wort wordt gefilterd door die gestapelde laag hopbloemen, de trub komt er niet doorheen, ook komen er geen hopblaadjes in de buis want ze liggen dakpangewijs vr de instroom opening. 

Met de aanwezige bolkraan op een kookketel kan je niet filteren, want de instroom zit niet OP de bodem ONDER een laag hopbloemen.

Voor 2 euro kan je hier een stuk inox buis met een los droesemkapje bekomen afgehaald zonder de slang.

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 12-06-2019 12:24 u »
Zo plotseling is de temperatuursdaling niet met een dompelkoeler in de pan.

Maar hij doelt op het koelen in een bak met ijs

Offline breda82

• Senior lid
  • Land: 00
  • Just experiment
« Reactie #7 Gepost op: 12-06-2019 14:58 u »
Mijn eerste 2 brouwsels in een bad met ijsklonten gekoeld, schoot voor geen meter op en gevaarlijk om een ketel kokende wort te verplaatsen. Ik zou een koelspiraal aanschaffen en dan pas brouwen dat is zoveel makkelijker.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 12-06-2019 16:21 u »
Niets dan voordelen met een dompelkoeler. Als je een beetje handig bent kan je dat heel gemakkelijk zelf maken van koperbuis op rol.
Zorg ook dat je kan roeren tijdens het koelen dat scheelt een flinke slok op de borrel, wat koelwaterbehoefte betreft is 3 maal minder.

Offline Rob.Erto

• Junior lid
  • **
  • Al doende leert men
« Reactie #9 Gepost op: 12-06-2019 20:06 u »
Ik mis in dit verhaal het volume dat topicstarter wil brouwen. Is dat 5, 10 of wellicht 50 liter? Dat maakt nogal uit voor wijze van koelen.

Offline Dirk_7

• *
« Reactie #10 Gepost op: 12-06-2019 20:46 u »
@Rob.Erto mijn doel is om deze keer 10L te brouwen!

@brouwerwaldonk Bedankt voor het voorstel, ik ga zeker kijken of ik zelf een dompelkoeler kan maken. Ik zag al enkele filmpjes online.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 13-06-2019 06:46 u »
Ik mis in dit verhaal het volume dat topicstarter wil brouwen. Is dat 5, 10 of wellicht 50 liter? Dat maakt nogal uit voor wijze van koelen.
Met een dompelkoeler maakt dat totaal geen verschil. Een kleine hoeveelheid is dan sneller gekoeld met minder leidingwater.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 13-06-2019 06:55 u »
@brouwerwaldonk Bedankt voor het voorstel, ik ga zeker kijken of ik zelf een dompelkoeler kan maken. Ik zag al enkele filmpjes online.
Als je er zelf een wil maken, maak dan de doormeter van de rondingen zeker zo groot mogelijk. Wil je later groter hoeveelheden brouwen in een grotere kookketel moet er genoeg warmteoverdracht zijn.
Denk aan buis van 12 mm en neem minstens een rolletje van 10 m.
Neem knelkoppelingen met buitendraad 3/4 dan kan je er Gardena waterkoppelstukken op schroeven.

Offline Rob.Erto

• Junior lid
  • **
  • Al doende leert men
« Reactie #13 Gepost op: 13-06-2019 08:05 u »
Het volume maakt zeker wel uit. Zoals al eerder aangegeven, met grote volumes (pannen) wil je niet gaan sjouwen en dan nog zou koelen in een ijsbad veel te lang duren. Daarvoor is een dompelkoeler beter geschikt. Voor kleine volumes (5/10 liter) werkt een ijsbad prima. De gebruikte pannen zijn doorgaans klein en prima hanteerbaar. Door het kleinere volume is de verhouding wort/koelwater gunstiger en koelt het wort snel af (wel regelmatig roeren). Ik gebruik altijd een ijsbad voor mijn brouwsels (eerst 1 gallon, nu 10 liter) en dat gaat prima. Een andere reden voor het niet gebruiken van een dompelkoeler is dat deze afgestemd is op de diamter van de specifieke brouwpan. Zo ben ik begonnen met een standaard pan in mijn keuken voor 1 gallon brouwsels, en deze pan heeft een andere diameter dan de pan die ik heb aangeschaft voor 10 liter brouwsels. Brouw je regelmatig en altijd met dezelfde setup, dan is het kopen/maken van een dompelkoeler zeker een goede investering.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 13-06-2019 09:13 u »
Ik brouw brouwsels van ruim 40L en ik til bij het hele brouwproces gewoon niets.
De brouwketel en spoelwaterketel vullen gebeurt via een grote maatbeker in stappen van 10 L.
- Na het maischen hevel ik met de hevelfilter het wort naar de kookketel van die op een verrijdbaar plateau staat. Het enige wat ik manueel doe is het koelwater in porties van 6 L in de brouwketel gieten.
- Mijn gistvat staat n verdiep lager dus kan ik hevelen van de kookketel rechtstreeks in het gistvat waarvan de bodem op 40 cm van de vloer staat in de gistkast. Na het gisten hevel ik over naar 2 mandflessen van 20 L die op de vloer staan. - Om te bottelen zet ik de mandfles van 20 L op een bakje zodat ik kan hevelen naar een kleine van 8 L die ik nog kan dragen naar de keuken.
- Na het hergisten op fles draag ik de kratten naar de kelder waar het donker is met een heel constante temperatuur tussen 8C in de winter en heel traag oploopt naar 15C in de zomer.

Maisch- en kookketel

Gistkast en gistvat

Offline Jeroen76

• Senior lid
  • Good beer makes its own friends!
« Reactie #15 Gepost op: 13-06-2019 10:45 u »
Hahahahaha wat een hoop advies voor een beginnende brouwer...

Ik zou gewoon koelen in de kookketel en op zoek gaan (Marktplaats, prikbord, 2dehands.be) naar een koelspiraal. Er komen er regelmatig voorbij dus zelf maken is niet echt nodig. Mocht je thuis zijn in het wereldje en de spullen makkelijk aan kunnen komen dan is dat wat anders maar waarom niet gewoon even rondkijken.

Maar goed 10 liter is ook makkelijk te koelen in een bak met koud water/ijs dus haast heeft het niet om een spiraal aan te komen.

Gr. Jeroen

Offline Dirk_7

• *
« Reactie #16 Gepost op: 17-06-2019 15:25 u »
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie adviesen! Ik ben toch gegaan voor de wortkoeler (zelfgemaakt). Binnen 20 minuten was het wort gekoeld!
Voor de rest weet ik een ding zeker, wat is dit leuk zeg! Kan eerlijk gezegd niet wachten tot de volgende brouwdag om alles te verbeteren. Nu staat mijn bier te pruttelen in mijn vergistings koelkast! +/- 22 graden. temp.regelaar is onderweg  ;D

Groetjes,

Dirk

Offline Dirk_7

• *
« Reactie #17 Gepost op: 18-06-2019 11:24 u »
Nu liep ik wel tegen enkele dingen aan:

De maischtemperatuur, ik kreeg het niet voor elkaar om de temperatuur constant te houden. Ik heb een krachtige brander waardoor het beslag volgensmij is gekaramelliseerd. Het blonde bier is nu vrij donker.. oeps. Kan het hierbij helpen om een digitale thermometer te gebruiken in cominatie met veel roeren? Ook vond ik mijn filterbodem iets te hoog dus dat zal ik ook aan moeten passen. Heeft iemand nog tips voor het gebruik van een filterbodem?

Het filtreren, ik maak gebruik van een filterbodem + bolkraan onderin de pan. Hierbij doe ik de bolkraan langzaam open en vang het wort op in een vat via een slang (geen gekletter ivm oxidatie). Daarna wil in de filterbodem eruit halen om in dezelfde pan te koken. Wordt dit aangeraden of is een aparte kookpan beter? En hoe haal je het beste zo'n bodem + schroot eruit?

Ook had ik wat moeite met mijn schoonmaak routine, handige tips of accesoires? (fles alcohol/doekjes) Ik als laborant weet hoe belangrijk het is om schoon te werken.. haha.  ;)

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 18-06-2019 14:00 u »
Als uw filterbodem vanaf het begin in de brouwketel zit is het niet verwonderlijk dat het beslag karameliseerd.  Ook goed en constant roeren kan helpen tegen het aanbranden.
Mijn voorstel is, werk met een hevelfilter, die plaats je na het maischen zo kan je roeren tot op de bodem.
Nog een tip, maak gebruik van een vlamspreider dit helpt tegen aanbranden en zorgt voor minder temperatuurschommelingen.

Offline Dirk_7

• *
« Reactie #19 Gepost op: 18-06-2019 14:41 u »
Hij zat er inderdaad vanaf het begin in. Is er een manier om hier wat beter mee te kunnen werken? Meteen een hevelfilter aanschaffen/maken is ook weer zoiets..  :-[ Bedankt voor de tip!

Offline Mark0411

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #20 Gepost op: 18-06-2019 16:23 u »
Hierbij doe ik de bolkraan langzaam open en vang het wort op in een vat via een slang (geen gekletter ivm oxidatie). Daarna wil in de filterbodem eruit halen om in dezelfde pan te koken. Wordt dit aangeraden of is een aparte kookpan beter? En hoe haal je het beste zo'n bodem + schroot eruit?)

Ik werk met mijn Brewferm bolkraan ketel met zon filter op dezelfde manier. Ik weet niet of dit het meest ideale is, maar de biertjes smaken vooralsnog prima. Als ik na het maischen al het wort heb opgevangen til ik mijn ketel met de draf op de filter naar buiten. Doe er een dubbele grote zak om de bovenkant van de ketel en kiep het geheel ondersteboven. Al je afval met filter valt in de zak.. kwestie van filter eruit vissen en alles weer schoonmaken. Hier kunnen we bij de supermarkt gratis van die plastic zakken halen om plastic afval te scheiden. Die passen bij mijn ketel precies om de bovenkant.

Offline Rob.Erto

• Junior lid
  • **
  • Al doende leert men
« Reactie #21 Gepost op: 18-06-2019 18:25 u »
Hij zat er inderdaad vanaf het begin in. Is er een manier om hier wat beter mee te kunnen werken? Meteen een hevelfilter aanschaffen/maken is ook weer zoiets..  :-[ Bedankt voor de tip!

Aangezien je zelf een wortkoeler gemaakt hebt, zal een hevelfilter het probleem niet zijn.

Onderstaand 2 topics waar je veel informatie uit kan halen. Succes!

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,3037.0.html
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16813.0.html

Tags: