Hij glipt eruit...

Gestart door Hans E. Pans, 11-06-2019 20:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans E. Pans

Ik brouw wat 'probeer-batches' van 1 gallon in de standaard glazen gistflessen. Waterslot gaat via de bekende siliconenstop in de halsopening. Maarrrr... ik merk dat de stop soms zich naar boven werkt (vooral nadat ik 'm desinfecteer met oxi of san) en minder vast in de opening zit. Ik heb al met tie-raps via het draaghandvatje van de fles lopen pielen, maar dat is niet ideaal. Hoe houd ik het waterslot het beste veilig, luchtdicht en langdurig op z'n plek in mijn 1-gallon-flessen?

Gerb

Dit is geen veelvoorkomend probleem volgens mij. Maak de stop droog en koop er eentje die kleiner in diameter is, en dus dieper insteekt.

TymonK


beermenke

Gebruik van die draadkorfjes die op de champageneflessen zitten

Hans E. Pans

Citaat van: TymonK op 11-06-2019  22:35 uhttps://www.braumarkt.com/wijn-maken/rubber-kap-nr-3-met-gat-diam-36-mm

Dit soort kappen gebruiken? Werkte voor mij prima!

Hm. Goede tip, ik bestel er eens een paar.

Eric v B

Nadeel van de rubberenkappen is dat ze verouderen. Ze worden dan stug en scheuren. Voordeel van de silicone stoppen is dat ze niet verouderen. Nadeel is dat ie er wel eens uit glipt... 8)

Jacques

Het er uit glippen van siliconen stoppen gebeurt vooral als je Star San gebruikt voor het desinfecteren.

Zelf heb ik een half jaartje geleden een aantal rubberen stoppen aangeschaft ter vervanging van de siliconen stoppen onder andere vanwege dit probleem. De andere reden voor de vervanging is het feit dat rubberen stoppen minder zuurstof doorlaten dan siliconen stoppen.

Hans E. Pans

Plan is nu rubber kap over siliconen stop :)
Hopelijk lukt het (rubber kappen besteld).
Ideaal zou zijn als de fles schroefdraad had er een schroefdop met gat over de siliconenstop heen zou passen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.