Glazen gistflessen en mandflessen gebruiken voor de vergisting

Gestart door brouwerwaldonk, 13-06-2019 10:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brouwerwaldonk

Dit is een afgesplitst topic naar aanleiding van mandflessen die te koop aangeboden werden.



Een van de nadelen van vergisten in mandflessen is, dat je ze maar half mag vullen want in het smalle gedeelte komt het schuim heel snel omhoog tot eruit. Daarmee wordt het besmettingsgevaar heel groot

Jedoka

Zeg heer Waldonk, ik wil van de flessen af en u gaat ze een beetje zitten afkraken!? Niks mis met mandflessen voor kleine batches c.q. experimenten.

Jelle



Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 13-06-2019  10:58 uEen van de nadelen van vergisten in mandflessen is, dat je ze maar half mag vullen want in het smalle gedeelte komt het schuim heel snel omhoog tot eruit. Daarmee wordt het besmettingsgevaar heel groot

Al vaker is verzocht geen discussies te voeren over producten die te koop worden aangevoerd op het prikbord.

Maar omdat je nu eenmaal opmerkingen gemaakt heb merk ik op dat met het gebruik van mandflessen voor de nagisting niet veel mis is.

Het infectiegevaar door gebruik van een mandfles is klein.  Door de mandfles geheel te vullen met een goed reinigings- en desinfecteermiddel zoals Chemipro Caustic wordt en deze een uurtje te laten inwerken kleeft er geen enkel infectiegevaar aan het gebruik van mandflessen.
Wel goed naspoelen omdat restanten van dit middel vervelende smaakafwijkingen kan geven...

brouwerwaldonk

Ik heb het niet over gevaar met vergisten in mandflessen, maar wel als ze overschuimen en de buitenkant vol hangt, dan is het besmettingsgevaar heel groot. Een beetje TE VOL en je hebt prijs.

Wildor

Ik denk dat je het goed bedoelt.

Ik heb voor mijn kleine brouwsels een 15 L mandfles aangeschaft en tijdens het aanbrengen van de litermarkeringen begreep ik direct wat je probeert te zeggen.
Met een mandfles zit het volume vooral in het bolle deel, daarboven lijkt het erop dat je ruim voldoende kopruimte hebt, echter deze ruimte is zo gevuld.



Op mijn foto is de fles gevuld tot ong. 10,5 liter, dit laat een kopruimte van 4,5 liter, welke voldoende is voor mijn gisten die ik tot nu toe gebruikt heb.
Zou ik de fles vullen tot 13 of 14 liter, dan zie je aan de markeringen dat de kopruimte snel te krap is. Uiteraard kun je dit prima opvangen met een blowoff.

Ik vind het trouwens prachtig om te zien hoe de gist beweegt door de fles, en zo ook het bezinksel omwoelt.
En omdat ik alleen maar voordelen hoor over vergisting in glas/rvs besloten om kleine batches hierin te vergisten.
Dus voor eenieder die nog mooie glazen flessen zoekt.... zie boven :)

William

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 14-06-2019  11:13 uIk heb het niet over gevaar met vergisten in mandflessen, maar wel als ze overschuimen en de buitenkant vol hangt, dan is het besmettingsgevaar heel groot. Een beetje TE VOL en je hebt prijs.

Een kwestie van schoonmaken. Verder heb je buiten de mandfles (lees het waterslot) altijd te maken met de boze buitenwereld. Het waterslot kun je het beste vervangen door een schone. Het waterslot waarin gist zit kun je daarna rustig schoonmaken.

Dit geldt overigens ook voor te kleine plastic of rvs vergistingsvaten...

CeesM

Citaat van: brouwerwaldonk op 14-06-2019  11:13 uIk heb het niet over gevaar met vergisten in mandflessen, maar wel als ze overschuimen en de buitenkant vol hangt, dan is het besmettingsgevaar heel groot. Een beetje TE VOL en je hebt prijs.
Bij de nagisting komt er niet zoveel schuim. Bij twijfel kan je er toch een slangetje in het gaatje stoppen dat in een flesje water uitkomt?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.