CO2 druk berekenen

Gestart door tieskewieske, 11-06-2019 16:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tieskewieske

Goedemiddag iedereen,

Voor het bottelen gebruik ik 5 L partyvaatjes (werkt bij mij prima, geen lekkages etc) en 4 g/L suiker. Nu vraag ik me echter af hoe ik vervolgens de juist CO2 druk/tijd bepaal om het bier op de juiste verzadiging te krijgen?

Ik heb nu bijvoorbeeld een Belgisch witbier gebrouwen welke ik a bottelen met 4 g/L suiker en een weekje wegzet in de 23 graden. Wanneer ik deze vervolgens in mijn tap wil gebruiken (omgebouwde wunderbar) op ongeveer 5 a 6 graden waar kan ik dan:

1. vinden hoeveel koolzuur er in deze stijl thuishoort
2. Uitrekenen op welke druk en tijd ik het bier onder koolzuurdruk moet zetten om het al aanwezige kollzuurgehalte aan te vullen tot het gewenste gehalte?

Groet,

Matthijs

henkie


Oscar


tieskewieske

Citaat van: Oscar op 11-06-2019  20:16 u

 :brouwen:

Waar haal je de koolzuurgas waardes vandaan per biertype? En hoe reken ik g/l om naar L/L?

Oscar

Citaat van: tieskewieske op 11-06-2019  20:59 uWaar haal je de koolzuurgas waardes vandaan per biertype?

Lekker belangrijk... maar als je het wilt weten...



Citaat van: tieskewieske op 11-06-2019  20:59 uEn hoe reken ik g/l om naar L/L?



BrouwVisie geeft je de antwoorden..... ;) :brouwen:


tieskewieske

Oscar wat een briljant programma heb je gebouwd! :-D Ben telkens weer verrast wat ik er allemaal mee kan!  :groots: Thanks voor je info.

tieskewieske

Citaat van: Oscar op 11-06-2019  20:16 u

 :brouwen:

Dus wanneer ik de volgende waardes invul (van mijn weizen):

Dan heb ik nog 0.5gew% - 0,19gew% = 0,31gew% extra koolzuur nodig.

Deze vul ik dan hier in:

Uitkomst 1,71 dus 1,7 liter/liter???

en dus 0,42 bar in mijn tapje?


Hoe lang heb ik dan nodig voordat het bier verzadigd is?

hansHalberstadt

Ik heb wel eens een bier op de tap gezet met maar de helft van de benodigde koolzuurdruk. Na aansluiten van de juiste druk duurde het wel bijna een week voordat het vat goed op druk was. Dat merk ik omdat ik de druk erop zet en dan de afsluiter van de koolzuurcylinder dicht zet. De hogedrukwijzer loopt dan terug naar 0 binnen een paar uur omdat er koolzuur oplost. Pas na een paar dagen gebeurt dat vrijwel niet meer en weet je dus dat de ingestelde druk in evenwicht is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.