Niveauregeling via een vlotter in de Easybrew

Gestart door ExPeteriment, 10-06-2019 23:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ExPeteriment

Ik brouw oa in de Easybrew 30, dat gaat prima, alleen ben ik steeds bezig de pomp meer en minder te knijpen met de kraan.
Ik ga dan steeds kijken hoe het loopt, maar daar heb ik toch geen (semi) automaat voor gekocht? Het bewaken doe ik met name om aanbranden voorkomen, heb ik eenmaal gehad, dat is meer dan genoeg. Veel bypass door de overloop wil ik ook niet, ik wil een lekker rendement.
Het is me bij mijn ketelbewaaksessies opgevallen dat het niveau in de overloop verandert bij meer/ minder knijpen van de pomp met de kraan. Kraan helemaal open: zakt. Kraan ver knijpen : stijgt. Na roeren kan kraan verder open, dan weer minder na opnieuw vormen filterbed.

Als automatiseerde kwam ik hierbij op het idee op basis van dit niveau de pomp te sturen ipv te knijpen met kraan. Ik heb een vlotter/dobber in de overloop gemaakt van een dunne reageerbuis met kurk, onderin verzwaard met zink, staafje erop met magneetje. Er zijn 2 sensoren (reed-contacten) naast dit staafje opgesteld, 1 op hoog en 1 op laag niveau. Deze zien de magneet naderen en sturen de pomp aan respectievelijk uit via een simpele elektronische schakeling.



(Er staan wat teksten bij, maar op zijn kant.)

De vlotter ziet eruit als een hydrometer, maar het doel is wezenlijk anders. Ik wil juist tussen begin en einde van het maischen, dus bij toenemend sg zo min mogelijk hoogte verschil. Dit is gelukt en ik heb weer wat natuurkunde geleerd. Met een hydrometer wil je juist zo groot mogelijk hoogteverschil voor nauwkeurige aflezing.

Hoog, pomp aan, laag, pomp uit. Zo schommelt het niveau tussen voor mij acceptabele grenzen, met als resultaat geen aanbranding en een optimaal rendement, het filterbed heeft steeds wat te doen. Ik roer nog wel eens per kwartier, de regeling verwerkt dat netjes, bij verdichting van het filterbed wordt er minder geschakeld dan net na het roeren. In dit experiment werk ik met een externe pomp op de kraan van de ketel. Ik had nog geen zin draden vanbinnen door te knippen.

Gemonteerd op de overloop ziet her er als volgt uit:



Bij volle ketel, met alle overlooppijpjes erop, past de oorspronkelijke deksel er niet meer op. Ik neem dan een deksel van een vergistingsemmer, die past erop en heeft al een gaatje in het midden.

Ik puzzel ook nog het dobbertje bij het spoelen in te zetten, maar eerst deze experimentele eerste versie maar opknappen.

middelaersch

Citaat van: ExPeteriment op 10-06-2019  23:04 uIk brouw oa in de Easybrew 30, dat gaat prima, alleen ben ik steeds bezig de pomp meer en minder te knijpen met de kraan.
Ik ga dan steeds kijken hoe het loopt, maar daar heb ik toch geen (semi) automaat voor gekocht? Het bewaken doe ik met name om aanbranden voorkomen, heb ik eenmaal gehad, dat is meer dan genoeg.

Dit zou toch allemaal niet nodig moeten zijn bij zo'n apparaat. Is het eigenlijke probleem misschien dat je te fijn schroot?

Ik heb een aantal maanden geleden een cursus/workshop gedaan waar we met zeven Easybrew-30's aan het brouwen waren, en niemand had dergelijke problemen.

ExPeteriment

Citaat van: middelaersch op 10-06-2019  23:20 uDit zou toch allemaal niet nodig moeten zijn bij zo'n apparaat. Is het eigenlijke probleem misschien dat je te fijn schroot?

Ik heb een aantal maanden geleden een cursus/workshop gedaan waar we met zeven Easybrew-30's aan het brouwen waren, en niemand had dergelijke problemen.
Ik brouw meest ca 25 liter met heel wat mout erin, bij grover schroten kan kraan helemaal open inderdaad, maar dan heb ik het idee dat het rendement minder is. Spoelen gaat me dan ook te snel.

Dirtbag

En dan zeggen ze dat je niet meer zelf hoeft te knutselen als je een automaat koopt :)  :pan:

Waarom niet een geautomatiseerde klep in de normale circulatieleiding ipv de externe pomp?

Op ali kun je de camlocks kopen, dan er een klepje tussen zetten. Helemaal mooi als die bij hoog nivo langzaam dicht wordt gestuurd en bij geen input langzaam open. Dan heb je een automatische pendelregeling op maximaal nivo.

1/2" camlock
https://nl.aliexpress.com/item/32810924759.html
https://nl.aliexpress.com/item/32810924759.html
aan / uit klep https://nl.aliexpress.com/item/32917349764.html
gemotoriseerde klep https://nl.aliexpress.com/item/32970297022.html
db

ExPeteriment

Citaat van: Dirtbag op 11-06-2019  10:44 uEn dan zeggen ze dat je niet meer zelf hoeft te knutselen als je een automaat koopt :)  :pan:

Waarom niet een geautomatiseerde klep in de normale circulatieleiding ipv de externe pomp?

Op ali kun je de camlocks kopen, dan er een klepje tussen zetten. Helemaal mooi als die bij hoog nivo langzaam dicht wordt gestuurd en bij geen input langzaam open. Dan heb je een automatische pendelregeling op maximaal nivo.

1/2" camlock
https://nl.aliexpress.com/item/32810924759.html
https://nl.aliexpress.com/item/32810924759.html
aan / uit klep https://nl.aliexpress.com/item/32917349764.html
gemotoriseerde klep https://nl.aliexpress.com/item/32970297022.html
db
Hoi db,
Beslist noodzakelijk is dit knutselen niet, is nou eenmaal mijn hobby en ik deel mijn bezigheden voor wie erin geinteresseerd is, anders gewoon negeren (algemene opmerking, niet aan jou gericht). Ik wil hiermee geenszins aangeven dat de EB niet voldoet, ben er zonder de modificatie al heel tevreden mee. Beetje grover schroten dan.

Dank voor de klep hints! Dit heeft als voordeel niet in de Easybrew te hoeven rommelen. Pompje had ik nou eenmaal liggen en ik broed nog op een automaatische spoelwatertoevoeging na stukje takelen, dat lukt met de klep niet. Dit is ook niet noodzakelijk, maar leuk om te bedenken en uit te voeren.

grt,
Peter

RoyB

FF los van dat ik dat knutselen ook heel leuk vind. Ik snap niet zo goed welk probleem je probeert op te lossen met deze installatie.

Ben je bang dat je pomp doorbrand? Nee toch, je bedoelt aanbranding op de bodem... Hoezo zou je geen aanbranding hebben als je de pomp uitzet ipv knijpt?

Tevens gaat deze oplossing er niet voor zorgen dat je meer doorloop door je moutbed hebt dan dat je gewoon wort door de overloop heen laat lopen... de druk van de zwaartekracht op de vloeistof die door het moutbed heen drukt blijft immers hetzelfde.

Tips:
-Grover schroten
- Als je dat niet wilt: rijsthulzen toevoegen aan je beslag
- Als je beslag niet lekker doorloopt omdat je haver of rogge gebruikt, glucanase rust in je maischschema en eventueel extra glucanase en pentosanase enzymen gebruiken om verdikkende stoffen af te laten breken.

ExPeteriment

Citaat van: RoyB op 11-06-2019  19:07 uFF los van dat ik dat knutselen ook heel leuk vind. Ik snap niet zo goed welk probleem je probeert op te lossen met deze installatie.

Ben je bang dat je pomp doorbrand? NEe toch, je bedoelt aanbranding op de bodem.... Hoezo zou je geen aanbranding hebben als je de pomp uitzet ipv knijpt?

Tevens gaat deze oplossing er niet voor zorgen dat je meer doorloop door je graanbed hebt dan dat je gewoon wort door de overloop heen laat lopen... de druk van de zwaartekracht op de vloeistof die door het graanbed heen drukt blijft immers hetzelfde.

Tips:
-Grover schroten
- Als je dat niet wilt: rijsthulzen toevoegen aan je beslag
- Als je beslag niet lekker doorloopt omdat je haver of rogge gebruikt, glucanase rust in je maischschema en eventueel extra glucanase en pentosanase enzymen gebruiken om verdikkende stoffen af te laten breken.
Dank voor de tips.  Over doorbranden heb ik het niet gehad, wel over aanbranden van drooglopende bodem door te hard pompen. Op dit forum kan ik me diverse posts herinneren over halve maantjes en knijpen pomp. Dit zal niet door velen nog als een probleem ervaren worden, maar ze kunnen mijn toepassingen toch interessant vinden. Dat kan ik mishebben.

Naast knutselen is bierbrouwen zelf ook een hobby van mij, gelukkig krijg ik daarbij geen vragen over welk probleem ik probeer op te lossen. :)

hansHalberstadt

Voor mensen die de Grainfather gebruiken: Komt dit probleem van aanbranden ook wel eens voor bij de Grainfather en zou je daar ook zoiets voor kunnen gebruiken?

hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 11-06-2019  13:05 uHoi db,
Beslist noodzakelijk is dit knutselen niet, is nou eenmaal mijn hobby en ik deel mijn bezigheden voor wie erin geinteresseerd is

Niet beslist noodzakelijk, maar wel handig om de stand van de techniek vooruit te helpen. Aanbranden is toch wel degelijk een serieus probleem, dus als je daar een slimme oplossing voor kunt bedenken dan is dat meer dan welkom lijkt mij en dus iets wat de fabrikant over het hoofd heeft gezien of als kosten compromis niet heeft ingebouwd.

Edwin brouwt

Citaat van: hansHalberstadt op 12-06-2019  08:00 uVoor mensen die de grainfather gebruiken: Komt dit probleem van aanbranden ook wel eens voor bij de Grainfather en zou je daar ook zoiets voor kunnen gebruiken?


Nee, dat zou bij de Grainfather eigenlijk niet kunnen gebeuren, in ieder geval niet door drooglopen. Door het overstort pijpje is er altijd wort op de bodem.


Dat is wat ik ook niet begrijp bij de Easybrew: die heeft toch ook een overloop?


Wat altijd wel kan gebeuren is dat je veel te fijn schroot ( je hebt dus eigenlijk meel in je ketel) en je een heel dik beslag hebt (bijvoorbeeld voor een RIS), er wat aanslag op de bodem komt.

Johannesdeloper

Drooglopen kan op zich wel bij de Grainfather, als je een erg kleine batch hebt van 8 tot 10 liter en het moutbed niet echt doorloopt.
Makkelijkste oplossing is dan het kraantje van de pomp wat dichter te zetten.

ExPeteriment

Citaat van: EdwinBrouwt op 12-06-2019  09:14 uDat is wat ik ook niet begrijp bij de Easybrew: die heeft toch ook een overloop?
Ja, de Easybrew heeft een overloop. Die bestaat uit 2 op elkaar te schroeven pijpjes van verschillende lengte. Als ik ca 20 liter brouw moet ik ze beide op elkaar gebruiken. De overloop steekt dan wel in orde van grootte 5 cm boven het start vloeistofniveau. Dat wil zeggen dat als het eenmaal overloopt, er 5 cm loze ruimte ergens onderin zit. Dat geeft al een verhoogd aanbrandrisico. Mijn grote voorkeur is niet te laten overlopen, maar ook niet te beknepen rond te pompen. Dat is gelukt met de niveauregeling.

stiaanke

Citaat van: ExPeteriment op 12-06-2019  12:37 uJa, de Easybrew heeft een overloop. Die bestaat uit 2 op elkaar te schroeven pijpjes van verschillende lengte. Als ik ca 20 liter brouw moet ik ze beide op elkaar gebruiken. De overloop steekt dan wel in orde van grootte 5 cm boven het start vloeistofniveau. Dat wil zeggen dat als het eenmaal overloopt, er 5 cm loze ruimte ergens onderin zit. Dat geeft al een verhoogd aanbrandrisico. Mijn grote voorkeur is niet te laten overlopen, maar ook niet te beknepen rond te pompen. Dat is gelukt met de niveauregeling.

Kan men dan niet beter het systeem van die aan elkaar te schroeven pijpjes aanpassen? Bij een Grainfather schuiven die pijpjes in mekaar zodat de overloop zeer klein is.

Rob Q

Bij de Easybrew 30 zit een kort pijpje voor 10 liter en een langer pijpje voor 20 liter. Schroef ze aan elkaar en je kunt 30 liter brouwen (nog nooit gedaan, 20 liter is mijn maat). Verder is het niet de bedoeling dat er wort door de overflow loopt. Je moet dit regelen met het kraantje van de pomp. Een klein laagje wort op de bovenste plaat is de bedoeling. Vandaar dat dit zeker geen automaat is wat velen beweren. Al zet je 100 computers op welke ketel dan ook je moet erbij blijven en bijsturen. Bij de één wat meer dan bij de ander.

RoyB

De Grainfather brandt aan als je te fijn schroot, dat heeft dan niets met doorloop te maken. ook als je een heel dik beslag hebt met rogge of haver, waardoor het geleiachtig / dikkig is, wil het aanbranden...
Hetzelfde principe als een erwtensoep die sneller aanbrand als een kippenbouillon, omdat de warmte minder snel weg gaat van de bron.

En ik blijf bij mijn eerste punt, ik snap niet hoe dit een probleem op lost. Je wilt als de ketel droogloopt juist dat de pomp door blijft draaien voor zover dat nog nut heeft, anders verdeel je de hitte niet zoveel als je kan, juist op een moment waar dat extra nodig is omdat de kans op aanbranden groter is bij slechte doorloop.

Ik zou eerder je element uitzetten op het moment dat de bodem droog loopt... Dat heeft Grainfather al opgelost door de hittesensor helemaal onderin de ketel te doen. Zelfs nog onder het aanzuigpunt van de pomp. Daardoor kan het "bodempje" wat overblijft als de pomp alles heeft opgezogen, nog steeds nooit warmer worden dan de huidig ingestelde temperatuur.

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat de Easybrew de temperatuursensor ook in de bodem heeft zitten.

ExPeteriment

Citaat van: Rob Q op 12-06-2019  20:02 uBij de Easybrew 30 zit een kort pijpje voor 10 liter en een langer pijpje voor 20 liter. Schroef ze aan elkaar en je kunt 30 liter brouwen (nog nooit gedaan, 20 liter is mijn maat). Verder is het niet de bedoeling dat er wort door de overflow loopt. Je moet dit regelen met het kraantje van de pomp. Een klein laagje wort op de bovenste plaat is de bedoeling. Vandaar dat dit zeker geen automaat is wat velen beweren. Al zet je 100 computers op welke ketel dan ook je moet erbij blijven en bijsturen. Bij de één wat meer dan bij de ander.
20 liter met 1 pijp red ik niet als ik zwaar bier brouw, heb ze dan beide nodig.
Helemaal eens, niet zomaar blind pompen maar gedoseerd is ook mijn mening.
Vandaar heb ik toch een regeling gemaakt, helemaal zonder computer. Ik heb een ICtje toegepast die ik nog van heel vroeger had (74LS00), en daar de volgende bistabiele schakeling van gemaakt (voor de techneuten onder ons):
http://www.schoolphysics.co.uk/age16-19/Electronics/Logic%20gates/text/Bistable_and_astable_circuits/index.html
Deze schakeling wordt door de hoog/laag reed contacten gestuurd, en daarachter hangt een relais.

Rob Q


ExPeteriment

Citaat van: stiaanke op 12-06-2019  19:41 uKan men dan niet beter het systeem van die aan elkaar te schroeven pijpjes aanpassen? Bij een Grainfather schuiven die pijpjes in mekaar zodat de overloop zeer klein is.
Zou kunnen om aanbranden te voorkomen, maar ik wil nou eenmaal geen overloop.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.