De invloed van waterbehandeling

Gestart door Markiej87, 10-06-2019 20:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

Citaat van: pincopallino op 01-08-2020  22:15 uEen lang verhaal maar feitelijk je zegt dat grote brouwerij weten hoe brouwwater naar je wens kunt bewerken en thuis brouwers hebben geen alternatief dan kraanwater. Je zegt hetzelfde zoals ik eerder  aangegeven hebt.

Ik zeg dat kraanwater perfect is en geen aanpassing behoeft.
Dan zijn wij het eens, yeah super  :brouwen: :biersmile:

Oscar

Citaat van: EBC op 01-08-2020  22:21 uIk zeg dat kraanwater perfect is en geen aanpassing behoeft.

Niets is perfect... maar met kraanwater kun je prima bier brouwen.. En voor een hobbybrouwer is het niet echt nodig om zijn water aan te passen, echter ter lering en vermaak kun je het wel doen om zo je bieren te "perfectioneren" maar dan zit je al wel op level gevorderd, voor de beginners is het niet nodig... :)

pincopallino

Citaat van: EBC op 01-08-2020  22:21 uIk zeg dat kraanwater perfect is en geen aanpassing behoeft.
Dan zijn wij het eens, yeah super  :brouwen: :biersmile:

Nou..nou..thuisbrouwers hebben geen alternatief behalve aanzuren, en een paar zouten toevoegen . Het betekent niet dat waterkraan is perfect. Je kunt het verbloemen met positivisme maar de realiteit is anders. Water uit de Ardenne smaak lekkerder dan in Haarlem heb ik kunnen constateren. Water uit de Dolomieten is nog lekkerder. Je proeft wel of niet afhankelijk van je smaakdrempel factor. Ik ga gevoelsmatig  ervan uit dat als een X-water beter smaakt dan je eigen kraanwater een plus punt zal zijn voor je gebrouwen bier. Amen!

Jacques

Citaat van: beun op 01-08-2020  21:45 uBij bier is het inderdaad wat anders dan  bij soep.
Daarbij kun je meteen zoutof peper naar smaak toevoegen..
Bij bier kan dat tijdens het brouwen maar het resultaat proef je pas na enkele maanden. Dat vergt dus veel meer tijd en je moet weten wat je doet...
Daarom brouw ik nu eerst en als blijkt dat er iets aangepast moet worden kan ik dat altijd nog bij een volgend brouwsel doen.
Dan moet het natuurlijk wel de moeite waard zijn om het bier nog een keer te brouwen dan wel te verbeteren.

stefan

Ook bij bier kun je nadat het helemaal klaar is zouten toevoegen om de smaak te beïnvloeden. Zoals ik al eerder schreef je hoeft geen calciumzouten te gebruiken het kan ook met keukenzout (natriumchloride) en Glauberzout (natriumsulfaat) als het gaat om het ontdekken wat chloride- en sulfaationen voor invloed hebben op de smaak van je bier.

Jacques

Citaat van: pincopallino op 01-08-2020  22:15 uEen lang verhaal maar feitelijk je zegt dat grote brouwerij weten hoe brouwwater naar je wens kunt bewerken en thuis brouwers hebben geen alternatief dan kraanwater. Je zegt hetzelfde zoals ik eerder  aangegeven hebt.

We hebben wel degelijk een alternatief voor kraanwater. Met omgekeerde osmose water hebben we dezelfde mogelijkheden als de grote commerciële brouwerijen. Het is mogelijk de samenstelling van de opgeloste zouten helemaal naar je eigen hand te zetten. Daarnaast kun je zuur toevoegen om een gewenste pH-waarde te krijgen. 

Jacques

Citaat van: EBC op 01-08-2020  22:21 uIk zeg dat kraanwater perfect is en geen aanpassing behoeft.
Dan zijn wij het eens, yeah super  :brouwen: :biersmile:

Niet voor elk bier...

beun

Citaat van: Jacques op 02-08-2020  21:11 uOok bij bier kun je nadat het helemaal klaar is zouten toevoegen om de smaak te beïnvloeden. Zoals ik al eerder schreef je hoeft geen calciumzouten te gebruiken het kan ook met keukenzout (natriumchloride) en Glauberzout (natriumsulfaat) als het gaat om het ontdekken wat chloride- en sulfaationen voor invloed hebben op de smaak van je bier.


ga ik toch eens proberen. ben alleen bang voor de reacties van mijn gezelschap als ik zout in mijn bier ga strooien ;D :nut:

Jacques

Citaat van: Oscar op 01-08-2020  22:30 uNiets is perfect... maar met kraanwater kun je prima bier brouwen.. En voor een hobbybrouwer is het niet echt nodig om zijn water aan te passen, echter ter lering en vermaak kun je het wel doen om zo je bieren te "perfectioneren" maar dan zit je al wel op level gevorderd, voor de beginners is het niet nodig... :)

Je kunt inderdaad met kraanwater prima bier brouwen. Maar de pH aanpassen is toch wel aan te raden.
Het toevoegen van zouten doe je om de smaak bij te sturen. Als je net begint met brouwen heb je nog geen referentie. Op het moment dat je de smaak van je bier helemaal goed wilt krijgen is het zeker van belang...

pincopallino

Citaat van: Jacques op 02-08-2020  21:18 uWe hebben wel degelijk een alternatief voor kraanwater. Met omgekeerde osmose water hebben we dezelfde mogelijkheden als de grote commerciële brouwerijen. Het is mogelijk de samenstelling van de opgeloste zouten helemaal naar je eigen hand te zetten. Daarnaast kun je zuur toevoegen om een gewenste pH-waarde te krijgen. 
Makkelijk gezegd dan gedaan. Ik denk dat 99% van de thuisbrouwers geen geschikte meet apparatuur heeft en voor de berekeningen afhankelijk is van software en deze geven alleen algemeen richtlijnen welke niet gebaseerd zijn op je eigen kraanwater en gebruikte granen. Water bestaat niet alleen uit hard en zacht er zijn meerdere mineralen welke invloed hebben op de watersmaak. Aldus een beperkte alternatief.

William

Zo'n 10 jaar geleden hadden we in mijn woonplaats best hard water, met vooral veel carbonaten. Mijn donkere bieren waren toen erg lekker terwijl de blonde bieren allemaal net wat minder waren (hard bitter en wrangig). Zie ook dit topic en het citaat uit dat topic. Wel waren mijn lichtgekleurde bieren allemaal kraakhelder.

Toen ik voor de lichtgekleurde bieren mijn brouwwater ging verdunnen met 50% gedemineraliseerd water werd de smaak veel beter maar de bieren waren veel minder helder. Extra calcium toevoegen aan het brouwwater in de vorm van calciumchloride (en soms calciumsulfaat) leverde lekkere en heldere blonde bieren.

De laatste jaren is de hardheid van water van Nederlandse  waterstations teruggebracht waardoor dit steeds minder een issue zal zijn voor de thuisbrouwer. Hierdoor hoef ik geen gedemineraliseerd water meer te gebruiken en voeg ik alleen nog extra calcium toe om de 70 ppm te halen

Op basis hiervan denk ik nog steeds dat als je een mindere kwaliteit water hebt, je met mineralen iets kunt behalen om het nét wat beter te maken maar verwacht geen wonderen.

Citaat van: William op 21-07-2012  11:23 uIk heb pas nog maar weer eens gekeken op de website van onze waterleverancier (brabantwater) en zag dat ze begonnen waren om het water te behandelen om vooral de hardheid te verlagen. Deze wordt veroorzaakt door vooral calcium en waterstofcarbonaat.

Nu blijkt dat de aanpassingen een behoorlijk effect hebben op de zoutsamenstelling. Calcium is zowat gehalveerd, waterstofcarbonaat is met 30% gedaald en sulfaat is vrijwel niet meer aanwezig.

componentoud    nieuw
Ca7743
Mg1110
Na5660
SO441
Cl5670
HCO3340235
Hardheid (DH)12.78.3
pH8.38.0

Volgens mij proef ik dat ook in mijn bieren terug. In mijn lichtgekleurde bieren had ik altijd last van een wat harde bitterheid en wrangheid. In donkere bieren had ik daar geen last van. Toen ben ik voor de lichtgekleurde bieren gebruik gaan maken van het verdunnen van het brouwwater met demiwater wat leek te helpen. De laatste keren heb ik weer gebrouwen zonder het brouwwater te verdunnen met demiwater en nu heb ik geen last meer van die rare bitterheid en wrangheid. Dit zou te maken kunnen hebben met het water.

Wel moet ik opmerken dat ik ook iets minder ben gaan spoelen, wat kan meespelen, hoewel ik nooit meer spoelde met meer dan 30% van de hoeveelheid water en het spoelwater was aangezuurd.

Fijn dat Brabantwater mijn brouwwater beter maakt. Nu heb ik nog meer klasse A/C water.

Mocht je vinden dat watersamenstelling van het brouwwater van belang is voor de bierkwaliteit controleer zo nu en dan de samenstelling op de website van de leverancier.

Jacques

Citaat van: pincopallino op 03-08-2020  11:21 uMakkelijk gezegd dan gedaan. Ik denk dat 99% van de thuisbrouwers geen geschikte meet apparatuur heeft en voor de berekeningen afhankelijk is van software en deze geven alleen algemeen richtlijnen welke niet gebaseerd zijn op je eigen kraanwater en gebruikte granen. Water bestaat niet alleen uit hard en zacht er zijn meerdere mineralen welke invloed hebben op de watersmaak. Aldus een beperkte alternatief.

Omgekeerd osmose water bevat zo goed als geen mineralen. Door zouten toe te voegen bepaal je de samenstelling van de mineralen. Voor het afwegen van kleine hoeveelheden heb je een precisieweegschaal nodig, die zijn tegenwoordig niet erg prijzig en te bestellen via het internet.

tdp

Iedereen snapt het principe wel, Jacques, dat hoef je niet iedere keer te herhalen ;). Maar we verspillen al zoveel water met brouwen, moeten we ook nog eens (eigen) osmosewater gaan gebruiken. Schaam me nu al soms wanneer ik bereken hoeveel water ik nodig heb voor 1 liter bier.

Oscar

Citaat van: tdp op 04-08-2020  23:11 uSchaam me nu al soms wanneer ik bereken hoeveel water ik nodig heb voor 1 liter bier.

Is dat inclusief het spoelwater van je WC ?  ;D ;D ;D ;D ;D :nut: ;)

Exclusief ;-)

Ansius

Mag ik het volgende concluderen?

De stelling is niet waar.

Weliswaar is er door waterbehandeling enige verbetering mogelijk maar echt significant verbeteren van bier niet.
En onder verbeteren verstaan we dan smaakbeïnvloeding door brouwzouten.

Wat ik jammer vind is dat niet meer thuisbrouwers hun ervaringen hebben gepost.
Van degeen die wel reageerden weten we hoe ze er tegen aan kijken, van een groot aantal anderen die water behandelen lezen we weinig.

William

Citaat van: Ansius op 05-08-2020  17:34 uMag ik het volgende concluderen?

De stelling is niet waar.

Weliswaar is er door waterbehandeling enige verbetering mogelijk maar echt significant verbeteren van bier niet.
En onder verbeteren verstaan we dan smaakbeïnvloeding door brouwzouten.

Eens.

Slotje erop😉

Jan de Graaff

Citaat van: William op 05-08-2020  21:16 uSlotje erop😉
Eerlijk gezegd volg ik dit topic om meer inzicht te krijgen in waterbehandeling en de eventuele voordelen. Ook om te bepalen of ik het zelf wel of niet moet gaan doen.
Tenzij alle aspecten besproken zijn, zou ik graag nog even willen wachten met een slotje  :weetniet:

William

Citaat van: JanDeGraaff op 05-08-2020  21:42 uEerlijk gezegd volg ik dit topic om meer inzicht te krijgen in waterbehandeling en de eventuele voordelen. Ook om te bepalen of ik het zelf wel of niet moet gaan doen.
Tenzij alle aspecten besproken zijn, zou ik graag nog even willen wachten met een slotje  :weetniet:

De opmerking was licht cynisch Jan😀.

Als je een gerichte vraag hebt laat het dan gewoon weten!

tdp

Slotjes zul je niet snel tegenkomen op dit forum.

@Ansius: Ik heb ooit 2x 'identieke' bieren gebrouwen voor het forumtreffen: eentje met water uit de Rossumse leiding, eentje met demiwater, aangepast met brouwzouten, passend bij de stijl.

Zowel ervaren proevers als de vaste 'afzetmarkt' (vrienden, buren, etc) waren het unaniem eens: Het bier met Rossums leidingwater smaakte beter. Er zat absoluut veel verschil in, ook in bijvoorbeeld schuimstabiliteit (geen schuim versus niet in het glas te houden). Het vervelende is, dat 'verbeteren' best subjectief is.

Eigenlijk zou je 3 proeven moeten doen:

- Leidingwater
- Aangepast leidingwater
- Aangepast demiwater

Je zou dan zelfs nog het onderscheid kunnen maken tussen wel of niet aanzuren. Dat is namelijk (in mijn ogen) iets anders dan het water aanpassen met brouwzouten. En dan nog kun je dan alleen wat zeggen over de verschillen tussen het gebruikte leidingwater en het demiwater. Blijft lastig.

middelaersch

Citaat van: tdp op 05-08-2020  22:47 uSlotjes zul je niet snel tegenkomen op dit forum.

@Ansius: Ik heb ooit 2x 'identieke' bieren gebrouwen voor het forumtreffen: eentje met water uit de Rossumse leiding, eentje met demiwater, aangepast met brouwzouten, passend bij de stijl.

Zowel ervaren proevers als de vaste 'afzetmarkt' (vrienden, buren, etc) waren het unaniem eens: Het bier met Rossums leidingwater smaakte beter. Er zat absoluut veel verschil in, ook in bijvoorbeeld schuimstabiliteit (geen schuim versus niet in het glas te houden). Het vervelende is, dat 'verbeteren' best subjectief is.

Eigenlijk zou je 3 proeven moeten doen:

- Leidingwater
- Aangepast leidingwater
- Aangepast demiwater

Je zou dan zelfs nog het onderscheid kunnen maken tussen wel of niet aanzuren. Dat is namelijk (in mijn ogen) iets anders dan het water aanpassen met brouwzouten. En dan nog kun je dan alleen wat zeggen over de verschillen tussen het gebruikte leidingwater en het demiwater. Blijft lastig.

Het is nog veel ingewikkelder: water aanpassen kun je natuurlijk op tig manieren doen, allemaal met een ander resultaat.
Als je het verkeerd doet of bv een reken- of weegfout maakt kan het maar zo zijn dat je bier er juist slechter van wordt. Dat is wat jij dus hebt ervaren.
Zelfde geldt voor aanzuren: met welk zuur, en tot welke pH, dat maakt ook uit.
Dus een zo'n vergelijk zegt nog weinig. Het is altijd 'gevaarlijk' om op basis van een paar eenvoudige proefjes conclusies te trekken.
Ook denk ik dat het ene recept meer gebaat is bij waterbehandeling dan het andere, ook afhankelijk van de samenstelling van het leidingwater.

tdp

Ik snap je punt, maar ik durf met aangrenzende zekerheid te zeggen dat ik geen foutjes heb gemaakt met het brouwen van deze 2 bieren. Voor het uitrekenen heb ik Brun'Water gebruikt, deze heb ik samen met  Davyd ingevuld, afwegen van wat op de checklist staat lukt echt wel ;).

Wat ik probeerde aan te geven, is dat in dit geval het bier gebrouwen met leidingwater door de testers als lekkerder werd ervaren. Ik wil niet zeggen beter. Zelf vond ik het bier met aangepast demiwater cleaner, netter, en het bier met leidingwater krachtiger, voller.

En daar zijn we het over eens, dat zo'n testje verrekt weinig zegt. Enige wat ik wel ben blijven doen, is aanzuren op basis van het voorstel van BrouwHulp. Worden mijn bieren daar beter van? Ik weet het niet, maar slechter in ieder geval ook niet.

Teun

pincopallino

 "" Stelling: door goed waterbehandeling toe te passen kun je de kwaliteit van je bier substantieel verbeteren.""

De stelling is gedeeltelijk waar. De kwaliteit van je gebrouwen bier hangt af van de verschillende processtappen en de gebruikte ingrediënten en water is een belangrijk ingrediënt. Elke stap levert punten op. Dat je met kraanwater (wel of niet aangepast met brouwzouten) een goed bier kan brouwen zal niemand tegenspreken maar het stellig willen beweren dat kraanwater het ideale brouwwater is tja... Geloof maar wat je wil geloven.

SVB

Mijn stelling (en ook de reden waarom ik mij er niet mee bezig hou) is dat waterbehandeling nuttig kan zijn als je een bier reeds vaker hebt gebrouwen, deze vrijwel altijd identiek is qua smaak, kleur, geur, etc en dat je NET dat beetje extra mist, of dat er net iets anders moet zijn. Dit is in mijn ogen namelijk ook de enige manier waarop je daadwerkelijk kan vaststellen of het toevoegen een verschil heeft gemaakt (ook dit is weer vreselijk lastig, maar goed)... immers als jij voor het eerst een bepaald bier brouwt, hoe weet je dan wat precies het effect is geweest van een bepaald brouwzout?

Gezien ik niet continu hetzelfde biertje ga brouwen, of wellicht überhaupt wel kan... heb ik op dit moment niet de behoefte om mij hier mee bezig te houden.

Let wel, ik zeg niet dat waterbehandeling niet nuttig is... ik denk wel dat normaal leidingwater voldoende is om goed bier te maken en dat wanneer je reeds vaker een bier hebt gebrouwen, je alle andere zaken hebt opgelost/aangepakt (waar je daadwerkelijk substantiële verbeteringen kan behalen) en je dan nog verbetering in dit specifieke bier zoekt, dat water behandeling een nuttige stap kan zijn. Hoe je dit echter thuis allemaal gaat meten en beoordelen is mij een volstrekt raadsel..

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.