De invloed van waterbehandeling

Gestart door Markiej87, 10-06-2019 20:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Markiej87

Sinds ik me heb verdiept in waterbehandeling is de kwaliteit van mijn bieren aanzienlijk gestegen. De algemene tendens in de hobbybrouw-wereld, en dan wat opvalt met name in Nederland (en Belgie?  :weetniet:), is dat "we prima leidingwater hebben om mee te brouwen". Prima, klopt. Ik vind echter dat de invloed van water op je bier zeer onderschat wordt. En dan heb ik het niet over een paar druppeltjes melkzuur maar echt de samenstelling van je water beinvloeden.

Stelling: door goed waterbehandeling toe te passen kun je de kwaliteit van je bier substantieel verbeteren.

Jacques

Het Nederlands/Belgisch kraanwater is prima om bier mee te brouwen. Het is niet gechloreerd of knetter hard.
Voor een beginnende hobbybrouwer is het niet een punt om je zorgen over te maken.

Neemt niet weg dat waterbehandeling nuttig kan zijn om de waterkwaliteit meer naar je hand te zetten voor het brouwen van een bepaalde bierstijl.
Een gevorderde hobbybrouwer die graag mijn zijn/haar bieren in de prijzen wilt vallen bij wedstrijden is het zeker iets om aandacht aan te besteden. De samenstelling van de opgeloste zouten in je brouwwater heeft zonder meer invloed op de kwaliteit van je bier.

hansHalberstadt

Citaat van: Markiej87 op 10-06-2019  20:53 uSinds ik me heb verdiept in waterbehandeling is de kwaliteit van mijn bieren aanzienlijk gestegen.
Heb je het dan over aanzuren of nog iets meer?

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 10-06-2019  21:53 uHeb je het dan over aanzuren of nog iets meer?

Ik denk dat laatste:

Citaat van: Markiej87 op 10-06-2019  20:53 uSinds ik me heb verdiept in waterbehandeling is de kwaliteit van mijn bieren aanzienlijk gestegen. ... En dan heb ik het niet over een paar druppeltjes melkzuur maar echt de samenstelling van je water beinvloeden.

Serge VL

Citaat van: Jacques op 10-06-2019  21:16 uHet Nederlands/Belgisch kraanwater is prima om bier mee te brouwen. Het is niet gechloreerd of knetter hard.

Als je water dat uit de kraan komt gemiddeld 37 °F (36°F a 39°F) hardheid heeft, of beter gesteld een watersamenstelling heeft met volgende waarde:
121 mg/l Ca, 15 mg/l Mg, 37 mg/l Mg, 35mg/l Cl, 118 mg/l SO4  met een totale alkaliteit van 375 mg/l (CaCO3)

Probeer daar maar eens een lekker bier mee te maken. Je moet maar de pech hebben dat je in de regio Oudenaarde-Ronse of tegen het Brusselse woont! (en er zijn nog van die regio's)

Momenteel kan je absoluut niet stellen dat je in België overal goed brouwwater hebt!!

Jacques

Citaat van: Serge VL op 10-06-2019  23:00 uAls je water dat uit de kraan komt gemiddeld 37 °F (36°F a 39°F) hardheid heeft, of beter gesteld een watersamenstelling heeft met volgende waarde:
121 mg/l Ca, 15 mg/l Mg, 37 mg/l Mg, 35mg/l Cl, 118 mg/l SO4  met een totale alkaliteit van 375 mg/l (CaCO3)

Probeer daar maar eens een lekker bier mee te maken. Je moet maar de pech hebben dat je in de regio Oudenaarde-Ronse of tegen het Brusselse woont! (en er zijn nog van die regio's)

Momenteel kan je absoluut niet stellen dat je in België overal goed brouwwater hebt!!

Ok. Ik ging er vanuit dat in België, net als in Nederland, het leidingwater aangepast wordt zodat extremen niet meer voorkomen. In Nederland is in ieder geval dit wel het geval.

Serge VL

Citaat van: Jacques op 10-06-2019  23:23 uOk. Ik ging er vanuit dat in België, net als in Nederland, het leidingwater aangepast wordt zodat extremen niet meer voorkomen. In Nederland is in ieder geval dit wel het geval.
Je kan niet alles weten. Niemand verwacht dat je van alle waterleveranciers hun watersamenstelling kent  ;)
Ik reageerde er enkel op omdat zo een veralgemening door een beginnende hobbybrouwer foutief geïnterpreteerd zou kunnen worden.
Voor sommige hobbybrouwers in België is water behandeling nog steeds een echte must willen ze lekker bier kunnen maken, en dat kan soms zo simpel zijn als bijvoorbeeld 50% RO water te gebruiken.

mbroek

Citaat van: Jacques op 10-06-2019  21:16 uHet Nederlands/Belgisch kraanwater is prima om bier mee te brouwen. Het is niet gechloreerd of knetter hard.
Voor een beginnende hobbybrouwer is het niet een punt om je zorgen over te maken.

Neemt niet weg dat waterbehandeling nuttig kan zijn om de waterkwaliteit meer naar je hand te zetten voor het brouwen van een bepaalde bierstijl.
Een gevorderde hobbybrouwer die graag mijn zijn/haar bieren in de prijzen wilt vallen bij wedstrijden is het zeker iets om aandacht aan te besteden. De samenstelling van de opgeloste zouten in je brouwwater heeft zonder meer invloed op de kwaliteit van je bier.

Ca   Mg    Na       CaCO3    Cl    SO4    pH
38.4   10.7  103.6   117.8     139.5  58.3   8.1

Dit is in Nederland aan de kust. Oorzaak droge zomer en verzilting. Ik noem dit geen knap brouwwater.

Ik meng dus mijn water met Montille (delHaize) ongeveer 1 op 2, afhankelijk van wat ik ga brouwen. Van daaruit ga ik verder aanpassen.
Ook zo belachelijk, in België kost de Montille 0,25 cent per liter in 5 liter pakken. Hier betaal je voor hetzelfde water qua samenstelling je (Spa) Blauw.

Serge VL

Citaat van: Markiej87 op 10-06-2019  20:53 uSinds ik me heb verdiept in waterbehandeling is de kwaliteit van mijn bieren aanzienlijk gestegen. De algemene tendens in de hobbybrouw-wereld, en dan wat opvalt met name in Nederland (en Belgie?  :weetniet:), is dat "we prima leidingwater hebben om mee te brouwen". Prima, klopt. Ik vind echter dat de invloed van water op je bier zeer onderschat wordt. En dan heb ik het niet over een paar druppeltjes melkzuur maar echt de samenstelling van je water beinvloeden.

Stelling: door goed waterbehandeling toe te passen kun je de kwaliteit van je bier substantieel verbeteren.

Toch logisch als je de mineralen die je uit je mout haalt samentelt met de mineralen uit je brouwwater zie je dat door kleien aanpassingen aan je brouwwater de totale minerale samenstelling toch makkelijk duidelijk kan doen wijzigen.
De hoeveelheid minerale die uit je mout komen worden door vele ruim overschat!!
Dit zijn de minerale gehaltes voor een volmoutwort van 12°P in gedemineraliseerd water gemaakt, deze waarden zeggen meer dan genoeg!! (vb slechts 30mg/l Ca uit je mout bij 12°P!!)
Als je dan nog rekening houd dat er bij vele bieren (de zwaardere) nog een deel suikers in de stort zitten welke helemaal geen invloed hebben op de totale minerale samenstelling  :weetniet:

bron: Brewing Yeast and Fermentation

jaapz

Ik heb redelijk goed water uit de kraan, al wel met een wat hoog pH en redelijk wat waterstofcarbonaat. Enkel het pH aanpassen voor lichtere bieren heeft bij mij al veel verschil gemaakt. Verder begin ik qua mineralen met een redelijk schone lei, maar spelen met de Cl/SO4 verhouding en het verhogen van Ca heeft ook positieve invloed gehad op mijn bieren.

Dus ja zelfs als je al begint met redelijk goed water, kan je je bieren nog substantieel verbeteren door je te verdiepen in waterbehandeling.

Jacques

Citaat van: mbroek op 11-06-2019  09:18 uCa   Mg    Na       CaCO3    Cl    SO4    pH
38.4   10.7  103.6   117.8     139.5  58.3   8.1

Dit is in Nederland aan de kust. Oorzaak droge zomer en verzilting. Ik noem dit geen knap brouwwater.

Ik meng dus mijn water met Montille (delHaize) ongeveer 1 op 2, afhankelijk van wat ik ga brouwen. Van daaruit ga ik verder aanpassen.
Ook zo belachelijk, in België kost de Montille 0,25 cent per liter in 5 liter pakken. Hier betaal je voor hetzelfde water qua samenstelling je (Spa) Blauw.

Dit water is redelijk zout. Maar dat betekent nog niet dat hier geen goed bier mee kunt brouwen. Pas boven de 200 mg Na per liter kun je het beter niet gebruiken voor het brouwen van bier.

Dit neemt niet weg dat je zoals ik al schreef het water kunt behandelen om het beter aan te laten sluiten bij de bierstijl die je wilt brouwen. Door mij wordt namens allesbehalve beweerd dat waterbehandeling geen zin heeft. Waar ik op doelde is dat we in Nederland geen echte smaakafwijkingen zoals chloorfenol krijgen als we onbehandeld leidingwater gebruiken. Dat is in veel andere landen wel anders.

mbroek

Citaat van: Jacques op 11-06-2019  22:14 uDit water is redelijk zout. Maar dat betekent nog niet dat hier geen goed bier mee kunt brouwen. Pas boven de 200 mg Na per liter kun je het beter niet gebruiken voor het brouwen van bier.

Dit neemt niet weg dat je zoals ik al schreef het water kunt behandelen om het beter aan te laten sluiten bij de bierstijl die je wilt brouwen. Door mij wordt namens allesbehalve beweerd dat waterbehandeling geen zin heeft. Waar ik op doelde is dat we in Nederland geen echte smaakafwijkingen zoals chloorfenol krijgen als we onbehandeld leidingwater gebruiken. Dat is in veel andere landen wel anders.

Het zout valt wel mee, Chloride 139 is behoorlijk hoog wat de Cl/SO4 verhouding behoorlijk onderuit haalt.


hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 11-06-2019  22:14 uDit water is redelijk zout. Maar dat betekent nog niet dat hier geen goed bier mee kunt brouwen. Pas boven de 200 mg Na per liter kun je het beter niet gebruiken voor het brouwen van bier.
Betekent dat ook dat je beter niet meer dan 200 mg/l chloride uit calciumchloride toe kunt voegen? Want als het de chloride is dan maakt het niet uit of die uit calcium of natriumchloride afkomstig is.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 12-06-2019  21:09 uBetekent dat ook dat je beter niet meer dan 200 mg/l chloride uit calciumchloride toe kunt voegen? Want als het de chloride is dan maakt het niet uit of die uit calcium of natriumchloride afkomstig is.

Vooral in combinatie met chloride geeft 200 mg natriumchloride een zoute smaak.
De zoutbeleving van calciumchloride is aanzienlijk kleiner.

Overigens geeft natriumchloride onder de 200 mg per liter een wat zoetige indruk.

Serge VL

Citaat van: hansHalberstadt op 12-06-2019  21:09 uBetekent dat ook dat je beter niet meer dan 200 mg/l chloride uit calciumchloride toe kunt voegen? Want als het de chloride is dan maakt het niet uit of die uit calcium of natriumchloride afkomstig is.
Kalium chloride wordt ook gebruikt als brouwzout, dan voeg je ook chloriden toe en de kleine extra hoeveelheid kalium die verwatert volledig in de overmaat kalium ionen die uit de mout komen (550mg/l k @ 12°P).
Spijtig dat dit oa niet in BrouwHulp is verwerkt
Maar je kan dit makkelijk zelf omrekenen je voegt theoretisch NaCl toe en de bekomen hoeveelheid NaCL vermenigvuldig je gewoon met 1.27 dat is dan de hoeveelheid KCl die je moet toevoegen om de zelfde hoeveelheid chloride te hebben. (Natuurlijk moet de de verhoging van de Natrium ionen in de waterbehaheideling in BrouwHulp dan gewoon negeren daar die er in werkelijkeheid niet is)

chthon

Ik heb een klein reverse osmose filter gekocht met een capaciteit van 8 liter per uur, het kleinste toestel. Het afvalwater gaat in mijn regenput, en is dus niet verloren. Na het toevoegen van mineralen, doe ik op het einde van de kook nog wat gistvoeding (Wyeast) bij.

Hiermee verminder ik ook de milieuvervuiling van het kopen van RO water in 5 liter tankjes.

Het water hier in West-Vlaanderen heeft bijna overal een carbonaatgehalte van 240 ppm CaCO3, en dichter bij de kust is het zelfs op het randje van het Na-gehalte.

Markiej87

Ik heb zojuist ook maar een Osmose-filter gekocht, voornamelijk voor mijn pilsners.. :)

EBC

Citaat van: Markiej87 op 26-06-2019  17:46 uIk heb zojuist ook maar een Osmose-filter gekocht, voornamelijk voor mijn pilsners.. :)

Wel een dag van te voren aanzetten om voldoende brouwwater te hebben.

Markiej87

Citaat van: EBC op 26-06-2019  17:52 uWel een dag van te voren aanzetten om voldoende brouwwater te hebben.
Yes, ik zag al 190 liter per etmaal, thanx voor de tip ;)

emiel1

Citaat van: Markiej87 op 26-06-2019  17:54 uYes, ik zag al 190 liter per etmaal, thanx voor de tip ;)
Op de begane grond wel ja. Zodra je hoger woont loopt het rap terug.

Oscar


brouwerwaldonk

Ca   Mg    Na       CaCO3    Cl    SO4    pH
38.4   10.7  103.6   117.8     139.5  58.3   8.1

Allemaal goed en wel maar hoe meten jullie dat. En hoe meet ik vóór eventuele toevoegingen?

André de Laat

Citaat van: brouwerwaldonk op 21-07-2020  07:01 uCa   Mg    Na       CaCO3    Cl    SO4    pH
38.4   10.7  103.6   117.8     139.5  58.3   8.1

Allemaal goed en wel maar hoe meten jullie dat. En hoe meet ik vóór eventuele toevoegingen?

Die waardes kun je van elk waterproductiebedrijf opzoeken (hier in NL wél tenminste).

Ik doe niks aan waterbehandeling. Ben tevreden met de door mezelf gebrouwen biertjes, dus laat het gewoon.


hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 21-07-2020  07:01 uCa   Mg    Na       CaCO3    Cl    SO4    pH
38.4   10.7  103.6   117.8     139.5  58.3   8.1

Allemaal goed en wel maar hoe meten jullie dat. En hoe meet ik vóór eventuele toevoegingen?
En vooral: hoeveel voegt de mout daaraan toe aan zouten?

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 21-07-2020  09:01 uEn vooral: hoeveel voegt de mout daaraan toe aan zouten?

Waterbehandeling is een beetje als koken.... Proberen en proeven wat het resultaat is... en of je verschil kunt proeven. Je kunt een beetje afgaan op het waterprofiel van je water leverancier, en dat naar eigen inzicht aanpassen. maar inderdaad. Je mout voegt ook een klein beetje mineralen toe. Dus echte hoeveelheden weet je niet. Maar als je het niet probeert, weet je het ook niet.

Echter voor thuisbrouwsels blijft het een beetje geneuzel in de kantlijn, maar het kan ook net dat beetje fine-tuning zijn... :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.