Aquacell ontharder

Gestart door Remcosmienk, 09-06-2019 22:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Remcosmienk

Ik wil gaan brouwen en heb aquacell waterontharder thuis. Kan ik probleemloos dit water gebruiken? Wat zijn jullie ervaringen?

Jacques



Dat is een ionenwisselaar.
Calciumionen worden gewisseld voor natriumionen...

Beter is dit water niet te gebruiken voor het brouwen van bier. Te veel natrium kan leiden tot een zoute en harde smaak.

Wat je kunt doen is het water behandelen met een omgekeerde osmose apparaat en daarna bouwzouten toevoegen. Of bij de buren een paar jerrycans water halen. Het water zoals dat uit de kraan komt in Nederland en België is prima voor het brouwen van bier.
Afhankelijk van het bier dat je brouwt kan het zijn dat je wat zuur moet toevoegen.

Zie ook mijn blogserie over water.
http://www.brouwstore.nl/blog/pH/
http://www.brouwstore.nl/blog/vervolg-pH/
http://www.brouwstore.nl/blog/wat-zit-er-in-je-brouwwater/

Wildor

Je kan de aanvoer naar de aquacell ook in bypass zetten. Dan even de kraan laten lopen en dan je brouwwater tappen. Hierna weer op de juiste stand terugzetten.

William

brouwerwaldonk

Gewoon water nemen vóór de ontharder als daar een kraantje of aftappunt voor voorzien is.

dirk

Citaat van: Jacques op 09-06-2019  23:02 u

Dat is een ionenwisselaar.
Calciumionen worden gewisseld voor natriumionen...

Beter is dit water niet te gebruiken voor het brouwen van bier. Te veel natrium kan leiden tot een zoute en harde smaak.

Volgens mij valt dat wel mee, bij dit soort wisselaars blijft het Natriumgehalte nog altijd ruim binnen de aanvaardbare grenzen van drinkwaterbesluit. Vaak wordt het water ook nog niet eens volledig onthardt, maar bijgemengd met onbehandeld drinkwater (tot 4 a 8 º  dH) om zo vlekvorming te voorkomen.

Mijn advies: gewoon proberen met een kleine batch.

Jacques

Citaat van: dirk op 10-06-2019  11:37 uVolgens mij valt dat wel mee, bij dit soort wisselaars blijft het Natriumgehalte nog altijd ruim binnen de aanvaardbare grenzen van drinkwaterbesluit. Vaak wordt het water ook nog niet eens volledig onthardt, maar bijgemengd met onbehandeld drinkwater (tot 4 a 8 º  dH) om zo vlekvorming te voorkomen.

Mijn advies: gewoon proberen met een kleine batch.

Je kunt het proberen, maar veel bierstijlen zijn gebaad bij een hoger calciumgehalte. Het is vooral bij pils dat je zacht water nodig hebt.

Onbehandeld leidingwater is in Nederland en België prima voor het brouwen. Als de ionenwisselaar omzeilt kan worden verdient dat de voorkeur.

Oscar

Citaat van: Remcosmienk op 09-06-2019  22:36 uKan ik probleemloos dit water gebruiken? Wat zijn jullie ervaringen?

Kun je probleemloos mee brouwen...ik heb reeds 80 HL in tanks staan met onthard water.... :) en de bieren smaken prima... :brouwen: :proost:

Oscar

Citaat van: dirk op 10-06-2019  11:37 uVaak wordt het water ook nog niet eens volledig onthardt, maar bijgemengd met onbehandeld drinkwater (tot 4 a 8 º  dH) om zo vlekvorming te voorkomen.

Water wordt onthard tot 0°DH  :)

Oscar

Citaat van: brouwerwaldonk op 10-06-2019  06:34 uGewoon water nemen vóór de ontharder als daar een kraantje of aftappunt voor voorzien is.

Nergens voor nodig.... :brouwen: ^-^ :biersmile:

dirk

Citaat van: Oscar op 10-06-2019  12:08 uWater wordt onthard tot 0°DH  :)

Klopt, maar kun je heel (laten) bypassen/mixen met onbehandeld kraanwater, aangezien 0°dH kraanwater niet goed is voor het leidingwerk en voor directe consumptie. Vaak wordt het deels bijgemengt tot 4 a 8°dH.

Maar nogmaals: wat ik en Oscar al schreven, gewoon lekker brouwen en evalueren.

Jacques

Citaat van: Oscar op 10-06-2019  12:06 uKun je probleemloos mee brouwen...ik heb reeds 80 HL in tanks staan met onthard water.... :) en de bieren smaken prima... :brouwen: :proost:

Dit is een ionenwisselaar. Dat is wat anders dan een omgekeerd osmose apparaat.

Oscar

Citaat van: dirk op 10-06-2019  12:14 uaangezien 0°dH kraanwater niet goed is voor het leidingwerk en voor directe consumptie.

Kraanwater met 0° dH kun je prima drinken (erg zacht van smaak)  :biersmile:

Oscar

Citaat van: Jacques op 10-06-2019  12:19 uDit is een ionenwisselaar. Dat is wat anders dan een omgekeerd osmose apparaat.

Ja logisch, dat weet ik... Maar er wordt niet gesproken over omgekeerde osmose... :weetniet: :weetniet: :weetniet:

Oscar

Citaat van: dirk op 10-06-2019  12:14 uAangezien 0°dH kraanwater niet goed is voor het leidingwerk

Verklaar... Dit water bevat alleen geen Ca2+ en Mg2+  verder zit alles er in... :)

dirk

Citaat van: Oscar op 10-06-2019  12:30 uVerklaar... Dit water bevat alleen geen Ca2+ en Mg2+  verder zit alles er in... :)

Er zijn meerdere bronnen, maar dit gaf google mij na 1 sec.

https://www.aquacell-waterontharder.nl/zacht-water/kan-ik-onthard-water-in-mijn-cv-installatie-doen

En ja, er zijn wat tegenstrijdige opvattingen hier over, maar laat de TS vooral lekker brouwen :brouwen:

Jacques

Citaat van: Oscar op 10-06-2019  12:29 uJa logisch, dat weet ik... Maar er wordt niet gesproken over omgekeerde osmose... :weetniet: :weetniet: :weetniet:

Daar ging ik vanuit omdat je het had over onthard water.


Citaat van: Oscar op 10-06-2019  12:30 uVerklaar... Dit water bevat alleen geen Ca2+ en Mg2+  verder zit alles er in... :)
Waarom zou je willen brouwen met water zonder calcium en magnesium?

In een mooi overzichtsartikel verschenen in Journal of Institute of Brewing uit 2012 worden ionenwisselaars genoemd als waterbehandeling, maar niet voor het brouwwater...

Als het gaat om brouwwater wordt het volgende geschreven:
"High calcium levels are preferred, as calcium helps to lower the mash pH; supports enzymatic activity during mashing as it functions as a co‐factor, especially for the α‐amylases; promotes protein precipitation during wort boiling; and, last but not least, helps to remove oxalates already present during fermentation, which otherwise would be the main cause for secondary gushing in beer.

Magnesium acts in a similar manner to calcium, but owing to much better solubility of the corresponding salts, magnesium is not as efficient as calcium. The mash pH decrease is caused by the reaction and subsequent precipitation of the phosphates from the malt, which coincides with the release of H+. "

Voor het volledige artikel zie 125th Anniversary Review: Water sources and treatment in brewing


Oscar

Citaat van: Jacques op 10-06-2019  13:19 uWaarom zou je willen brouwen met water zonder calcium en magnesium?

Omdat het kan, en praktisch is, en in mouten zitten ook zouten als calcium en magnesium. Dus je brouwt niet zonder... ;)  En de bieren worden er zeker niet minder door.... Maar je komt vast nog wel eens in Enschede zodra mijn brouwerij draait... Kun je het proeven  :)

Serge VL

Citaat van: Oscar op 10-06-2019  15:33 uOmdat het kan, en praktisch is, en in mouten zitten ook zouten als Calcium en magnesium. Dus je brouwt niet zonder... ;)  En de bieren worden er zeker niet minder door.... Maar je komt vast nog wel eens in Enschede zodra mijn brouwerij draait... Kun je het proeven  :)
Hoeveel ongebonden zouten komen er gemiddeld uit de mout in een wort van bijvoorbeeld 1050 SG (12°P) Oscar?
Heb je dan bijvoorbeeld voldoende Ca om een goede uitklaring van je bier te hebben zit de CL/SO4 verhouding dan goed?

Bierbrouwen uit water zonder mineralen best mogelijk, maar kwalitatief bier brouwen zonder tegen problemen aan te lopen als beginnende hobbybrouwer dat is toch net weer iets anders.

Ansius

Citaat van: Oscar op 10-06-2019  15:33 uOmdat het kan, en praktisch is, en in mouten zitten ook zouten als calcium en magnesium. Dus je brouwt niet zonder... ;)  En de bieren worden er zeker niet minder door.... Maar je komt vast nog wel eens in Enschede zodra mijn brouwerij draait... Kun je het proeven  :)

Het praktische ontgaat me even.

Je zal er wel over nagedacht hebben maar een (groot) voordeel zie ik even niet.

Of heb je in Enschede slecht brouwwater?

Omdat het kan is voor mij geen argument, praktisch nut is wat anders.

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 10-06-2019  15:33 uOmdat het kan, en praktisch is, en in mouten zitten ook zouten als Calcium en magnesium. Dus je brouwt niet zonder
Maar doe jij alles omdat het kan? Soms heeft het gewoon geen nut, ook al kan het prima. en zeker in een commerciële brouwerij is elke stap zonder nut geld weggooien toch?

Jacques

Citaat van: Serge VL op 10-06-2019  17:53 uBierbrouwen uit water zonder mineralen best mogelijk, maar kwalitatief bier brouwen zonder tegen problemen aan te lopen als beginnende hobbybrouwer dat is toch net weer iets anders.

Mee eens. Het brouwen met water uit een ionenwisselaar die calciumionen vervangt in natriumionen heeft geen voordelen. Gewoon leidingwater is bijna altijd beter voor het brouwen van bier.



Citaat van: Ansius op 10-06-2019  18:43 uHet praktische ontgaat me even.

Je zal er wel over nagedacht hebben maar een (groot) voordeel zie ik even niet.

Of heb je in Enschede slecht brouwwater?

Omdat het kan is voor mij geen argument, praktisch nut is wat anders.

Het gebruik van ionenwisselaar in een brouwerij kan zeker voordeel hebben.
Er wordt veel meer water gebruikt dan alleen voor het brouwen.
Schoonmaken met zacht water gaat veel beter. En de stoomgenerator voor de verwarming van je brouwketels heeft veel minder last van kalkafzetting.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 10-06-2019  20:33 uMee eens. Het brouwen met water uit een ionenwisselaar die calciumionen vervangt in natriumionen heeft geen voordelen. Gewoon leidingwater is bijna altijd beter voor het brouwen van bier.



Het gebruik van ionenwisselaar in een brouwerij kan zeker voordeel hebben.
Er wordt veel meer water gebruikt dan alleen voor het brouwen.
Schoonmaken met zacht water gaat veel beter. En de stoomgenerator voor de verwarming van je brouwketels heeft veel minder last van kalkafzetting.
Maar dan hebben ze wel een ander soort ionenwisselaar, waarschijnlijk op basis van 2 harsen waarvan je de een met zoutzuur regenereert en de andere met natronloog. Die wisselt ionen niet uit tegen keukenzout, maar tegen zuiver water.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-06-2019  20:36 uMaar dan hebben ze wel een ander soort ionenwisselaar, waarschijnlijk op basis van 2 harsen waarvan je de een met zoutzuur regenereert en de andere met natronloog. Die wisselt ionen niet uit tegen keukenzout, maar tegen zuiver water.

Als je ionenwisselaar hebt waarbij na elkaar gewerkt wordt met twee harsen krijg je inderdaad water dat bijna geheel gedemineraliseerd is. In brouwerijen kom je dergelijke ionenwisselaars regelmatig tegen.

Echter de ionenwisselaar van Remcosmienk heeft volgens het filmpje van de leverancier maar één hars! Voor je wasmachine en boiler prima, maar voor het brouwen van bier kun je beter onbehandeld leidingwater gebruiken.

lier

Ik heb wel eens vergeten de waterontharder op de by-pass te zetten toen ik bier ging brouwen en dat kan ik je echt niet aanraden.
Een recept wat doorgaans een goed resultaat oplevert kreeg een hele harde en bittere smaak, les geleerd wat mij betreft.

Ik heb er wel eens met jepke over gesproken hij heeft zijn waterkwaliteit na de waterontharder kunnen bepalen en corrigeert het met wat gips volgens mij.

Ik zet hem altijd gewoon over de bypass en spoel mijn Grainfather voor gebruik toch altijd af, tegen de tijd dat ik hem vul voor brouwen heb ik weer hard water.

Serge VL

Als je brouwwater hebt zonder Ca of waar bijna alle Ca uit gestript is met een ionenwisselaar heb je sowieso te weinig calcium. Er komen niet zoveel mineralen uit mout zoals sommige wel willen geloven.
Rekening houdend dat je start water eigenlijk al minimaal 40 a 50 mg/l Ca moet bevatten volgens de literatuur, en je daar dan nog eens 35 mg/l aan toevoegt uit de mout wat een werkelijke eindconcentratie voor het koken van ongeveer 85 mg/l is bij een volmout bier van 12°P.
Je gaat dus wel om bijvoorbeeld alleen al om een goede flocculatie te hebben zeker Ca moeten bij doseren als je met een waterontharder werkt die alle Ca er uit haalt
Hier onder de minerale concentratie die je haalt in je wort als je een 12°P volmout wort brouwt in deminwater.

Bron: Brewing Yeast and Fermentation.

Oscar

Citaat van: Ansius op 10-06-2019  18:43 uHet praktische ontgaat me even.

Citaat van: hansHalberstadt op 10-06-2019  18:49 uSoms heeft het gewoon geen nut, ook al kan het prima. en zeker in een commerciële brouwerij is elke stap zonder nut geld weggooien toch?

Jongens, als je een brouwerij neerzet moet je over dingen nadenken... ;) En een waterontharder is in veel brouwerijen een noodzaak ivm een stoommachine... En als ie er toch staat.... ;)   Het is niet alleen het brouwen, ook de kalkaanslag in je brouwerij ivm schoonmaken... Soms moet je net even iets verder denken...;-)

Maar voor de hobby is het compleet overbodig, maar als je er toch een thuis hebt (goed voor je apparatuur als waterkoker en wasmachine ;-) ) dan moet je er ook niet moeilijk over doen om er mee te brouwen... :brouwen:

 :degroeten:

hansHalberstadt

Ik heb thuis zo'n waterontharder op basis van een mengbed van loog en zoutzuurhars. Vroeger wel mee gebrouwen, maar niet het idee dat ik daar betere bieren mee kreeg, wel heel veel meer werk. En al snel bijsmaakjes, want dat ding staat maanden niets te doen als je maar af en toe brouwt en dan moest je hem eerst goed doorspoelen anders rook het naar vis. Ook wel eens geregenereerd. Eerst de harsen scheiden met zoutoplossing (de ene hars gaat dan drijven en de andere gaat naar de bodem. Dan regenereren met zuur en loog dan weer spoelen en mengen) veel werk. 

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 10-06-2019  22:30 uIk heb thuis zo'n waterontharder op basis van een mengbed van loog en zoutzuurhars. Vroeger wel mee gebrouwen, maar niet het idee dat ik daar betere bieren mee kreeg, wel heel veel meer werk. En al snel bijsmaakjes, want dat ding staat maanden niets te doen als je maar af en toe brouwt en dan moest je hem eerst goed doorspoelen anders rook het naar vis. Ook wel eens geregenereerd. Eerst de harsen scheiden met zoutoplossing (de ene hars gaat dan drijven en de andere gaat naar de bodem. Dan regenereren met zuur en loog dan weer spoelen en mengen) veel werk.

 ;D ;D ;D   Tegenwoordig doen die ontharders dat helemaal zelf, alleen af en toe wat zout toevoegen  :brouwen:

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 10-06-2019  22:30 ude harsen

Die harsen kun je in een soort theezakje doen, of beter in een filterhouder en de avond voor het brouwen circuleer je er water overheen. De hoeveelheid hars voor een brouwsel is goed af te stemmen. Dan heb je dus geen gezeur met verouderen, schoonspoelen etc. Je kunt dan ook nog de verschillende harsen zelf samenstellen, bv. als je voornamelijk je SO4 kwijt wilt. (bij de Oosterburen)

Bij die ionenwisselaars proef je het zout m.i. net te vaak terug, helemaal als er dan ook nog met brouwzouten gesmeten wordt omdat nu eenmaal moet in die NEIPA's, je krijgt dan een soort brak water IPA,

Ingo

pincopallino

Ik had een ionenwisselaar. Geen enkel voordeel. Weg gedaan.

Oscar

Citaat van: seed7 op 11-06-2019  07:58 uhelemaal als er dan ook nog met brouwzouten gesmeten wordt omdat nu eenmaal moet in die NEIPA's

 :weetniet: :weetniet: :weetniet: Niets moet !!!

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 10-06-2019  23:23 u;D ;D ;D   Tegenwoordig doen die ontharders dat helemaal zelf, alleen af en toe wat zout toevoegen  :brouwen:
Maar dat is dus een ander soort die wel ionen uitwisselt met zout. Met mengbed wissel je uit tegen water. Dat was nu net het punt waar het om ging.

BrouwMark

Citaat van: Oscar op 10-06-2019  23:23 u;D ;D ;D   Tegenwoordig doen die ontharders dat helemaal zelf, alleen af en toe wat zout toevoegen  :brouwen:

Dat zout (de natriumionen dan) eindigt wel allemaal in je bier. Heb je niet veel calciumionen in je water, dan krijg je er weinig natriumionen voor terug. Heb je veel calciumionen in je water, dan ga je het zout proeven.

Koen S

Citaat van: BrouwMark op 11-06-2019  15:33 uDat zout (de natriumionen dan) eindigt wel allemaal in je bier. Heb je niet veel calciumionen in je water, dan krijg je er weinig natriumionen voor terug. Heb je veel calciumionen in je water, dan ga je het zout proeven.
Hier in Diest 93,4 ppm Natrium. Je proeft dat zout niet in je drinkwater of in je bier. Het natrium zorgt voor wat meer body, geen probleem voor de meeste donkere bieren of wat moutige, blonde.
Voor een pils of cleane sterke blonde is het minder geschikt. Dan is het mengen met demiwater of zelfs puur demiwater + brouwzouten.

hansHalberstadt

Citaat van: Koen S op 11-06-2019  16:11 uHier in Diest 93,4 ppm Natrium. Je proeft dat zout niet in je drinkwater of in je bier. Het Natrium zorgt voor wat meer body, geen probleem voor de meeste donkere bieren of wat moutige, blonde.
Voor een pils of cleane sterke blonde is het minder geschikt. Dan is het mengen met demiwater of zelfs puur demiwater + brouwzouten.
Als je dat water zou gaan ontharden dan worden de andere zouten ook verwisseld voor natriumchloride.

Koen S

Citaat van: hansHalberstadt op 11-06-2019  18:25 uAls je dat water zou gaan ontharden dan worden de andere zouten ook verwisseld voor natriumchloride.
Dat is onthard door de watermaatschappij en daardoor vrij zacht maar met veel natrium. De hardheid bedraagt 5.3 - 14.9 °F. Verder ontharden zou absurd zijn. Goed voor mijn elektrische apparaten, maar niet voor de meeste bieren.

Jacques

Citaat van: Koen S op 11-06-2019  16:11 u...
Het natrium zorgt voor wat meer body, geen probleem voor de meeste donkere bieren of wat moutige, blonde.
...

Natrium zorgt niet voor meer body maar de chloride die er vaak in hoge concentratie aanwezig is bij een hoger natriumgehalte. Voeg maar eens als test oplossingen van NaCl, KCl en CaCl2 toe aan je bier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.