Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eerste keer eigen recept samenstellen - enkele vragen  (gelezen 713 keer)

Offline pim93

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Eerste keer eigen recept samenstellen - enkele vragen
« Gepost op: 09-06-2019 22:00 u »
Beste forumleden,

Na een jaar 5L-brouwsels gebrouwen te hebben met pannen op het vuur (de welbekende HEMA-receptjes), heb ik begin dit jaar een Easybrew 30 aangeschaft. Om de ketel te leren kennen, heb ik eerst 3 brouwsels met een vooraf samengesteld Arsegan moutpakket gebrouwen. Nu wil ik graag de stap maken om een 'zelf samengesteld' receptje te brouwen. Aangezien ik nog niet de kennis heb om helemaal zelfstandig een recept in elkaar te zetten, heb ik een basisrecept gekozen en dit op kleine punten aangepast en dit recept ingevoerd in BrouwHulp.

Ik wil graag een "tropische" IPA brouwen en heb hiervoor als uitgangspunt het recept BREWDOG PUNKIPA gekozen:

Dit recept heeft als uitgangspunt 20L en ik wil ook graag 20L brouwen. Een groot verschil is het brouwzaalrendement; in het recept wordt uitgegaan van 82%, maar ik zet in op 60%. Voor zover ik weet heeft dit invloed op de hoeveelheid mout, waardoor deze in mijn recept hoger uitvalt. Dit verschil in het recept snap ik en kan ik ook verklaren.

In de hop heb ik 1 aanpassing gedaan om een eigen touch aan het recept te geven. Ik heb de Ahtanum hop vervangen door citra hop. In BrouwHulp vind ik dat ik een groot afwijkend verschil heb, wat ik niet kan verklaren. In het recept wordt een IBU van 60 aangegeven, maar als ik de hoeveelheden hop uit het recept toevoeg in BrouwHulp, kom ik uit op een IBU van boven de 100. Het valt me hierbij op dat vooral de hoppen die aan het begin worden toegevoegd, een stuk lager uitvallen om op het IBU van 60 uit te komen.

Basisrecept BREWDOG PUNK IPA(60 IBU)  /  Om in BrouwHulp op 60 IBU uit te komen
Start: citra 17,5 gram          /    6,7 gram
Start: Chinook 15 gram       /    6,7 gram
Middel: Crystal 17,5 gram   /    20 gram
Middel: Citra 17,5 gram      /    10 gram
Eind: Chinook 27,5 gram    /    25 gram
Eind: Crystal 17,5 gram     /     15 gram
Eind: Motueka 17,5 gram   /     15 gram
Eind: Citra 17,5 gram        /    15 gram

Onderstaand mijn volledige recept. Indien jullie hier op- of aanmerkingen op hebben, zou ik die ook graag horen! Ik ben nog aan het begin van het leerproces en steek graag dingen op van de ervaren brouwers hier op het forum  :)

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptTropische IPA (Funk IPA kloon - hop aangepast)
Brouwdatum
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume20,0 l
Begin SG1,060 SG
Berekende kleur (Morey)19 EBC
Berekende bitterheid (Rager)60 IBU
Brouwzaalrendement60,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt
13,42 lWater uit Zutphen
17,38 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,70 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC85,0 %
1,01 kgSwaen Munich DarkDe Swaen20 EBC15,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 įC2 min.75 min.2,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
6,7 gCitrapellets12,0%50 min.12,4 IBU
6,7 gChinookpellets13,1%50 min.13,5 IBU
20,0 gCrystalpellets3,5%30 min.5,9 IBU
10,0 gCitrapellets12,0%30 min.10,0 IBU
25,0 gChinookpellets13,1%5 min.9,0 IBU
15,0 gCrystalpellets3,5%5 min.1,4 IBU
15,0 gCitrapellets12,0%5 min.4,9 IBU
15,0 gMotuekapellets7,0%5 min.2,9 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)American Ale (1056)bovengist

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Eerste keer eigen recept samenstellen - enkele vragen
« Reactie #1 Gepost op: 09-06-2019 22:46 u »
Het klopt dat je meer mout nodig hebt als je een lager rendement haalt.
Wat een reŽel rendement is bij jouw installatie en jouw manier van werken weet je pas als je paar brouwsels gebrouwen hebt.

Hoe langer je kookt met hop hoe meer bitterheid de hop geeft. Dat heeft te maken met het omzetten van alfazuren naar iso-alfazuren tijdens het koken. Omdat hop veel meer is dan alleen bitterheid worden er ook late hopgiften gegeven. Je krijgt daardoor minder bitterheid. Daar staat tegenover dat je bier veel meer hoparoma krijgt. Bij een IPA is dat gewenst.

Het verschil in berekende bitterheid kan komen doordat hop niet altijd evenveel alfazuren bevat. De plaats waar de hop geteeld wordt en het oogstjaar maken veel uit. Daarnaast zijn er voor de berekening van de bitterheid verschillende formules die verschillende uitkomsten geven. Bij veel brouwsoftware kun je kiezen welke berekeningsmethode je wilt gebruiken.

Offline pim93

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 10-06-2019 21:50 u »
Het klopt dat je meer mout nodig hebt als je een lager rendement haalt.
Wat een reŽel rendement is bij jouw installatie en jouw manier van werken weet je pas als je paar brouwsels gebrouwen hebt.

Hoe langer je kookt met hop hoe meer bitterheid de hop geeft. Dat heeft te maken met het omzetten van alfazuren naar iso-alfazuren tijdens het koken. Omdat hop veel meer is dan alleen bitterheid worden er ook late hopgiften gegeven. Je krijgt daardoor minder bitterheid. Daar staat tegenover dat je bier veel meer hoparoma krijgt. Bij een IPA is dat gewenst.

Het verschil in berekende bitterheid kan komen doordat hop niet altijd evenveel alfazuren bevat. De plaats waar de hop geteeld wordt en het oogstjaar maken veel uit. Daarnaast zijn er voor de berekening van de bitterheid verschillende formules die verschillende uitkomsten geven. Bij veel brouwsoftware kun je kiezen welke berekeningsmethode je wilt gebruiken.

Bedankt voor je reactie, Jacques! Vooral de laatste alinea is erg verhelderend voor de vraag waar ik mee zat. Ik ga hem brouwen volgens de IBU 60 zoals ik het recept nu in BrouwHulp heb staan en dan maar proeven om te kijken hoe de smaak uitpakt :) Bedankt voor je reactie!

Offline SVB

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 11-06-2019 11:25 u »
Het alfazuurgehalte van Athanum ligt tussen de 4 en 6,3%* en Citra tussen de 10 en 15%*
Dat maakt wel een verschil natuurlijk. Ach gewoon een beetje spelen met de gewichten.
Start recept is in elk geval een lekker biertje.

* bron hopslist.com

Offline beershine

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 11-06-2019 21:06 u »
Een groot verschil is het brouwzaalrendement; in het recept wordt uitgegaan van 82%, maar ik zet in op 60%.

Dag Pim93,

Ik kan het brouwzaalrendement (82%) niet terug vinden in het recept.
Wel zie ik een attenuation level staan van 82%, welke de SVG (Schijnbare vergistings graad) betekent.

Wat tips:
Je rendement zal bij zo'n eenvoudige stort veel hoger uitvallen dan 60%, daardoor zal je SG hoger worden en een hoger alcohol perc. geven.   Niet erg maar niet volgens recept.
Wil je toch een hoger begin SG, dan zou ik de hop met 10% verhogen om dezelfde hop sensatie te houden.

Je beslagdikte is ook wat hoog.  Als je wat dunner maischt verhoog je je rendement.

Succes met de brouwdag.

Tags: