Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wokbrander probleem (backfire, vlam slaat terug in buis)  (gelezen 414 keer)

Offline molen

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Wokbrander probleem (backfire, vlam slaat terug in buis)
« Gepost op: 09-06-2019 21:41 u »
De 8.5 kW wokbrander die ik gebruik heeft een probleem.

Naar verloop van tijd slaat de vlam terug naar de gas uitstroom opening net na het ventiel.

Na een plofgeluid is de vlam dan zichtbaar waar de lucht met het gas vermengd wordt, uiteraard is de vlam waar hij juist hoort te branden (onder de kookketel) minimaal.

Setup: Gasfles van 5 kg, drukregulator, slang van 1 meter en wokbrander.

Iemand een idee?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: wokbrander probleem (backfire, vlam slaat terug in buis)
« Reactie #1 Gepost op: 09-06-2019 21:57 u »
Heb je toevallig aan de regeling van de lucht gedraaid? Lijkt erop dat de verhouding lucht/gas te groot is. Daardoor is het mengsel al brandbaar voor de brander uitgang. Of er zit een sproeier in voor een andere gassoort.

Offline molen

• Junior lid
  • **
Re: Wokbrander probleem (backfire, vlam slaat terug in buis)
« Reactie #2 Gepost op: 09-06-2019 22:52 u »
De luchtregeling is een kort stuk buis waarmee je de luchtopening kleiner of groter kunt maken. Ja die heb ik wat verschoven om te kijken wat het effect is. Ik dacht: minder gas is minder lucht bij mengen en meer gas is meer lucht bij mengen. Ik stook propaan. Verder heb ik de nozzle niet veranderd. Ik ga ervan uit dat het geschikt voor elkaar is.

Offline stiaanke

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #3 Gepost op: 10-06-2019 13:28 u »
Gewoon te weinig gas. Je zit onder het minimum van je vlam. Zo'n toestellen zijn gemaakt om een groot vermogen te geven.

Offline molen

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 10-06-2019 15:45 u »
Ik ben eruit. Door te spelen met de luchtinlaat kan ik zowel als de brander warm is of koud de juiste vlam maken. Als hij warm is dan zet ik de schuif  helemaal dicht. Is de vlam goed dan draai ik het gas verder open. Ook open ik de luchtschuif dan verder.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
« Reactie #5 Gepost op: 10-06-2019 18:05 u »
Ik ben eruit. Door te spelen met de luchtinlaat kan ik zowel als de brander warm is of koud de juiste vlam maken. Als hij warm is dan zet ik de schuif  helemaal dicht. Is de vlam goed dan draai ik het gas verder open. Ook open ik de luchtschuif dan verder.
Kijk wel uit met te weinig lucht omdat je dan serieuze kans hebt om koolmonoxide. Daarom mag je er eigenlijk nooit zelf aanzitten.
De vlam moet altijd mooi blauw branden en niet geel.

Tags: