Goedendag,
Momenteel tref ik voorbereiding voor het brouwen een blond biertje. Het recept van het bier wat ik wil brouwen is te vinden via de volgende link.
https://www.debrouwkeuken.nl/recepten/blond-bier-recept/Graag zou ik in plaats van de 10 liter (hier is het recept op uitgelegd), 20 liter willen brouwen. Het gebruiken van twee keer zoveel ingrediënten moet dit mogelijk maken. Gezien wat tegenstrijdigheden ontvang ik graag jullie advies over de te gebruiken hoeveelheid gist (Wyeast 3787). Hoeveel is nodig, wat is veilig/niet destructief?
Feiten:
1) Het recept schrijft 1 zakje Wyeast 3787 voor, voor 10 liter bier. Mijn inziens heb ik voor 20 liter bier dus 2 zakjes nodig.
2) Volgens het recept is het begin SG van het bier 1062.
3) Volgens het wereldwijde web is één zakje Wyeast 3787 voldoende om 20 liter bier met een begin SG van 1060 te vergisten.
Is het "oké" om twee zakjes Wyeast 3787 te gebruiken om 20 liter bier met een begin SG van 1062 te brouwen? Of is één zakje ook voldoende? Ik beperk graag het risico op het maken van een "misbrouwsel" wegens een tekort aan gist. Kan te veel gist negatieve/destructieve uitwerking hebben op het brouwsel?
Ik weet dat er ook gebruik kan worden gemaakt van een giststarter. Gezien mijn beperkte brouwervaring wil ik hier nu nog niet aan beginnen.
Ik zie jullie advies graag tegemoet!
Groet, AdFundum