Hoeveelheid Wyeast 3787

Gestart door AdFundum, 09-06-2019 11:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AdFundum

Goedendag,

Momenteel tref ik voorbereiding voor het brouwen een blond biertje. Het recept van het bier wat ik wil brouwen is te vinden via de volgende link. https://www.debrouwkeuken.nl/recepten/blond-bier-recept/

Graag zou ik in plaats van de 10 liter (hier is het recept op uitgelegd), 20 liter willen brouwen. Het gebruiken van twee keer zoveel ingrediënten moet dit mogelijk maken. Gezien wat tegenstrijdigheden ontvang ik graag jullie advies over de te gebruiken hoeveelheid gist (Wyeast 3787). Hoeveel is nodig, wat is veilig/niet destructief?

Feiten:
1) Het recept schrijft 1 zakje Wyeast 3787 voor, voor 10 liter bier. Mijn inziens heb ik voor 20 liter bier dus 2 zakjes nodig.
2) Volgens het recept is het begin SG van het bier 1062.
3) Volgens het wereldwijde web is één zakje Wyeast 3787 voldoende om 20 liter bier met een begin SG van 1060 te vergisten.

Is het "oké" om twee zakjes Wyeast 3787 te gebruiken om 20 liter bier met een begin SG van 1062 te brouwen? Of is één zakje ook voldoende? Ik beperk graag het risico op het maken van een "misbrouwsel" wegens een tekort aan gist. Kan te veel gist negatieve/destructieve uitwerking hebben op het brouwsel?

Ik weet dat er ook gebruik kan worden gemaakt van een giststarter. Gezien mijn beperkte brouwervaring wil ik hier nu nog niet aan beginnen.

Ik zie jullie advies graag tegemoet!
Groet, AdFundum

Hank

Persoonlijk zou ik een giststarter maken. Er zijn vele handleidingen. Gewoon even  Google of dit forum raadplegen.

Teveel gist en te snelle vergisting is soms geen goed teken. 2x Wyeast voor 1 batch bier is ook niet goedkoop. Gistvoeding niet vergeten o.a. voor zink.

Tips:
https://www.twortwat.nl/artikelen?category_id=31&category_name=Vergisten

https://www.twortwat.nl/p-rss/nieuws.detail?item_id=1329398313&type=4&back=1&page=/p-rss/artikelen



Sent from my SM-N960F using Tapatalk


BrouwMark

Ik zou het wel aandurven met één smackpack, 20 liter @ 1062. Zorg dat je een kraakverse hebt, en op tijd smacken.

3787 schuimt trouwens enorm, de helft aan kopruimte over laten is geen overbodige luxe. Heb je een vat van 30 liter, dan kun je beter 15 liter brouwen: genoeg kopruimte en zeker genoeg gist.

Jacques

Wyeast 3787 is de Westmalle gist.

Met deze gist is het niet zo'n probleem om wat te weinig gist te enten. Het zorgt voor meer hogere alcoholen en esters. Dat past wel bij een blond.
Zorgt voor een intensievere beluchting om zo meer gistgroei te krijgen. Verder is het goed een klein beetje complexe gistvoeding toe te voegen. Als de gist zich vaak moet delen kan er een tekort ontstaan aan mineralen. Door het gebruik van complexe gistvoeding zoals Servomyces voorkom je dat je last krijgt van een stokkende vergisting.

AdFundum

Hartelijk dank voor jullie adviezen zover.

Gezien de inhoud van mijn gistvat gecombineerd met het gedrag / de bijwerkingen van de gekozen gistsoort lijkt het me verstandig naar een brouw van 16 liter te gaan.

@BrouwMark: Het smackpack wat nu in mijn koelkast ligt (van de week ontvangen) is geproduceerd op 15 mei 2019. Ik ben van plan het pak 40 dagen na productie te gebruiken. Ik ben niet in staat te oordelen of dit nog kraakvers is.

@Jacques: Ik zal "een beetje" complexe gistvoeding (Servomyces) toevoegen. Ik zie dat een zakje van 10 gram voldoende is voor 1000 liter. Dozeren wordt nog een uitdaging.

Betreft de intensieve beluchting. Komt er voldoende lucht in de afgekoelde wort door het van wat hoogte af in het gistvat te laten kletteren? Moet er gedurende het gistproces zelf nog extra belucht worden? Bijvoorbeeld door te roeren?

Jacques

Citaat van: AdFundum op 10-06-2019  14:06 uBetreft de intensieve beluchting. Komt er voldoende lucht in het afgekoelde wort door het van wat hoogte af in het gistvat te laten kletteren? Moet er gedurende het gistproces zelf nog extra belucht worden? Bijvoorbeeld door te roeren?

Het beste is om te beluchten voorafgaande aan de vergisting. Dat kan door intensief te roeren met een gedesinfecteerde pollepel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.