Nare bijsmaaken na hergisting

Gestart door WouterD, 09-06-2019 11:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WouterD

Beste brouwers,

Inmiddels zit mijn tripel 5 weken in de fles. Split batch, 10 liter met imperial yeast double triple (Westmalle??) en 10 liter met bulldog belgian trapix. Na 2 weken in de fles, bijna geen koolzuur, was de versie van de imperial yeast lekkerder en meer clean. Nu na 5 weken is dit totaal anders. De imperial yeast versie is zwaar alcoholisch, zoetig met sterke gist bijsmaak. De Bulldog versie is juist fris, fruitig en gewoon erg lekker. Er is geen zichtbaar veel gist de fles ingegaan.

Mijn vraag, welke hergistingsprocessen kunnen dit verschil verklaren?

brouwerwaldonk

Soms zijn nare bijsmaken na het bottelen te wijten aan een lichte besmetting in de flessen.

Jacques

Temperatuurverschillen en hoeveelheid gist kunnen dergelijke verschillen veroorzaken.

Bij een hogere temperatuur krijg je meer hogere alcoholen die een wat aromatischer zijn. Hierdoor kun je de indruk krijgen dat het bier meer alcohol bevat. Naast de temperatuur is ook de giststam van invloed. De ene gist maakt meer hogere alcoholen aan dan de ander.

Een grotere hoeveelheid gist op het einde van de vergisting en ook meer gist bij de hergisting op de fles zorgen voor meer autolyse. Het gevolg is dat het bier meer zwavelachtige en gistachtige smaken heeft.

WouterD

Citaat van: Jacques op 09-06-2019  13:09 uTemperatuurverschillen en hoeveelheid gist kunnen dergelijke verschillen veroorzaken.

Bij een hogere temperatuur krijg je meer hogere alcoholen die een wat aromatischer zijn. Hierdoor kun je de indruk krijgen dat het bier meer alcohol bevat. Naast de temperatuur is ook de giststam van invloed. De ene gist maakt meer hogere alcoholen aan dan de ander.

Een grotere hoeveelheid gist op het einde van de vergisting en ook meer gist bij de hergisting op de fles zorgen voor meer autolyse. Het gevolg is dat het bier meer zwavelachtige en gistachtige smaken heeft.

In deze situatie kan ik dan dus concluderen dat de double triple gist daar gevoeliger voor is? Aangezien de andere batch juist erg lekker is en de overige omstandigheden hetzelfde. Of is dat te kort door de bocht.

Wolter

Zet hem nog een paar maanden weg. Het kan best zijn dat de bijsmaken nog (deels) verdwijnen.

Jacques

Citaat van: WouterD op 09-06-2019  13:29 uIn deze situatie kan ik dan dus concluderen dat de double triple gist daar gevoeliger voor is? Aangezien de andere batch juist erg lekker is en de overige omstandigheden hetzelfde. Of is dat te kort door de bocht.

Je schrijft dat de double triple gist de Westmalle gist is. Dat is een gist die redelijk veel hogere alcoholen aanmaakt en ook zwavelachtige smaken geeft. Met de tijd wil de zwavelachtige smaak vaak verminderen of zelfs verdwijnen. Geef het nog even de tijd. Het bier is nog heel jong.

WouterD

Citaat van: Wolter op 09-06-2019  14:15 uZet hem nog een paar maanden weg. Het kan best zijn dat de bijsmaken nog (deels) verdwijnen.

Daar heb ik mijn hoop ook op gevestigd ;)

WouterD

Citaat van: Jacques op 09-06-2019  17:27 uJe schrijft dat de double triple gist de Westmalle gist is. Dat is een gist die redelijk veel hogere alcoholen aanmaakt en ook zwavelachtige smaken geeft. Met de tijd wil de zwavelachtige smaak vaak verminderen of zelfs verdwijnen. Geef het nog even de tijd. Het bier is nog heel jong.

Dat heb ik in een lijstje zien staan hier op het forum, of het ook zo is weet ik niet. Wel waanzinnig veel schuimvorming overigens.


Jacques

Citaat van: WouterD op 09-06-2019  17:51 uDat heb ik in een lijstje zien staan hier op het forum, of het ook zo is weet ik niet. Wel waanzinnig veel schuimvorming overigens.



Veel schuimvorming tijdens en na de hoofdgisting is een bekend verschijnsel van de Westmalle gist, net als een rioollucht tijdens de vergisting. Na een paar dagen lageren ben je dat kwijt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.