Schuimloos bier

Gestart door de_mettes, 08-06-2019 15:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brouwerwaldonk

Definieer bulk en fles.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 09-06-2019  23:50 uAan het nut van lang en koud lageren twijfel ik al jaren...
Een korte warme lagering van een paar dagen om zeker te zijn dat het bier volledig is uitgegist en om te zorgen dat de meeste gist uitzakt is wel nuttig.
Zie ook jouw eigen verhaal uit 2009:
https://www.roerstok.nl/nieuws.detail?item_id=1483730363&type=4&back=1&page=/artikelen
blijkbaar gaat het dus vooral om helder worden, maar als je het te vroeg doet kan de gist bepaalde stoffen niet goed afbreken en heb je smaakafwijking.


"Als de diacetyl onder de smaakdrempel is kun je koud gaan lageren. Voor degenen die het niet weten: diacetyl heeft een beetje een ranzige boterachtige smaak."

"Het koud lageren voer je uit om een zo helder mogelijk bier te krijgen. Door de lage temperatuur zakken de eiwitten en gistcellen uit. Een lagering van minstens 14 dagen bij 4 ºC voorkomt dat een lekker koel koelkastpilsje 'blind' wordt.

"De lagering heb ik afgerond door het bier nog een dag op -1,5 ºC te houden. Het bier is zo koud mogelijk gebotteld. Het voordeel van de extra koeling is dat je weinig schuimvorming hebt. Veel hobbybrouwers die ondergistende bieren brouwen hebben daar last van."

Jacques

Citaat van: Brouwerij De Stichting op 10-06-2019  09:39 uZouden er misschien smaakverschillen kunnen ontstaan tussen lageren in bulk of fles?

Daar zullen verschillen in zitten al is het alleen al doordat als je bottelt er altijd wel oxidatie plaatsvindt. Daarnaast zijn er altijd temperatuurverschillen.

Als je een bier lang lagert voordat je het bottelt moet je verse gist toevoegen voor het bottelen. daarna moet je geduld hebben want er moet ook een hergisting plaatsvinden. De hergisting op de fles heeft ook smaakeffecten.

Lang en koud lageren is een methode die veel wordt toegepast bij bieren zonder hergisting. Na een filtering wordt het bier gebotteld. Er is dan minder smaakontwikkeling in de fles dan bij een hergisting.
Als je een hergisting op de fles uitvoert vindt er na de hergisting ook een rijping plaats. Voor een betere smaak is daarom een lange koude lagering voorafgaande aan het bottelen niet nodig als je een hergisting op fles uitvoert.

Zie ook het artikel uit Brauwelt Bottle Conditioning – Undiscovered Territory  for New Creations

de_mettes

In detail de beschrijving van het brouwsel.
Brouwapparatuur: Arsegan 30 L.
Recept: 6.67 kg GreenSwaen Pilsner, 0,18 kg Special B, 24 L maischwater en 11 L spoelwater
105 g Styrian Goldings (3,4) 60' 35 g Tettnanger (3,5) 15' en 35 g Saaz (3,4) 5' voor einde kooktijd.
Maischen; 45' 63°C, 20' 72°C 54 78°C
Koken: 90' SG voor koken: 1048, na koken: 1052
30' belucht in gistfles vooraleer giststarter toe te voegen (tweetraps stater van 1 pakje Wyeast 3787)
Gisttemperatuur: 20,5 °C en 5 uur later volop activiteit.
Na 24 uur temperatuur verhoogd naar 21,5 °C
Na nogmaals 48 uur 1,2 kg kristalsuiker 10' gekookt in 1 L water bijgevoegd en op 22°C gezet.
4 dagen later dode gist afgetapt (ik vergist in een omgekeerde mandfles waar in de bodem een opening gemaakt is waarin een syfon zit die het CO2 gas laat ontsnappen) en gistfles op 23 °C gezet. Op dat ogenblik SG gemeten: 1007.
12 uur later gistfles op 1°C gezet en dan na 4 weken gebotteld.
Bottelen doe ik rechtstreeks uit de gistfles met toevoeging van 1/2 suikerklontje (3 g) en 0,2 g korrelgist SafAle F-2 per fles van 0,75 L.

de_mettes

Maischen moet zijn: 45' bij 63 °C, 20' bij 72 °C en 5' bij 78°C.

BrouwMark

Dus je bottelt al wel met bottelgist? 3 g/0,75 l suiker (4 g/l) is wel weinig...

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-06-2019  10:15 uZie ook jouw eigen verhaal uit 2009:
https://www.roerstok.nl/nieuws.detail?item_id=1483730363&type=4&back=1&page=/artikelen
blijkbaar gaat het dus vooral om helder worden, maar als je het te vroeg doet kan de gist bepaalde stoffen niet goed afbreken en heb je smaakafwijking.


"Als de diacetyl onder de smaakdrempel is kun je koud gaan lageren. Voor degenen die het niet weten: diacetyl heeft een beetje een ranzige boterachtige smaak."

"Het koud lageren voer je uit om een zo helder mogelijk bier te krijgen. Door de lage temperatuur zakken de eiwitten en gistcellen uit. Een lagering van minstens 14 dagen bij 4 ºC voorkomt dat een lekker koel koelkastpilsje 'blind' wordt.

"De lagering heb ik afgerond door het bier nog een dag op -1,5 ºC te houden. Het bier is zo koud mogelijk gebotteld. Het voordeel van de extra koeling is dat je weinig schuimvorming hebt. Veel hobbybrouwers die ondergistende bieren brouwen hebben daar last van."

Even deze reactie gemist.

Ja, in het verleden heb ik koud gelagerd. Maar ik ben er al een tijd van afgestapt omdat ik merkte dat het bier toch wel helder wordt, zeker als er voldoende calciumionen in je brouwwater zit.

Een korte warme lagering om te zorgen dat het bier helemaal uitgist en de gist uitzakt wordt door mij tegenwoordig vaak toegepast. Om geen last te krijgen van autolysesmaakjes tap ik de gist af. De mogelijkheid heb ik omdat ik een CCT heb.

Met een vulpijpje kun je schuimvorming beperken. En zo nodig vul je de flessen nog wat bij door het vulpijpje schuin tegen de hals van de fles te houden.

Brouwerij De Stichting

Citaat van: brouwerwaldonk op 10-06-2019  09:50 uDefinieer bulk en fles.
Bulk is grotere hoeveelheid en fles is een kleiner volume.

Op de Fles

Citaat van: de_mettes op 10-06-2019  19:06 uKoken: 90' SG voor koken: 1048, na koken: 1052

In anderhalf uur koken slechts 4 punten gestegen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.