Schuimloos bier

Gestart door de_mettes, 08-06-2019 15:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

de_mettes

Nu het tweede brouwsel waarbij geen schuimvorming ontstaat na het hergisten op fles. Bier is zo plat als kraantjeswater. Voorheen nooit last van gehad en nu 2 X op rij. Doe het nochtans niet anders dan vroeger. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?

Traploper

Ook in de smaak geen koolzuur?

TeVeHa

Msschien heb je onbewust toch iets anders gedaan dan vroeger, alles nog eens dubbelchecken, klopt het begin en eind SG? Maischschema, bottelsuiker, tijden en temp.vergisting, soort en hoeveelheid gist, hoeveelheid bier verkeerdelijk opgeschaald naar méér of minder... Het zal effe zoeken worden.

Scorpionrose

Citaat van: de_mettes op 08-06-2019  15:15 uNu het tweede brouwsel waarbij geen schuimvorming ontstaat na het hetgisten op fles. Bier is zo plat als kraantjeswater. Voorheen nooit last van gehad en nu 2 X op rij. Doe het nochtans niet anders dan vroeger. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?

Kijk wat je veranderd hebt in je proces.
Vaak is het vrij simpel en heeft het met het brouwen en vergisten niets te maken.
Reinig je toevallig je flessen anders. Dus met een ander reinigingsmiddel bijvoorbeeld.Of dat de temperatuur van het water voor het reinigen hoger of lager is.

BrouwMark

Eigenlijk kan geen hergisting op de fles maar door twee zaken komen:

1) geen eten voor de gist.
Je bent dan bijvoorbeeld je bottelsuiker vergeten, of hebt het niet goed gemengd. In het laatste geval kun je spuitende flessen verwachten naast de platte. Of, je hebt een niet-vergistbare suiker gebruikt.

2) geen gist voor het eten.
Dit kan dan weer meerdere redenen hebben:
A) de gist is dood of ernstig uitgeput doordat het een zwaar wort heeft moeten vergisten of doordat je met (te) weinig gist bent begonnen. De alcoholtolerantie van de gist kan ook bereikt zijn waardoor de gist sterft.
B) er is (heel) lang gelagerd en/of geklaard waardoor er te weinig vitale cellen over zijn om de bottelsuiker op te eten.
C) de gist is gestorven door te hoge verwarming of te hoge concentraties desinfectans.
D) de flessen staan te koud, waardoor de gist in een slaaptoestand blijft en de suiker niet omzet.
E) je hebt een gist gebruikt die enorm flocculeert (neerslaat), waardoor te weinig vitale cellen mee zijn gekomen in je flesjes.

Ik hoop dat je de oorzaak kan vinden.

hobbybob

3 - slecht sluitende doppen



BrouwMark

Citaat van: hobbybob op 08-06-2019  19:29 u3 - slecht sluitende doppen

Ja inderdaad  :) al is er dan wel hergisting geweest.

de_mettes

Dank aan iedereen voor het meedenken. Nu ik jullie bedenkingen naga, is het enige dat ik gewijzigd heb een langere en koudere lagertijd. Ik heb namelijk na het uitgisten het bier bij 1°C een 4-tal weken gelagerd in plaats van onmiddellijk te bottelen. Volgende keer maar niet meer doen en kijken of het terug in orde is.

Scorpionrose

Citaat van: de_mettes op 08-06-2019  20:18 uDank aan iedereen voor het meedenken. Nu ik jullie bedenkingen naga, is het enige dat ik gewijzigd heb een langere en koudere lagertijd. Ik heb namelijk na het uitgisten het bier bij 1°C een 4-tal weken gelagerd in plaats van onmiddellijk te bottelen. Volgende keer maar niet meer doen en kijken of het terug in orde is.

Lageren doe ik nooit langer dan 2 weken bij 4 graden. Er is dan nog voldoende gist aanwezig voor hergisting op de fles.

Rinus

Citaat van: Scorpionrose op 08-06-2019  20:21 uLageren doe ik nooit langer dan 2 weken bij 4 graden. Er is dan nog voldoende gist aanwezig voor hergisting op de fles.

Puur op van te leren:
Waarvoor is het lageren bij lagere temperatuur bedoeld?
Ik bottel zodra ik geen vergisting meer waarneem, 2 g suiker per flesje, daar na minimaal 2 weken bij 20~23 graden, daarna koelen ~8 graden. Mijn schuimopbrengst mag ook zeker beter, wellicht dat mijn proces ook niet goed is.
Vandaar mijn vraag waarvoor ik eerst moet terug koelen na de hoofdvergisting van ca 1 week?

p.s. mijn flesjes gaan na het reinigen, spoelen altijd in de oven voor 45 minuten op 150 ºC daarna dek ik de openingen af met huishoudfolie, verder doe ik er niets mee, na opslag gewoon suiker erin en direct gebruiken zonder extra reiniging...

Scorpionrose

Citaat van: Rinus op 08-06-2019  21:11 uPuur op van te leren:
Waarvoor is het lageren bij lagere temperatuur bedoeld?
Ik bottel zodra ik geen vergisting meer waarneem, 2 g suiker per flesje, daar na minimaal 2 weken bij 20~23 graden, daarna koelen ~8 graden. Mijn schuimopbrengst mag ook zeker beter, wellicht dat mijn proces ook niet goed is.
Vandaar mijn vraag waarvoor ik eerst moet terug koelen na de hoofdvergisting van ca 1 week?

p.s. mijn flesjes gaan na het reinigen, spoelen altijd in de oven voor 45 minuten op 150 ºC daarna dek ik de openingen af met huishoudfolie, verder doe ik er niets mee, na opslag gewoon suiker erin en direct gebruiken zonder extra reiniging...

In de onderstaande link wordt het mooi verwoord.
http://www.bier-brouwer.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=73&Itemid=191

hansHalberstadt

Zo lang lageren bij lage temperatuur zorgt dat vrijwel alle gist neerslaat. Als je dat toch wilt kun je een klein startertje maken van bv 20 ml voor 20 liter bier met bv appelsap of wort. Daarmee bottelen. (20 ml appelsap op 20 liter bier proef je niet terug, maar is wel super simpel: 1 pakje appelsap en een paar korreltjes gist waarvoor je het restant van een zakje kunt gebruiken waar je de hoofdgisting mee hebt gedaan)
 

Oscar

Citaat van: de_mettes op 08-06-2019  15:15 uNu het tweede brouwsel waarbij geen schuimvorming ontstaat na het hergisten op fles. Bier is zo plat als kraantjeswater.

Je geeft totaal geen informatie waardoor er eigenlijk geen zinnig antwoordt gegeven kan worden... :-\

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 09-06-2019  09:25 uJe geeft totaal geen informatie waardoor er eigenlijk geen zinnig antwoordt gegeven kan worden.... :-\

Citaat van: de_mettes op 08-06-2019  20:18 uhet enige dat ik gewijzigd heb een langere en koudere lagertijd. Ik heb namelijk na het uitgisten het bier bij 1°C een 4-tal weken gelagerd in plaats van onmiddellijk te bottelen.

brouwerwaldonk

Citaat van: de_mettes op 08-06-2019  20:18 uhet enige dat ik gewijzigd heb een langere en koudere lagertijd. Ik heb namelijk na het uitgisten het bier bij 1°C een 4-tal weken gelagerd in plaats van onmiddellijk te bottelen.
En je hebt geen bottelgist gebruikt. Zo ja dan denk ik zeer sterk dat er geen hergisting heeft plaats gehad na het bottelen, omdat er geen levende gist aanwezig was tijdens het bottelen. Uw plat bier is waarschijnlijk super helder en beetje zoeter.

Uw bier is nog heel goed te redden hoor. Alles ontstoppen en in elke fles enkele korreltjes gist, terug een nieuwe kroonkurk er op, en een dikke week bij kamertemperatuur maar donker. 

Scorpionrose

Citaat van: brouwerwaldonk op 09-06-2019  14:47 uEn je hebt geen bottelgist gebruikt. Zo ja dan denk ik zeer sterk dat er geen hergisting heeft plaats gehad na het bottelen, omdat er geen levende gist aanwezig was tijdens het bottelen. Uw plat bier is waarschijnlijk super helder en beetje zoeter.

Uw bier is nog heel goed te redden hoor. Alles ontstoppen en in elke fles enkele korreltjes gist, terug een nieuwe kroonkurk er op, en een dikke week bij kamertemperatuur maar donker.

Ontstoppen of ontdoppen? ;) ;)

brouwerwaldonk

Stoppen of kroonkurken of beugels er af is ontstoppen.

Scorpionrose

Citaat van: brouwerwaldonk op 09-06-2019  21:34 uStoppen of kroonkurken of beugels er af is ontstoppen.

Een bierfles ontdop je en een WC onstop je

Koen S

Citaat van: Scorpionrose op 09-06-2019  22:06 uEen bierfles ontdop je en een WC onstop je
Ontstop bedoel je.
Een bierfles ontkurk je, eventueel op de wc. Een goede Geuze werkt ontstoppend als je verstopt zit.

Jacques

Citaat van: Scorpionrose op 09-06-2019  16:47 uOntstoppen of ontdoppen? ;) ;)

Met stoppen of doppen wordt hetzelfde bedoeld...

Een verschilletje Vlaams versus Nederlands.

Scorpionrose

Citaat van: Koen S op 09-06-2019  22:17 uOntstop bedoel je.
Een bierfles ontkurk je, eventueel op de wc. Een goede Geuze werkt ontstoppend als je verstopt zit.

Sorry was inderdaad de T vergeten :proost: :proost:

hansHalberstadt

Als ik naar stoppen zoek dan vind ik afbeeldingen van beugelflessen. Dus doppen zijn blijkbaar kroonkurken en stoppen afdichtingen voor beugelflessen. Maar het ging uiteindelijk om de opmerking dat het bier nog te redden is door wat verse gist toe e voegen per flesje.

middelaersch

Citaat van: de_mettes op 08-06-2019  20:18 uNu ik jullie bedenkingen naga, is het enige dat ik gewijzigd heb een langere en koudere lagertijd. Ik heb namelijk na het uitgisten het bier bij 1°C een 4-tal weken gelagerd in plaats van onmiddellijk te bottelen.

Het nut van lageren voor het bottelen is mij nog steeds niet duidelijk. Heeft het wel nut?  :weetniet:

Zodra het bier goed is uitgegist (geen activiteit in het waterslot, en sg meerdere dagen stabiel), bottel ik.
Dan een goede week op 22/23 graden voor de hergisting op fles, daarna een paar weken de kelder in. Het bier wordt in de fles vanzelf wel helder.

Door zolang koud te lageren wordt de gist inactief en slaat neer, waardoor de hergisting op fles moeilijk kan worden.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 09-06-2019  23:19 uHet nut van lageren voor het bottelen is mij nog steeds niet duidelijk. Heeft het wel nut?  :weetniet:

Zodra het bier goed is uitgegist (geen activiteit in het waterslot, en sg meerdere dagen stabiel), bottel ik.
Dan een goede week op 22/23 graden voor de hergisting op fles, daarna een paar weken de kelder in. Het bier wordt in de fles vanzelf wel helder.

Door zolang koud te lageren wordt de gist inactief en slaat neer, waardoor de hergisting op fles moeilijk kan worden.

Aan het nut van lang en koud lageren twijfel ik al jaren...
Een korte warme lagering van een paar dagen om zeker te zijn dat het bier volledig is uitgegist en om te zorgen dat de meeste gist uitzakt is wel nuttig.

Brouwerij De Stichting

Zouden er misschien smaakverschillen kunnen ontstaan tussen lageren in bulk of fles?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.