Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Nu het tweede brouwsel waarbij geen schuimvorming ontstaat na het hetgisten op fles. Bier is zo plat als kraantjeswater. Voorheen nooit last van gehad en nu 2 X op rij. Doe het nochtans niet anders dan vroeger. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?
3 - slecht sluitende doppen
Dank aan iedereen voor het meedenken. Nu ik jullie bedenkingen naga, is het enige dat ik gewijzigd heb een langere en koudere lagertijd. Ik heb namelijk na het uitgisten het bier bij 1°C een 4-tal weken gelagerd in plaats van onmiddellijk te bottelen. Volgende keer maar niet meer doen en kijken of het terug in orde is.
Lageren doe ik nooit langer dan 2 weken bij 4 graden. Er is dan nog voldoende gist aanwezig voor hergisting op de fles.
Puur op van te leren:Waarvoor is het lageren bij lagere temperatuur bedoeld?Ik bottel zodra ik geen vergisting meer waarneem, 2 g suiker per flesje, daar na minimaal 2 weken bij 20~23 graden, daarna koelen ~8 graden. Mijn schuimopbrengst mag ook zeker beter, wellicht dat mijn proces ook niet goed is.Vandaar mijn vraag waarvoor ik eerst moet terug koelen na de hoofdvergisting van ca 1 week?p.s. mijn flesjes gaan na het reinigen, spoelen altijd in de oven voor 45 minuten op 150 ºC daarna dek ik de openingen af met huishoudfolie, verder doe ik er niets mee, na opslag gewoon suiker erin en direct gebruiken zonder extra reiniging...
Nu het tweede brouwsel waarbij geen schuimvorming ontstaat na het hergisten op fles. Bier is zo plat als kraantjeswater.
Je geeft totaal geen informatie waardoor er eigenlijk geen zinnig antwoordt gegeven kan worden....
het enige dat ik gewijzigd heb een langere en koudere lagertijd. Ik heb namelijk na het uitgisten het bier bij 1°C een 4-tal weken gelagerd in plaats van onmiddellijk te bottelen.
En je hebt geen bottelgist gebruikt. Zo ja dan denk ik zeer sterk dat er geen hergisting heeft plaats gehad na het bottelen, omdat er geen levende gist aanwezig was tijdens het bottelen. Uw plat bier is waarschijnlijk super helder en beetje zoeter. Uw bier is nog heel goed te redden hoor. Alles ontstoppen en in elke fles enkele korreltjes gist, terug een nieuwe kroonkurk er op, en een dikke week bij kamertemperatuur maar donker.
Stoppen of kroonkurken of beugels er af is ontstoppen.
Een bierfles ontdop je en een WC onstop je
Ontstoppen of ontdoppen?
Ontstop bedoel je.Een bierfles ontkurk je, eventueel op de wc. Een goede Geuze werkt ontstoppend als je verstopt zit.
Nu ik jullie bedenkingen naga, is het enige dat ik gewijzigd heb een langere en koudere lagertijd. Ik heb namelijk na het uitgisten het bier bij 1°C een 4-tal weken gelagerd in plaats van onmiddellijk te bottelen.
Het nut van lageren voor het bottelen is mij nog steeds niet duidelijk. Heeft het wel nut? Zodra het bier goed is uitgegist (geen activiteit in het waterslot, en sg meerdere dagen stabiel), bottel ik.Dan een goede week op 22/23 graden voor de hergisting op fles, daarna een paar weken de kelder in. Het bier wordt in de fles vanzelf wel helder.Door zolang koud te lageren wordt de gist inactief en slaat neer, waardoor de hergisting op fles moeilijk kan worden.