Opnieuw een discussie over het gebruik van kraantjes

Gestart door middelaersch, 18-06-2019 22:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: EBC op 19-06-2019  22:20 uMaar ook de momenteel gebruikelijke kranen kunnen uiteengenomen worden en schoongemaakt en ontsmet. Niks niet moeilijk aan.

Het uit elkaar halen van de gebruikelijke goedkope kranen gaat niet altijd even makkelijk. Wringen en dergelijke kan er ook toe leiden dat de kraan minder goed afsluit.
Eenvoudige sanitaire naaldkranen zijn een veel beter alternatief. Ook driedelige kogelkranen zijn prima maar het schoonmaken van deze kranen kost net wat meer tijd.



Overigens weten we nog steeds niet wat voor smaakafwijking de topicstarter last van heeft. Een infectie en zeker een infectie vanuit een kraantje is staat allesbehalve vast.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 19-06-2019  22:32 uJullie zoeken echt spijkers op laag water.

Het gebruik van kranen is geen risico, mits deze schoongemaakt worden. Hevelen is geen garantie dat je geen infectie krijgt. Ook een hevelslang moet goed gereinigd worden...

Ansius

Een kraan die niet gaat lekken na verloop van tijd heb ik nog niet gevonden.

Er zijn weinig dingen zo irritant als dat je het kraantje dicht doet de luchtbelletjes in de slang verschijnen.
Kraantje open en de belletjes komen mee.

Voor de duidelijkheid, ik gebruik de kraan alleen voor het bottelen.
En deze zit niet op het bottelvat maar er onder via een slang op een soort van taphouder.

Ik denk dan ook dat als de kraan op het vat zit je zuurstof in het bottelen bier krijgt.
Je ziet het alleen niet.





StefanUT

Citaat van: Jacques op 19-06-2019  20:38 uHelemaal mee eens. Als een kraan altijd een besmettingsgevaar betekent brouwen commerciële brouwerijen altijd geïnfecteerd bier! Op heel wat plekken in een professionele brouwerij worden kranen gebruikt. Een brouwerij kan niet zonder!

Door het gebruik van sanitaire kranen is er niets aan de hand. Het is alleen jammer dat onze leveranciers dit nog niet door hebben.

https://www.aliexpress.com/item/Sanitary-plastic-hand-wheel-angle-valve-valve-rented-durable-PVC-plastic-valve-4-stars/32469331028.html

https://www.aliexpress.com/item/1-2-Male-Thread-Sanitary-Sample-Valve-DN15-Stainless-Steel-SUS304-Food-Medicine-Elliptic-Sampling-Valve/32950752910.html
Wat is het verschil in gebruik van dit soort kranen met de huidige kranen die op brouwapparatuur zitten?
Als ik google op sanitaire kranen krijg ik alleen maar badkamer spullen te zien  :(

Jacques

Citaat van: Ansius op 19-06-2019  23:14 uEen kraan die niet gaat lekken na verloop van tijd heb ik nog niet gevonden.

De goedkope plastic kraantjes die bij vergistingsemmers verkocht worden kun je beter links laten liggen.
Kranen van rvs zijn veel meer solide.
Kijk bijvoorbeeld op de site https://www.rvspaleis.nl/ en zoek naar "kogelkraan 3 delig"

Jacques

Citaat van: StefanUT op 20-06-2019  09:34 uWat is het verschil in gebruik van dit soort kranen met de huidige kranen die op brouwapparatuur zitten?
Als ik google op sanitaire kranen krijg ik alleen maar badkamer spullen te zien  :(

Bij de huidige goedkope kranen blijft er wort achter. Deze kranen zijn niet echt ontworpen om uit elkaar te halen.

Als je gaat zoeken op "sanitary sample valves" krijg je veel handige naaldkranen te zien.


middelaersch

Citaat van: Jacques op 20-06-2019  22:03 uBij de huidige goedkope kranen blijft er wort achter. Deze kranen zijn niet echt ontworpen om uit elkaar te halen.

Ik heb ook van die goedkope kraantjes, zowel op gistvat als bottelemmer.

Toch heb ik het idee, wanneer ik die kranen uit het vat c.q de emmer schroef, grondig doorspoel, en voor gebruik nog een keer in de Star San leg, dat er dan geen oude wort en andere troep meer in zit. Ik heb in ieder geval nog geen last van infecties gehad (afkloppen....)

Mijn indruk is dat veel problemen die mensen hebben met infecties e.d. komen door onvoldoende hygiënisch werken, eerder dan door te werken met plastic i.p.v. RVS. Als je met RVS niet hygiënisch werkt gaat het net zo goed fout, al is dat gemakkelijker schoon te houden.
Natuurlijk is RVS beter, maar het moet  ook allemaal een beetje betaalbaar blijven.

brouwerwaldonk

Citaat van: middelaersch op 20-06-2019  23:55 uIk heb ook van die goedkope kraantjes, zowel op gistvat als bottelemmer.

Mijn indruk is dat veel problemen die mensen hebben met infecties e.d. komen door onvoldoende hygiënisch werken, eerder dan door te werken met plastic i.p.v. RVS. Als je met RVS niet hygiënisch werkt gaat het net zo goed fout, al is dat gemakkelijker schoon te houden.
Natuurlijk is RVS beter, maar het moet  ook allemaal een beetje betaalbaar blijven.
Bij Brouwland een plastiek vat van 60 L voor € 40 (met een goedkoop kraantje)
Bij hobbybrouwshop een RVS Menno pan van 50 L voor enkele tientjes meer € 65.
Een prima gistvat, het laat bovendien geen licht door.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 20-06-2019  23:55 uIk heb ook van die goedkope kraantjes, zowel op gistvat als bottelemmer.

Toch heb ik het idee, wanneer ik die kranen uit het vat c.q de emmer schroef, grondig doorspoel, en voor gebruik nog een keer in de Star San leg, dat er dan geen oude wort en andere troep meer in zit. Ik heb in ieder geval nog geen last van infecties gehad (afkloppen....)

Mijn indruk is dat veel problemen die mensen hebben met infecties e.d. komen door onvoldoende hygiënisch werken, eerder dan door te werken met plastic i.p.v. RVS. Als je met RVS niet hygiënisch werkt gaat het net zo goed fout, al is dat gemakkelijker schoon te houden.
Natuurlijk is RVS beter, maar het moet  ook allemaal een beetje betaalbaar blijven.

Goed schoonmaken is zonder meer belangrijk. Met sommige spullen gaat dat wat makkelijker. Voor een kraan maakt plastic of rvs niet zo veel uit. Het gaat er om of de kraan goed uit elkaar te halen is en geen dode hoeken heeft waar infecties kunnen ontwikkelen. Dit is vooral bij kogelkranen waarbij de kogel in een soort kamer draait. Een naaldkraan kun je eenvoudig schoonmaken door de naald er uit te draaien en even schoon te spoelen.

Ook ik wijs niet meteen naar een kraantje als een bier last heeft van een infectie. Er zijn heel wat momenten waarop je bier geïnfecteerd kan worden.
Maar om alle risico's van kranen uit te sluiten is het goed een sanitaire kraan te hebben. Dat wil zeggen een kraan waar geen restanten van het wort/bier in achterblijft.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.