Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: STC1000 koelt niet  (gelezen 566 keer)

Offline Brouwerij Mennekes

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Dommelen kent meer dan Dommelsch
    • Brouwerij Mennekes
STC1000 koelt niet
« Gepost op: 08-06-2019 13:35 u »
Goedemiddag,

Eindelijk heb ik mijn STC1000 binnen maar helaas doet hij niet wat ik wil. Ik heb alles juist aangesloten volgens mij. Zie foto.

De STC gaat ook gewoon aan en het lampje cooling knippert. Temperatuur op 6.5 graden gezet (via F1) en dan na 3 minuten zou deze moeten gaan koelen.

Na 3 minuten knipperen blijft het lampje cool branden maar springt de koelkast niet aan. Ook hoor je niet die klik zeg maar dat de stc over gaat op koelen.

Ik heb de stekker van de koelkat even rechtstreeks in het reguliere stopcontact gedaan en dan springt deze direct aan
 Ook de stekker in het heating stopcontact stoppen heeft geen zin.

Ik kan nog wel proberen met een spanningszoeker maar wellicht weten jullie het al. Bedankt

Stc1000 model:
https://s.click.aliexpress.com/e/nJjuFEg

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
Re: STC1000 koelt niet
« Reactie #1 Gepost op: 08-06-2019 13:44 u »
Citaat
De STC gaat ook gewoon aan en het lampje cooling knippert. Temperatuur op 6.5 graden gezet (via F1) en dan na 3 minuten zou deze moeten gaan koelen.
Om over te schakelen naar koelen moet je F2 instellen.

• Boven 10 berichten
  • *
    • Brouwerij Mennekes
« Reactie #2 Gepost op: 08-06-2019 14:03 u »
Om over te schakelen naar koelen moet je F2 instellen.

Hoe werkt dit dan precies? Ik dacht dat F2 was om de schommeling in te stellen voor wanneer te verwarmen of te koelen. Stel ik zet F1 op 20 graden en F2 op 1 graden dan gaat de stc koelen boven de 21 en verwarmen onder de 19 toch?

Ben er inmiddels achter dat de heating het eigenlijk wel doet. Zodra het apparaat gaat verwarmen hoor je ook echt een klik en zodra deze klaar is met verwarmen hoor je ook weer een klik. Maar koelen doet het niet.

• Boven 10 berichten
  • *
    • Brouwerij Mennekes
« Reactie #3 Gepost op: 08-06-2019 14:42 u »
Inmiddels wat verder aangeklooid en gegoogled en ik kan concluderen dat de STC1000 kapot is. Dus ik ga even contact opnemen met de leverancier. Toch bedankt

Online brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #4 Gepost op: 08-06-2019 15:53 u »
Hoe werkt dit dan precies? Ik dacht dat F2 was om de schommeling in te stellen voor wanneer te verwarmen of te koelen. Stel ik zet F1 op 20 graden en F2 op 1 graden dan gaat de stc koelen boven de 21 en verwarmen onder de 19 toch?

Ben er inmiddels achter dat de heating het eigenlijk wel doet. Zodra het apparaat gaat verwarmen hoor je ook echt een klik en zodra deze klaar is met verwarmen hoor je ook weer een klik. Maar koelen doet het niet.
Er is ook nog een F3, dat is de tijd die je geeft om te wachten tussen de schakelingen en ik dacht dat die standaard op 10 minuten staat.
Dus F3 ook op 1 zetten

Offline DoubleW

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 08-06-2019 18:57 u »
F3 is op 3 minuten gezet om de compressor van de koelkast te beschermen tegen doorbranden. Kijk goed naar de bedrading deze moet juist worden aangesloten zodat er altijd spanning staat op de contacten. De schakeling warm of koud wordt geregeld door intern relais (aan/uit) zoek op internet naar juist schema want er staan ook verkeerde

Offline Rob Q

• Boven 10 berichten
  • *
  • Onderzoeker
« Reactie #6 Gepost op: 08-06-2019 19:29 u »
Ik heb de foto eens beter bekeken en heb eigenlijk 2 opmerkingen: zitten de draden wel goed vast in de (doorzichtige?) koppelstukken? En wat heb je gedaan onder de blauwe tape?
Zijn dat 12 V stekkertjes voor auto's? Je zou nog even meten met een multimeter, kijk even of alle contacten en zo wel spanning hebben, check alle aansluitingen en verbindingen. En (mijn mening) geen 12 V stekkertjes om mbv een relais 220 V / 10 A aan te sturen. Kroonsteentjes werken beter, de omgeving is toch droog.

Verder de vertraging (F3) inderdaad op 3 min. of meer ter bescherming van je koelkast.

Laatste: Hoe staat F4 je kalibratie? Misschien dat je deze even moet bevestigen. Ik weet niet wat hier de standaardinstelling is en of dit in principe van belang is maar beter blo jan dan do jan.

• Boven 10 berichten
  • *
    • Brouwerij Mennekes
« Reactie #7 Gepost op: 08-06-2019 19:41 u »
Bedankt voor de tips. Ik heb al jullie suggesties geprobeerd. Het is echt dat klikgeluid wat je wel hoort bij het verwarmen maar niet bij het koelen. Ik zal toch even een nieuwe moeten hebben.

Offline Jeroen76

• Senior lid
  • Good beer makes its own friends!
« Reactie #8 Gepost op: 09-06-2019 12:21 u »
Inderdaad zeker het juiste materiaal gebruiken ;)

Maar ben zelf van de STC1000 afgestapt. Een Inkbird nu ook met WIFI werkt 1000 keer makkelijker. Plug and play en als je al het materiaal bij elkaar optelt wat je nog bij een STC moet aanschaffen (als je dit niet hebt liggen) is vrijwel gelijk aan een Inkbird. En het ziet er ook wat minder rommelig uit...

Gr. Jeroen

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #9 Gepost op: 09-06-2019 13:15 u »
Sluit hem eens andersom aan kan je zien of het in de relais van de stc zit of daarna

Offline Vlisbier

• Junior lid
  • **
  • In de hemel is geen bier daarom brouw het hier
« Reactie #10 Gepost op: 10-06-2019 18:23 u »
Hoe staat thermostaat van koelkast ingesteld?

• Boven 10 berichten
  • *
    • Brouwerij Mennekes
« Reactie #11 Gepost op: 10-06-2019 19:19 u »
Inderdaad zeker het juiste materiaal gebruiken ;)

Maar ben zelf van de STC1000 afgestapt. Een Inkbird nu ook met WIFI werkt 1000 keer makkelijker. Plug and play en als je al het materiaal bij elkaar optelt wat je nog bij een STC moet aanschaffen (als je dit niet hebt liggen) is vrijwel gelijk aan een Inkbird. En het ziet er ook wat minder rommelig uit...

Gr. Jeroen

Bedankt voor de tip. Op de stc na had ik alles al in huis, en met een leuke korting op alie had ik voor 6,90 alles binnen. Dus het was het proberen waard  :D

Ze sturen me gratis een nieuwe op dus dan zullen we eens opnieuw kijken.

Tags: