Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Geen hoparoma bij dryhop en fruit  (gelezen 535 keer)

Offline Drankie

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • 24 flesjes in een krat, 24 uur in een dag.......
Geen hoparoma bij dryhop en fruit
« Gepost op: 08-06-2019 09:04 u »
Hallo allemaal,

Iemand ervaring met dryhoppen in combinatie met fruit toevoegen, mango in dit geval.

Wij hebben een neipa gebrouwen waarbij we na de hoofdgisting 4 soorten hop en mango stukjes hebben toegevoegd.
Gisting verliep prima. De fruitige tonen van de mango zit er goed in. Alleen totaal geen hoparoma!? Bij eerdere dryhopping komt het aroma je al tegemoet zodra je de gistkast opendoet. Wij hebben 4 soorten hop gebruikt waarvan 2 uit eigen tuin, gedroogd-vacuum en ingevroren, en 2 uit de winkel. Maar dus helemaal geen hoparoma..
Na ruim 1,5 week heb ik alle hopzakjes en het zakje mango eruit gehaald en nogmaals een dosis nieuwe hop toegevoegd, winkel.
En nu weer totaal geen aroma.
Nu mijn vraag of iemand hier ook ervaring mee heeft? Zal het de combi zijn met de mango?

Gr. Marcel   

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
Re: Geen hoparoma bij dryhop
« Reactie #1 Gepost op: 08-06-2019 09:59 u »
Hoeveel gram hop heb je toegevoegd per liter bier?

Offline Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 08-06-2019 10:53 u »
En vooral ook welke hop? Ik heb wel een tuinhop gehad van de buurman en dat was kraak nog smaak.

Offline Drankie

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • 24 flesjes in een krat, 24 uur in een dag.......
« Reactie #3 Gepost op: 08-06-2019 11:11 u »
Wij hebben 10.44 g hop per liter gebruikt voor de dryhop. Al vaker hoge dosering gedaan voor dryhop.
Willamette (eigen) - Cascade (eigen) - Mosaic (winkel) - Citra (winkel)
Ik heb heel erg het vermoeden dat de mango iets daarmee te maken heeft vandaar de vraag naar ervaring.
Of dat alle hop slecht was maar dat zou wel heeel toevallig zijn.

Offline DoubleW

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 08-06-2019 18:49 u »
Het ligt aan de hop. Voor aroma hop moet je echt verse hop hebben. Dit schema zou wel kunnen voor een neipa maar ik vind het elkaar niet echt aanvullen. Mijn suggestie voor hop: denali, galaxy, multihead, mosaic. Willamette en Cascade vind ik net te delicaat voor een neipa. Voor dryhopping moet je ook echt veel bijvoegen. Ik doe liever daarom whirlpool onder 80 graden celsius.

Wat de mango betreft nagisting toevoegen en oppassen voor oxidatie van het bier.

Tags: