Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Michiel Stelt zich voor  (gelezen 434 keer)

Offline Gielus

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Het is wel bier, maar geen Biemus
Michiel Stelt zich voor
« Gepost op: 05-06-2019 17:15 u »
Hallo Brouwers,

Mijn naam is Michiel, ik kom uit Alkmaar en ik ben daar werkzaam als kok. Ik woon samen met mijn vriendin zonder kinderen, en met huisdieren. In mijn vrije tijd speel ik piano, lees ik boeken en doe ik vaak aan sport. Een tijd geleden vroeg iemand aan me waarom ik zelf geen bier brouw. Dat vond ik een goeie vraag en heb besloten me er eens in te verdiepen.

Eerst het boek Bierbrouwen voor dummies gekocht en in 1 adem helemaal uitgelezen. Wat een interessant boek. De auteur gaat diep in op de verschillende factoren van het hobbybrouwen. En aan zelfs de kleinste dingen wordt aandacht besteed. Vooral de hoofdstukken over gist en vergisting vind ik heel erg interessant.

Dus ik aan de gang met een blik en een plastic emmer. “Best wel leuk dit” dacht ik zelf. Maar na drie keer blikbrouwen vond ik het toch wel jammer (bijna) geen invloed te hebben op de smaak. En eerlijk gezegd vond ik het nogal een geklieder met dat plakkerige extract. Ondertussen was ik ook in het bezit van een Fermentasaurus. Tot ik daar 3 liter kokend water ingooide en mijn slechts 1 keer gebruikte Fermentasaurus in elkaar verschrompelde en onbruikbaar werd.

Conclusie: er moet rvs komen en ik wil zelf met mout brouwen. Via Marktplaats een bijna nieuwe Ss brewtech chronical 14 gal gekocht van een heel serieuze hobbybrouwer die vast ook hier op dit forum actief is (Hoi Mark). Vervolgens een 2 daagse brouwcursus gevolgd bij Braumarkt en een Asegan easybrew-50 aangeschaft. Waarvan overigens de deksel tijdens de 1e nacht dat ik hem in huis had uit het niets explodeerde, en ik mijn brouwavontuur mocht beginnen met het opruimen van glassplinters uit mijn nieuwe apparatuur en studeerkamer. Ik wacht nog op opheldering van Braumarkt. Maar na wat kleine tegenslagen is mijn hobbybrouw carrière nu toch echt begonnen.

Mijn eerste Blond zit nu in het vat en ik kijk er enorm naar uit om van jullie te leren. En hopelijk met een beetje meer ervaring mag ik zelf een steentje bijdragen aan dit mooie Forum.

Gr. Michiel

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
Re: Michiel Stelt zich voor
« Reactie #1 Gepost op: 05-06-2019 20:23 u »
Dat begint lekker Michiel... Welkom, en pas op, brouwen is verslavend!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 05-06-2019 21:44 u »
Welkom op het forum Michiel.

Eerst het boek Bierbrouwen voor dummies gekocht en in 1 adem helemaal uitgelezen. Wat een interessant boek. De auteur gaat diep in op de verschillende factoren van het hobbybrouwen. En aan zelfs de kleinste dingen wordt aandacht besteed. Vooral de hoofdstukken over gist en vergisting vind ik heel erg interessant.

Dank je voor het compliment.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #3 Gepost op: 06-06-2019 01:52 u »
Welkom op het forum!

Over die spontane breuk van het deksel met thermisch voorgespannen glas (gehard), dat kan inderdaad héél af en toe gebeuren met gehard glas. Dit wordt veroorzaakt door een Nikkelsulfide-insluiting  zie: https://www.glasinbeeld.nl/12650/spontane-breuk-door-nikkelsulfide-insluiting/

Dit is inherent aan het productieproces. Dit is niet volledig te voorkomen. De kans kan eventueel wel verkleint worden met een extra test na het harden.

Tags: