Kluts kwijt bij weizen brouwen

Gestart door Joost86, 05-06-2019 14:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost86

Goedendag medebrouwers. Ik ben bezig met een weizen brouwen en ben hier even de kluts mee kwijt hoe nu verder. Ik heb er 7 dagen hoofdgisting opzitten van 1055 naar 1010 vergist waterslot borrelt 3 bellen plm per minuut. En heb de temperatuur van 18 graden naar 15 graden teruggebracht. Het jongbier ruikt overdadig naar banaan de kleur is ook perfect. Maar nu? 3 dagen lageren op 15 graden en dan bottelen? Als richtlijn? Of iemand andere tips? Ik zie even door de bomen het bos niet meer:( Alvast dank.

Gerb

Het belangrijkste is dat je weet dat het bier is uitvergist. Heb je na 1 week de temperatuur naar 15°C verlaagd? Ik zou dan wel durven bottelen, zeker als je al op 1010 zit. Om het helemaal zeker te weten kun je nog even wachten en de dichtheid na een aantal dagen controleren. Als dit gelijk is gebleven, kun je bottelen.

Joost86

Heb de temperatuur nu net vandaag met 3 graden laten dalen, na 7 dagen hoofdvergisting op 18 graden. Dan laat ik hem nu op 15 graden door draaien tot zaterdag? Zal overmorgen nog eens meten en dan bij gelijk blijvende sg wordt het bottelen.

emiel1

Citaat van: Gerb op 05-06-2019  15:07 uHet belangrijkste is dat je weet dat het bier is uitvergist.
Precies. En zo lang het waterslot nog 3x per minuut borrelt is dat waarschijnlijk niet het geval (kan ook door het koelen komen), dus zou ik zeker nu nog niet bottelen.

Meten is weten. Ik zou wachten tot je waterslot stil is gevallen, dan meten en dan na 3 dagen weer meten. Is je SG hetzelfde, dan kun je bottelen. Zo niet, dan 3 dagen later weer proberen, net zo lang tot je geen verschil meer hebt

Waarom lager je trouwens bij 15 graden? Een weizen hoeft niet helder te worden, dus lageren is niet nodig. Als je snel wilt bottelen kun je beter de temperatuur omhoog gooien, dan gaat het laatste beetje vergisting sneller

Haagse Wouter

Citaat van: emiel1 op 05-06-2019  15:29 uWaarom lager je trouwens bij 15 graden? Een weizen hoeft niet helder te worden, dus lageren is niet nodig.

Zelfs dan kun je wel een beetje gist neerslaan. Als je geen heldere weizen wilt, moet je gewoon je flesje een beetje kantelen.

emiel1

Citaat van: Haagse Wouter op 05-06-2019  15:55 uZelfs dan kun je wel een beetje gist neerslaan. Als je geen heldere weizen wilt, moet je gewoon je flesje een beetje kantelen.
Dat is waar, maar het was een aanloop naar de zin er achter, ik krijg uit z'n bericht het idee dat ie snel wil bottelen.

CeesM

Ik zou het nog een week op 18 ºC laten staan. Weizen hoort helder en defuus te zijn, niet troebel van de gist. Dus zeker niet schudden. Je SG zal zeker nog een paar punten dalen. Na 3 dagen geen verandering van je SG, dan bottelen met 7 gr suiker/liter. Hergisten voor een week op 20 ºC.

BTW. Bottelen na 10 dagen gaat geheel op eigen risico. ;)

Joost86

Nou het is niet zo zeer dat ik snel wil bottelen. Het is mijn eerste weizen, en wil hem graag goed laten lukken. Beetje op internet gezocht naar meer info alleen dan word je in je hoofd compleet van de wijs gebracht. Maar ik heb hem inmiddels weer op 18 graden en laat hem nog even door gaan en wacht en meet af wat er nog precies veranderen gaat. Temperaturen is voor mij geen probleem die kan ik heel nauwkeurig regelen en als het moet zeer snel. Ik had ergens gelezen bij iemand die temperatuur van de weizen terug naar 15 graden bracht ivm botterscots smaak dan had ie minder last van dit fenomeen. Vandaar dat ik even hier jullie mening vroeg. Maar in ieder geval alvast bedankt voor de tips en adviezen:)

emiel1

Citaat van: Joost86 op 05-06-2019  17:43 uIk had ergens gelezen bij iemand die temperatuur van de weizen terug naar 15 graden bracht ivm botterscots smaak dan had ie minder last van dit fenomeen. Vandaar dat ik even hier jullie mening vroeg. Maar in ieder geval alvast bedankt voor de tips en adviezen:)

Die butterscotch smaak is diacetyl, een stof die tijdens de vergisting zowel wordt aangemaakt als afgebroken. Ik kan me vergissen, maar volgens mij is juist de meest efficiënte manier om van diacetyl af te komen de temperatuur richting eind van de vergisting verhogen en kan het te snel verlagen van de temperatuur ervoor zorgen dat het niet goed wordt afgebroken.

En verder geldt met de vergisting over het algemeen dat geduld loont. Gewoon nog even de tijd geven en het wordt vast een heerlijke weizen!

Jacques

Citaat van: Joost86 op 05-06-2019  17:43 uIk had ergens gelezen bij iemand die temperatuur van de weizen terug naar 15 graden bracht ivm botterscots smaak dan had ie minder last van dit fenomeen. Vandaar dat ik even hier jullie mening vroeg. Maar in ieder geval alvast bedankt voor de tips en adviezen:)

Weet je zeker dat je het op 15 ºC zetten bij een weizen was en niet bij een pils?
Bij een pils is het namelijk vrij gebruikelijk om de temperatuurt te verhogen om de afbraak van diacetyl te bevorderen. Een dergelijk bier wordt vergist bij temperaturen tussen de 9 en 12 ºC.

Als je een bovengistend bier brouwt zoals een weizen kun je op het einde van de vergisting ook de temperatuur verhogen om de afbraak van diacetyl te bevorderen. Maar dan heb je het over temperaturen tussen de 23 en 25 ºC. Overigens heeft een bovengistend bier minder snel last van diacetyl dan een pilsener. De noodzaak om de temperatuur om die reden te verhogen is daarom veel kleiner. 

Oscar

Citaat van: Joost86 op 05-06-2019  14:57 uGoedendag medebrouwers. Ik ben bezig met een weizen brouwen en ben hier even de kluts mee kwijt

Gevonden !!!



 ;D ;D ;D :lol: :lol: :lol:

Joost86

Ja dat weet ik zeker Jacques, vandaar dat ik me maar even naar dit forum heb laten draaien, dacht dan moet het vast gaan goed komen:) btw Oscar bedankt ik ben ook zo'n slodervos:p

Jacques

Citaat van: Joost86 op 05-06-2019  23:34 uJa dat weet ik zeker Jacques, vandaar dat ik me maar even naar dit forum heb laten draaien, dacht dan moet het vast gaan goed komen:) btw Oscar bedankt ik ben ook zo'n slodervos:p

Dan lijkt het er op dat de bedenker van het recept het verhaal van de klok en de klepel niet helemaal begrepen heeft...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.