Wat te doen bij een trage vergisting?

Gestart door Edwin brouwt, 04-06-2019 13:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin brouwt

We hebben op vrijdag 31 mei een kleine 22 liter witbier gebrouwen met een start-SG van 1051.
De gebruikte gist  is Imperial Whiteout B44. Geen starter gemaakt omdat ze zeggen dat dat niet hoeft (2x zoveel cellen in de zak!). De datum was van eind april, dus een maand oud.


Nu zijn we dus 4 dagen verder en het SG is naar 1039 gedaald, terwijl ik gewend ben om in 4 dagen toch wel op 80-90% van de vergisting te zitten...


Wat kunnen we eraan doen? Wachten, gist er bij doen? Wie heeft goede raad?

hans_nwk

Tenzij je nu voor het eerst met een refractometer gemeten hebt en daarvoor altijd met een hydrometer klinkt het vreemd.

Ik heb 23 l witbier klaar staan om te bottelen, SG 1.049 vergist in 10 dagen naar 1.10 in een week met 1 zak Wyeast. Is officieel niet genoeg maar gaat goed (tot nu toe in elk geval).

Overhevelen (ben ik geen fan van) zou kunnen helpen, er komt dan weer wat zuurstof bij je bier. Alleen als er nog genoeg gist in het bier zweeft.

Groet,
Hans

brouwerwaldonk

Bij een overwacht trage gisting doe ik lucht (zuurstof) inbrengen, meestal is het dan op dag 5. Elke keer schiet de gisting daarna terug goed op gang.
Ik brouw al 30 jaar en heel af en toe gebeurt het toch en onverwacht, hoewel ik elke keer een starter maak.
Af en toe doe ik een telling op het aantal cellen in mijn starters en meestal heb ik er meer dan genoeg.

emiel1

Ik ken deze gist zelf niet, maar Imperial zegt op hun site:

"Whiteout can be flocculent during fermentation, then become non-flocculent at the end. This may lead to slower than normal fermentation."

En elders op het forum schrijft Albertus:

"Met de Imperial Yeast B44 ("Whiteout") heb ik een witbier gebrouwen.
De vergisting (18-21 ºC) duurde vrij lang en was erg rustig"


Het kan dus zijn dat het gewoon wat langer duurt bij deze gist. Wat waarschijnlijk niet helpt is dat je wat te weinig gist geënt, aangezien je gist iets meer dan een maand oud is had je nog zo'n 75% van de 200 miljard cellen over (150 miljard) en je had er 207 miljard nodig.

Edwin brouwt

Ja, ik dacht al dat het net aan was qua hoeveelheid gist. Maar het idee was om een wat weizen achtige banaan en kruidnagel te krijgen en daarom wat te underpitchen.


Ik moet misschien gewoon wat geduld hebben gezien de (minieme) gebruikerservaringen :-)




En zuurstof toevoegen voelt niet als een goed idee, ik heb er ook de spullen niet voor. Dus dat zou met zwenken moeten gaan en dat heeft bij mij nog nooit geholpen.

Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 04-06-2019  13:11 uWat kunnen we eraan doen? Wachten, gist er bij doen? Wie heeft goede raad?

Wachten is zeker een optie.

Verder:
- zwenken met het vat;
- temperatuur verhogen;
- gistvoeding toevoegen;
- giststarter maken met het depot dat onder in het gistvat ligt.

Beluchten kan ook, maar dat kan ook zorgen voor de vorming van meer diacetyl. En als je te veel belucht kan het leiden tot oxidatie van je bier. Sommige hobbybrouwers zijn daar niet zo bang voor. Maar als je de smaak van oxidatie goed kent proef je het zeer regelmatig in zelfgebrouwen bieren...

Niels B.

Proberen om je gist weer in suspensie te krijgen.
Heb je de mogelijkheid om een shotje CO2 te geven van onder?

De WindMoaker

Ik heb laatst een moeilijke vergisting gehad. Gevalletje natriumsorbaat in een van de ingrediënten. Ik heb na een week extra gist van een andere stam (Brewferm allround) gedoneerd. Vervolgens na 14 dagen gewoon overgeheveld. Alles is toen nog goed gekomen.

Edwin brouwt

Citaat van: Niels B. op 05-06-2019  08:13 uProberen om je gist weer in suspensie te krijgen.
Heb je de mogelijkheid om een shotje CO2 te geven van onder?


Nee, helaas. Ik moet dat toch 's gaan aanschaffen :-)


Edwin brouwt

Citaat van: De WindMoaker op 05-06-2019  11:10 uIk heb laatst een moeilijke vergisting gehad. Gevalletje natriumsorbaat in een van de ingrediënten. Ik heb na een week extra gist van een andere stam (Brewferm allround) gedoneerd. Vervolgens na 14 dagen gewoon overgeheveld. Alles is toen nog goed gekomen.


Ik geloof niet dat het bij ons natriumsorbaar is  ???  maar wel een trage vergisting. Als het zo doorgaat lijkt ie er wel te komen:





(Het begin staat er niet op: toen was de Plaato nog niet gekoppeld)


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.