Vergistingstemperatuur en hoeveelheid gist

Gestart door Kokkebil, 04-06-2019 10:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 12-06-2019  22:01 uDe vitaliteit van de slurry gaat door het bewaren sterk achteruit. Beter was het geweest als je een gedeelte van de slurry had gebruikt voor het maken van een starter. Hierdoor krijg je vitale gistcellen. Door oude slurry te gebruiken is de kans op autolyse-smaakjes aanzienlijk groter. Ook de schuimhoudbaarheid zal waarschijnlijk minder zijn door eiwitsplitsende enzymen uit de oude gist.

Gaat eigenlijk altijd goed. Gebruik al jarenlang slurry en ook "oude" slurry. Dit is mijn eerste stout brouwsel. Kom altijd onder de 1010 uit. Heb nog wat slurry toegevoegd.

Jacques

Als je altijd oude slurry gebruikt moet je misschien wat vaker brouwen.  :)

middelaersch

Citaat van: Kokkebil op 12-06-2019  19:53 uNu 7 dagen later is het SG 1035.

Ik vind dit nogal hoog na 6 dagen!
Ben gewend dat dit bij mijn brouwsels na deze tijd al zo'n 1010-1015 is of nog lager

Begin SG 1076 400 ml. slurry van 6 maanden oud.

Wat denken jullie?

Ik denk dat jouw vraag eigenlijk is: wat kan ik nog doen om dit brouwsel te redden?

Kokkebil

Citaat van: middelaersch op 12-06-2019  22:52 uIk denk dat jouw vraag eigenlijk is: wat kan ik nog doen om dit brouwsel te redden?

Inderdaad.

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 12-06-2019  22:25 uAls je altijd oude slurry gebruikt moet je misschien wat vaker brouwen.  :)

Ik heb begrepen dat je slurry, maximaal 4 tot 5 keer kan gebruiken, toch?
En bij elke brouwsessie heb je toch weer verse slurry, of zie ik dat een beetje te simpel?

Maar ik gebruik de slurry max. 3 keer en ga dan weer over op verse Wyeast, dus dat kan het volgens mij niet zijn.
Ik heb zelfs bij tripels en quadruppels slurry gebruikt van 1 jaar oud en dat ging prima (duurde wel even voor alles op gang kwam!

brouwerwaldonk

In slurry zit een behoorlijk aantal dode cellen, die zorgen niet meer voor omzetting suiker in alcohol en geven bovendien slechte smaken. Mijn raad spoel de slurry met leidingwater waardoor de dode cellen als eerste neerslaan. Traag afhevelen met een dunne slang, zo kan je de nog actieve scheiden van de dode. 

Serge VL

Citaat van: Kokkebil op 13-06-2019  11:09 uIk heb begrepen dat je slurry, maximaal 4 tot 5 keer kan gebruiken, toch?
En bij elke brouwsessie heb je toch weer verse slurry, of zie ik dat een beetje te simpel?

Maar ik gebruik de slurry max. 3 keer en ga dan weer over op verse Wyeast, dus dat kan het volgens mij niet zijn.
Ik heb zelfs bij tripels en quadruppels slurry gebruikt van 1 jaar oud en dat ging prima (duurde wel even voor alles op gang kwam!

Om het simpel te houden:
Als de slurry dadelijk verder verwerkt wordt geen probleem op voorwaarden dat je niet te veel troep mee naar je gist vat hebt gestuurd.
Is je slurry ouder dan ga vooral oude gistcellen en ook veel dode gistcellen toevoegen, (en natuurlijk ook veel andere bezonken troep wat mogelijk ook nog in je gistvat zat), dit is niet bevorderlijk voor het vormen van de juiste smaken die de gist normaal zou moeten produceren. En oude gist heeft een negatieve invloed op behalen van je eind SG.

Het streven is niet veel gist toevoegen maar jonge gezonde gistcellen en natuurlijk ook voldoende maar een overmaat hoeft ook niet.

Maar als je naar jou gevoel voldoende goede resultaten behaalt waarom dit dan in vraag stellen? Jij doet toch de kwaliteitscontrole op je eigen bier  :weetniet:

middelaersch

Citaat van: Kokkebil op 13-06-2019  11:09 uIk heb begrepen dat je slurry, maximaal 4 tot 5 keer kan gebruiken, toch?
En bij elke brouwsessie heb je toch weer verse slurry, of zie ik dat een beetje te simpel?

Dat ligt iets anders. Iedere keer als je opnieuw gist 'oogst' van een brouwsel en daar weer mee verder gaat, dan doe je (onbewust) een selectie op de gistcellen. B.v. als je de gist uit het depot oogst, dan selecteer je gistcellen die minder actief zijn dan gemiddeld. Andersom als je gist oogst uit de krausen (schuim) dan oogst je juist cellen die actiever zijn dan gemiddeld, maar slechter neerslaan.

Als je dat zo een aantal keren achter elkaar doet, dan veranderen de eigenschappen van je gist dus langzaam. De opvatting is dat je dit een keer of vijf kunt doen zonder nadelige gevolgen, maar dat je daarna weer beter opnieuw kunt beginnen met 'originele' (verse) gist.

Kokkebil

Kan het aan het vergistingsvat liggen?

Ik vergist voor het eerst in alu!

Jacques

Citaat van: Serge VL op 13-06-2019  11:45 uOm het simpel te houden:
Als de slurry dadelijk verder verwerkt wordt geen probleem op voorwaarden dat je niet te veel troep mee naar je gist vat hebt gestuurd.
Is je slurry ouder dan ga vooral oude gistcellen en ook veel dode gistcellen toevoegen, (en natuurlijk ook veel andere bezonken troep wat mogelijk ook nog in je gistvat zat), dit is niet bevorderlijk voor het vormen van de juiste smaken die de gist normaal zou moeten produceren. En oude gist heeft een negatieve invloed op behalen van je eind SG.

Het streven is niet veel gist toevoegen maar jonge gezonde gistcellen en natuurlijk ook voldoende maar een overmaat hoeft ook niet.

Maar als je naar jou gevoel voldoende goede resultaten behaalt waarom dit dan in vraag stellen? Jij doet toch de kwaliteitscontrole op je eigen bier  :weetniet:

Ik heb weinig toe te voegen aan deze reactie.

Verse gist geeft een beter resultaat, zowel qua vergistingsnelheid, vergistingsgraad en smaak.

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 13-06-2019  23:04 uIk heb weinig toe te voegen aan deze reactie.

Verse gist geeft een beter resultaat, zowel qua vergistingsnelheid, vergistingsgraad en smaak.

Gaan we maar eens een voorraadje verse gist bestellen.

Wat adviseren jullie? Wyeast of korrelgist?

Ik werk eigenlijk altijd met Wyeast, maar dit ligt vaak te lang in de koelkast

middelaersch

Citaat van: Kokkebil op 14-06-2019  12:39 uWat adviseren jullie? Wyeast of korrelgist?

Het een is niet beter als het ander. Is maar net wat je wilt...

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 14-06-2019  12:39 uGaan we maar eens een voorraadje verse gist bestellen.

Wat adviseren jullie? Wyeast of korrelgist?

Ik werk eigenlijk altijd met Wyeast, maar dit ligt vaak te lang in de koelkast

Het gaat er om de vitaliteit van de gist. Gedroogde gist behoudt langer zijn vitaliteit. Zeker als je de gist koel bewaard.
Ook voor vloeibare gist geldt dat het beter is deze koel te bewaren. Als vloeibare gist wat ouder is kun je van een gedeelte van de gist een starter maken om nieuwe gistcellen aan te maken. Die nieuwe cellen zijn veel vitaler dan de oude.
En ook met een oud zakje gist kun je een starter maken.

De vraag hoort daarom niet te zijn korrelgist of vloeibare gist, maar oude of jonge gist...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.