Vergistingstemperatuur en hoeveelheid gist

Gestart door Kokkebil, 04-06-2019 10:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kokkebil

Brouw momenteel 30 ltr. Russian Imperial stout, vergisten met Wyeast 1084 slurry.
Mijn eerste stout!

3 vragen:

1. Wat is de ideale vergistingstemperatuur?
2. Klopt het dat ik voor 30 ltr. ca. 400 ml dikke slurry nodig heb? (Ik kan niet goed met Mr. Malty overweg.)
3. Wanneer is deze " op dronk"?

Niels B.

Wat is je beoogde start SG?

1: tussen 17 en 23 volgens de gist.
2: Als ik 1.100 als sg aanhoudt met oogsten van de gist op vorige week, kom ik op 300 ml. Als je gist al ouder is, is het verstandig om meer toe te voegen.
3: Tsjah, dat is van jouw smaak afhankelijk! Week of 6 vanaf brouwen?

Kokkebil

Shit, als dit een goed bier wordt is het een wonder!

Tijdens het roeren dondert de bodem uit de beslagcontainer van mijn Easybrew 30.

Beslag in de ketel! Beslag eruit, pomp verstopt!
Ketel en pomp uitspoelen.

Weer het beslag erin en maar weer halverwege de maisching verdergaan.
Wat een geklooi !
Ben benieuwd.


Niels B.

Geloof me, zo ontstaan de beste stouts :)

tdp

Citaat van: Niels B. op 04-06-2019  12:00 uGeloof me, zo ontstaan de beste stouts :)

Reproductie wordt alleen zo lastig :)

Kokkebil

Wat duurt dat trouwens enorm lang voordat 30 ltr aan de kook is!

Dat ging met mijn ouderwetse gasbrander een enorm stuk sneller!

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 04-06-2019  14:00 uWat duurt dat trouwens enorm lang voordat 30 ltr aan de kook is!

Dat ging met mijn ouderwetse gasbrander een enorm stuk sneller!

Tja, een elektrische brouwautomaat heeft zo zijn beperkingen...

Is het je gelukt om het beoogde begin SG te halen? ???

Sjoerd

Afgelopen week ongeveer 30 liter aan de kook gebracht met mijn onlangs aangeschafte elektrische Hendi op 3100 Watt, daarna gekookt op 2900 Watt, ging super!

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 04-06-2019  21:57 uTja, een elektrische brouwautomaat heeft zo zijn beperkingen...

Is het je gelukt om het beoogde begin SG te halen? ???

SG 1076, Jacques ( incl. 750 gr. kristalsuiker)

Kokkebil

Citaat van: Sjoerd op 04-06-2019  22:11 uAfgelopen week ongeveer 30 liter aan de kook gebracht met mijn onlangs aangeschafte elektrische Hendi op 3100 Watt, daarna gekookt op 2900 Watt, ging super!

Easybrew max. 2500 Watt.

Kokkebil

Citaat van: Sjoerd op 04-06-2019  22:11 uAfgelopen week ongeveer 30 liter aan de kook gebracht met mijn onlangs aangeschafte elektrische Hendi op 3100 Watt, daarna gekookt op 2900 Watt, ging super!

Zo! 3100 Watt is ruim 14 Amp. bij 220 Volt.
Bij standaard zekering van 16 Amp. moet je geen andere apparaten op dezelfde groep hebben!

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 05-06-2019  14:58 uSG 1076, Jacques ( incl. 750 gr. kristalsuiker)

En wat had je vooraf verwacht?

hobbybob

Citaat van: Kokkebil op 05-06-2019  15:03 uZo! 3100 Watt is ruim 14 Amp. bij 220 Volt.
Bij standaard zekering van 16 Amp. moet je geen andere apparaten op dezelfde groep hebben!
Ik heb de Easybrew 50 (3000 Watt) heb um op dezelfde groep als 2 vriezers.

30 ltr koken gaat perfect op 2400 Watt (om daar te komen gebruikt ie natuurlijk 3000 Watt).

Kokkebil

Citaat van: hobbybob op 06-06-2019  06:46 uIk heb de Easybrew 50 (3000 Watt) heb um op dezelfde groep als 2 vriezers.

30 ltr koken gaat perfect op 2400 Watt (om daar te komen gebruikt ie natuurlijk 3000 Watt).

Kan net! Maar als de twee vriezers ook nog eens tegelijk gaan draaien als je op 3000 Watt aan het verwarmen ben kon het wel eens fout gaan!
Daarom zet men een wasmachine en droger vaak op een aparte groep.

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 05-06-2019  21:09 uEn wat had je vooraf verwacht?

Geen specifieke verwachting, maar hier ben ik reuze tevreden mee.

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 06-06-2019  13:16 uGeen specifieke verwachting, maar hier ben ik reuze tevreden mee.

Mooi dat je er tevreden mee bent.

Ik vroeg er naar omdat het mijn ervaring is dat het brouwen van een zwaar bier (boven 1080) met een automaat (in mijn geval een Braumeister) niet eenvoudig is. Voor een dergelijk zwaar bier moet je of moutextract/suiker toevoegen of dubbelmaischen. En is roeren noodzakelijk.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 06-06-2019  21:31 uMooi dat je er tevreden mee bent.

Ik vroeg er naar omdat het mijn ervaring is dat het brouwen van een zwaar bier (boven 1080) met een automaat (in mijn geval een Braumeister) niet eenvoudig is. Voor een dergelijk zwaar bier moet je of moutextract/suiker toevoegen of dubbelmaischen. En is roeren noodzakelijk.

Kun je dan niet gewoon wat minder brouwen?
Ik neem aan dat het probleem hem zit in de maximale hoeveelheid mout?

Jacques

Citaat van: middelaersch op 06-06-2019  22:00 uKun je dan niet gewoon wat minder brouwen?
Ik neem aan dat het probleem hem zit in de maximale hoeveelheid mout?

Als je genoegen neemt met brouwsels van 10 liter bij gebruik van een brouwautomaat bedoeld voor 20 liter heb je gelijk. Met niet spoelen en lang koken kom je een eind. Maar dat wil je niet altijd.

Kokkebil

Ik heb inderdaad geroerd daardoor viel de bodem uit de beslagcontainer. Voor 30 ltr heb ik in totaal 10,5 kg mout gebruikt. 25 ltr. maischwater en 15 ltr. spoelwater. Het is inderdaad een hele klus voor een Easybrew 30. Volgende keer maar een paar litertjes minder.

middelaersch

Citaat van: Kokkebil op 07-06-2019  10:59 uIk heb inderdaad geroerd daardoor viel de bodem uit de beslagcontainer. Voor 30 ltr heb ik in totaal 10,5 kg mout gebruikt. 25 ltr. maischwater en 15 ltr. spoelwater. Het is inderdaad een hele klus voor een Easybrew 30. Volgende keer maar een paar litertjes minder.

Bij de brew monk staat dat die geschikt is voor max. 8 kg storting. Zal bij de eb 30 niet anders zijn denk ik.

Normaal kijk je hoeveel bier je wilt brouwen en reken je uit welke storting je daarvoor nodig hebt.
Als dat boven de 8 kg komt zou ik andersom gaan rekenen: uitgaan van een storting van 8 kg, en uitrekenen hoeveel water daar bij hoort.

hans_nwk

Citaat van: middelaersch op 06-06-2019  22:00 uKun je dan niet gewoon wat minder brouwen?
Ik neem aan dat het probleem hem zit in de maximale hoeveelheid mout?
Het zit in hem in de combinatie maximale hoeveelheid mout en minimale hoeveelheid water.

Groet,
Hans

Kokkebil

Citaat van: middelaersch op 07-06-2019  12:11 uBij de brew monk staat dat die geschikt is voor max. 8 kg storting. Zal bij de eb 30 niet anders zijn denk ik.

Normaal kijk je hoeveel bier je wilt brouwen en reken je uit welke storting je daarvoor nodig hebt.
Als dat boven de 8 kg komt zou ik andersom gaan rekenen: uitgaan van een storting van 8 kg, en uitrekenen hoeveel water daar bij hoort.

Klopt helemaal wat je zegt!
Maar ik was wat aan het experimenteren met verschillende recepten en voor ik het wist had ik al " tig" soorten mout door elkaar gekieperd om te schroten!

Op hoop van zegen en God zegen de greep wordt het dan! ;D ;D ;D
En van elke ervaring leer je weer!
Ben nu reuze benieuwd naar het eindresultaat, na de brouwsessie met hindernissen! :proost: :proost: :proost: :proost:

Kokkebil

Nu 7 dagen later is het SG 1035.

Ik vind dit nogal hoog na 6 dagen!
Ben gewend dat dit bij mijn brouwsels na deze tijd al zo'n 1010-1015 is of nog lager

Begin SG 1076 400 ml. slurry van 6 maanden oud.

Wat denken jullie?


middelaersch

Ja lijkt mij ook nogal hoog.
Misschien wat gistvoeding toevoegen?

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 12-06-2019  19:53 uNu 7 dagen later is het SG 1035.

Ik vind dit nogal hoog na 6 dagen!
Ben gewend dat dit bij mijn brouwsels na deze tijd al zo'n 1010-1015 is of nog lager

Begin SG 1076 400 ml slurry van 6 maanden oud.

Wat denken jullie?

De vitaliteit van de slurry gaat door het bewaren sterk achteruit. Beter was het geweest als je een gedeelte van de slurry had gebruikt voor het maken van een starter. Hierdoor krijg je vitale gistcellen. Door oude slurry te gebruiken is de kans op autolyse-smaakjes aanzienlijk groter. Ook de schuimhoudbaarheid zal waarschijnlijk minder zijn door eiwitsplitsende enzymen uit de oude gist.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.