BrouwVisie gekloond recept geeft andere EBU waarde terug

Gestart door ChaosBrouwer, 03-06-2019 14:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ChaosBrouwer

Citaat van: DLB op 04-06-2019  20:31 uIs de berekeningsformule rechts bovenin bij de hopkeuze hetzelfde?
De 4 verschillende methodes geven een andere IBU.

Ja die zijn het zelfde. Beide Glenn Tinseth

EBC

Promash rekent de IBU uit op 36 voor jouw recept.  :brouwen:

Oscar

Je kunt hier natuurlijk heel lang over discuseieren, maar met de gegevens die tot nu toe geleverd zijn, kom je er niet achter hoe dit nu komt..

Als de topicstarter nu eens gewoon zijn dataset gezipt naar de ontwikkelaar mailt... dan krijgt ie waarschijnlijk een antwoord waar ie wat mee kan... ;) :brouwen:

ChaosBrouwer

Citaat van: Oscar op 05-06-2019  10:04 uJe kunt hier natuurlijk heel lang over discuseieren, maar met de gegevens die tot nu toe geleverd zijn, kom je er niet achter hoe dit nu komt..

Als de topicstarter nu eens gewoon zijn dataset gezipt naar de ontwikkelaar mailt... dan krijgt ie waarschijnlijk een antwoord waar ie wat mee kan... ;) :brouwen:

Dataset onderweg...

ChaosBrouwer

Het euvel is boven water. Bericht van Oscar gehad. Het SG bij het begin en eind kooktijd is bij de het gekloonde bier lager. Deze waardes worden in de berekening van de EBU meegenomen. Dat verklaart dus de hogere EBU bij het gekloonde bier.

Achteraf heel logisch. Was voor mij alleen niet duidelijk dat de software dit meerekende.
Allemaal dank voor het meedenken.

middelaersch

Citaat van: ChaosBrouwer op 05-06-2019  16:24 uHet SG bij het begin en eind kooktijd is bij de het gekloonde bier lager.

Maar hoe kan dat dan? Dat zie ik in de twee recepten niet terug?
In totaal evenveel water, evenveel vergistbare grondstoffen, zelfde rendement. Zou toch hetzelfde begin sg uit moeten komen?

EBC

Dan moet je toch wel een 30 SG punten lager zitten ... dat is fors.

Oscar

Citaat van: middelaersch op 05-06-2019  16:43 uMaar hoe kan dat dan? Dat zie ik in de twee recepten niet terug?

Gaat om het kookscherm... volume en SG begin en eind koken. Die hebben invloed op je bitterheid, en dus houdt BrouwVisie daar rekening mee, zodat je na brouwen (indien je de gemeten waarde invoert) een waarde krijgt die berekend is op de werkelijkheid en niet op je doel... ;) :brouwen:


Jacques

Citaat van: Oscar op 05-06-2019  18:08 uGaat om het kookscherm... volume en SG begin en eind koken. Die hebben invloed op je bitterheid, en dus houdt BrouwVisie daar rekening mee, zodat je na brouwen (indien je de gemeten waarde invoert) een waarde krijgt die berekend is op de werkelijkheid en niet op je doel... ;) :brouwen:


Iets in die trant had ik ook geschreven...

Citaat van: Jacques op 04-06-2019  21:40 uWaar ik op doel is dat BrouwVisie de verandering in volume niet meteen doorrekent.
Kijk eens naar de cijfertjes van mijn voorbeeld. De hoeveelheid maischwater is 21,2, de hoeveelheid spoelwater 4,1 liter. Samen is dat 25,3 liter. De benodigde hoeveelheid water staat op 45,2 liter.
Deze afwijking is ontstaan door in het eerste scherm de omvang van het brouwsel aan te passen.
Wanneer de waterhuishouding niet klopt, klopt ook de IBU berekening niet...

Oscar

Citaat van: Jacques op 05-06-2019  21:16 uIets in die trant had ik ook geschreven...

Bijna.... ;) maischwater en spoelwater hoeveelheden zijn niet interessant voor een hopberekening... Gaat om Volume & SG voor en na koken welke ingevoerd zijn (of door BV berekend )  :brouwen:

Indien het resultaat na brouwen anders uitvalt dan gepland (hoger of lager rendement oid) dan wordt de bitterheid bijgesteld op deze (dus de werkelijke) getallen. Daarom is het ook belangrijk om in het kookscherm je gemeten waarden in te vullen.... :brouwen:

Jacques

Citaat van: Oscar op 05-06-2019  21:19 uBijna.... ;) maischwater en spoelwater hoeveelheden zijn niet interessant voor een hopberekening... Gaat om Volume & SG voor en na koken welke ingevoerd zijn (of door BV berekend )  :brouwen:

Doordat ik het beoogde volume wijzigde kwam BrouwVisie niet met andere volumes maisch- en spoelwater. De berekende bitterheid houdt keurig netjes wel rekening met de verandering van het doelvolume.
Dat BrouwVisie geen rekening houdt met de verhouding maisch- en spoelwater spreekt voor zich. Het gaat om de hoeveelheid wort in de kookketel en de hoeveelheid hop (lees alfazuren). Als het totale volume groter wordt neemt de bitterheid af.

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 05-06-2019  18:08 uGaat om het kookscherm... volume en SG begin en eind koken. Die hebben invloed op je bitterheid, en dus houdt BrouwVisie daar rekening mee, zodat je na brouwen (indien je de gemeten waarde invoert) een waarde krijgt die berekend is op de werkelijkheid en niet op je doel... ;) :brouwen:


Volgens Reactie #19 was er in beide gevallen dezelfde hoeveelheid wort einde koken.

middelaersch

Citaat van: Oscar op 05-06-2019  21:19 uBijna.... ;) maischwater en spoelwater hoeveelheden zijn niet interessant voor een hopberekening... Gaat om Volume & SG voor en na koken welke ingevoerd zijn (of door BV berekend )  :brouwen:

Indien het resultaat na brouwen anders uitvalt dan gepland (hoger of lager rendement oid) dan wordt de bitterheid bijgesteld op deze (dus de werkelijke) getallen. Daarom is het ook belangrijk om in het kookscherm je gemeten waarden in te vullen.... :brouwen:

Dus als ik het goed begrijp gaat het hier niet over verschillende 'recepten', maar over twee 'brouwsels' van hetzelfde recept, die in de praktijk op (behoorlijk)verschillende eindvolumes zijn uitgekomen. En daardoor dus ook op verschillende bitterheden. Geloof dat ik het nu begrijp.... :groots:

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 05-06-2019  21:52 uVolgens Reactie #19 was er in beide gevallen dezelfde hoeveelheid wort einde koken.

Klopt... maar niet hetzelfde SG... :biersmile:

Oscar

Citaat van: middelaersch op 05-06-2019  21:58 uDus als ik het goed begrijp gaat het hier niet over verschillende 'recepten', maar over twee 'brouwsels' van hetzelfde recept,

In BrouwVisie is een recept ook meteen een Brouwsel, er is geen onderscheid.

ChaosBrouwer

Citaat van: Oscar op 05-06-2019  21:58 uKlopt... maar niet hetzelfde SG... :biersmile:

Check, maar juist om verschillen bij te houden, en te leren van onze werkwijze, heb ik het recept gekloond. Daardoor kan ik de verschillen zien en mij afvragen wat er is gebeurt.

Nu nog rest de vraag waar het verschil in SG vandaan komt. Maar dat is niet voor dit topic.
 ;)

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 05-06-2019  21:58 uKlopt... maar niet hetzelfde SG... :biersmile:
Maar met dezelfde ingrediƫnten en hoeveelheid wort zou je dan toch alleen maar aan andere SG krijgen als je je rendement lager instelt?
En dat doe je achteraf neem ik aan op basis van wat je gebrouwen hebt. En dan is nog de vraag hoe de bitterheid van het SG afhangt.
Het kan zijn dat je een lager rendement haalt omdat de helft er overheen is gekookt of dat je een probleem hebt met spoelen. In beide gevallen heeft dat een compleet andere effect op de bitterheid omdat je in het ene geval bitterstof kwijtraakt en in het  andere geval hooguit een effect krijgt van een iets slechtere an langzamere isomerisatie bij een hoger SG, maar dat is maar een 2e orde effectje.

Wat is dus in dit specifieke geval de verklaring?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.