EBC kleur bepalen via foto

Gestart door hansHalberstadt, 09-09-2015 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Vanavond eens uitgeprobeerd of je de EBC waarde kunt bepalen via een foto.
2 cuvetjes van 1 cm genomen. Een gevuld met water als referentie, de andere met Grolsch pils.
Toen voor een wit beeldscherm gehouden en een foto gemaakt met de Iphone. Van die foto op de computer de kleurwaarde bepaald van het referentievlakje en het bier en daaruit de EBC berekend via de standaard formule met relatieve filtering van Blauwe pixels tov rode en een correctie op de standaard factor 25 voor het feit dat de blauwe pixels een andere golflengte licht hebben dan 430 nm, zie onderstaand resultaat.


Ik zal nog eens meten met een donkerder bier en verdunningsreeks om te zien of het een beetje lineair is.

Je zou dit alles kunnen doen via een appje op de smartphone. 

hansHalberstadt

Hier idem, met 2 x verdunde pils geeft ook ca de halve EBC waarde zoals verwacht

hansHalberstadt

Voor donkere bieren is het lastig meten omdat de G waarde dan erg klein wordt en het omgevingslicht en andere factoren een rol gaan spelen.
Je kunt het bier dan bv eerst 10 x verdunnen zodat het verdunde bier weer ergens tussen 3 en 10 EBC komt. De werkelijke EBC waarde is dan de gemeten waarde x verdunningsfactor.

arg


Albertus

Slim!
Dat daar nog niemand opgekomen is.

Bert

Sint Maarten

Ik zou het wel leuk vinden om er een appje van te maken. Wellicht kunnen we samenwerken?

Erick

Zit ingebouwd in de app 'Beer Judge'.

hansHalberstadt

Citaat van: Erick op 10-09-2015  12:14 uZit ingebouwd in de app 'Beer Judge'.
Misschien kun je daar wat resultaten van laten zien? Meet die app echt een referentiesample tov een meetsample zoals ik doe met verhoudingen, of kijkt die app alleen naar de kleur op de foto en zet die geeltinten om naar EBC waarden?

In het 1e geval begint het op een echt meetinstrument te lijken.
In het 2e geval is het veel minder waardevol en hooguit een grove indicatie.

hansHalberstadt

Vanavond de verdunningsreeks van koffie gemaakt en daarmee proberen te achterhalen binnen welk gebied de meting bruikbaar is.
Het blijkt dat tussen 3 en 30 EBC de gemeten EBC minder dan 5% afwijkt van het ideale gedrag. Als je dus een calibratie weet te doen, bv met een bekende pils, dan kun je daarna goed meten. Voor bieren tussen 30 en 300EBC kun je bv eerst 10 x verdunnen en dan kun je weer goed meten.

De onverdunde koffie=125 EBC


Oscar

Verdunnen lijkt mij  niet nodig. Er zal een verband zijn tusen de kleur - RGB waarde en de EBC. Dus bepaal de RGB waarde en zet deze om in een EBC waarde. Vrij simpel te maken lijkt mij. :)

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 11-09-2015  09:37 uVerdunnen lijkt mij  niet nodig. Er zal een verband zijn tusen de kleur - RGB waarde en de EBC. Dus bepaal de RGB waarde en zet deze om in een EBC waarde. Vrij simpel te maken lijkt mij. :)
Als je de resultaten goed leest zul je zien dat mijn metingen aantonen dat verdunnen nodig is boven 30 EBC. De reden is dat dan het licht van de Blauwe pixels (die gebruik je voor de meting) zover gefilterd wordt dat je geen betrouwbare informative meer overhoudt. Omgevingslicht (indirect licht van het beeldscherm via de zijkant, beperkingen van de camera etc.)

Je ziet in de Excel file dat de gemeten EBC waarde niet meer toeneemt bij hogere concentratie, terwijl dat wel zou moeten.

Sikkens

Dag Hans:
Dit draadje is al weer een paar jaar oud, maar ik ben benieuwd of je er sedertdien nog wat mee hebt gedaan.
Ik ben nieuwsgierig geworden nadat mijn Winterbier vanwege een te hoge EBC waarde werd afgefloten.
177 EBC in plaats van de gewenste 70-90.
Via BrouwVisie kom ik op een berekende waarde van 73 (Morey), 70 (Ray Daniels), 67 (Mosher), en via BrouwHulp kom ik uit op 89 (Morey), 85 (Mosher), en 70 (Daniels), alleen met BrouwVisie op de instelling "BrouwVisie" kom ik op 176.
Ik zoek naar een manier om het (bij benadering) na te rekenen en jouw techniek lijkt daar eigenlijk heel geschikt voor.

hansHalberstadt

Citaat van: Sikkens op 15-05-2019  16:05 uDag Hans:
Dit draadje is al weer een paar jaar oud, maar ik ben benieuwd of je er sedertdien nog wat mee hebt gedaan.
Ik ben nieuwsgierig geworden nadat mijn Winterbier vanwege een te hoge EBC waarde werd afgefloten.
177 EBC in plaats van de gewenste 70-90.
Via BrouwVisie kom ik op een berekende waarde van 73 (Morey), 70 (Ray Daniels), 67 (Mosher), en via BrouwHulp kom ik uit op 89 (Morey), 85 (Mosher), en 70 (Daniels), alleen met BrouwVisie op de instelling "BrouwVisie" kom ik op 176.
Ik zoek naar een manier om het (bij benadering) na te rekenen en jouw techniek lijkt daar eigenlijk heel geschikt voor.
Zelf niet veel meer mee gedaan, maar wel heel bruikbaar.
Je kunt beginnen met een pils met een bekende EBC waarde of gewoon daardoor 7 EBC aannemen. Daar dan een foto van maken volgens de voorgestelde procedure en de berekening op loslaten.
Dan zelfde doen voor het te meten bier, evt verdunnen tot de kleur op de foto min of meer geel is. Dan nog de bepaalde EBC waarde vermenigvuldigen met de gebruikte verdunningsfactor.

Oscar


Sikkens

Hans: dank voor je reactie. Ik ga me er nog eens wat in verdiepen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.