Dubbel Feest

Gestart door Edgar, 26-02-2006 12:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Edgar

Omdat ik komende zomer 2 huwelijken van bier moet voorzien, heb ik gisteren alvast een soort Dubbel gebrouwen.

Dubbel Feest


Brouwsel    :               42.00 liter
Totale stort (kg):        10.32
Verwacht OG:            1.060    Plato:             14.73
Verwacht EBC:           27,8
Verwacht IBU:            20.1
Efficiency:                  80 %
Kooktijd:                    90   min

Vóór het koken:

Verdamping:     7.00  %/h
Wort volume:   50.30    L
SG:                 1.050            12.40  Plato

Hop IBU Formule: Garetz

FWH reductie: -10 %

Stort

   %    Hoev.       Naam                          Origine          Pot.       EBC
-----------------------------------------------------------------------------
  7.0     0.72 kg.  Aroma 150                    België           1.032    150
 83.3     8.60 kg.  Munichmout                  Duitsland      1.037     15
  9.7     1.00 kg.  Carahell                        Duitsland      1.036     25

Hop

  Hoev         Naam                                   Vorm    Alpha  IBU  Kooktijd
-----------------------------------------------------------------------------
 20.00 g.     Hallertau Hersbrucker              Whole    2.00   0.2  15 min.
 30.00 g.     Hallertau Hersbrucker              Whole    2.00   3.1  85 min.
 30.00 g.     Styrian Goldings                     Whole    3.50   5.5  85 min.
 30.00 g.     Tettnanger                            Whole    4.30   6.7  85 min.
 10.00 g.     Hallertau Hersbrucker              Whole    2.00   0.9  First WH
 10.00 g.     Styrian Goldings                     Whole    3.50   1.6  First WH
 10.00 g.     Tettnanger                            Whole    4.30   2.0  First WH


Gist

't IJ gist


Water : Gents voorgekookt


Maischschema

Stort:    10.32 kg
Water:   46.39 l

                        Stap   Rust   Start   Stop    Verw
Stap                 min     min    Temp  Temp  Type     Temp     Hoev. Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
storten                0     15     52      52        Infusie    54       46.39   4.50
Beta                  10     25     63      62        Direct   
Alfa                   10     25     72      71        Direct 
Uitmaischen        5      5      78       78       Direct   


Totaal Water L:                  46.39
Totaal Maisch Volume L:       53.28




Als starter heb ik een gistcel van een uitgestreken plaat met 'Natte' gist opgekweekt tot 2 liter (met voeding en beluchting), deze koud gezet en een één dag voor brouwdag afgegoten en doorgestart met nog 2 liter gehopt moutextractoplossing (weer met beluchting en voeding).

Ik heb voor het eerst mijn magneetpomp gebruikt voor het koelen. De pomp werkt, maar blijkt te sterk voor het doel. Er vindt schuimvorming plaats in de pomp, volgens mij door vacuumwerking zoals bij een scheepsschroef. Daardoor is er maar beperkte pompwerking. Zo duurde het koelen 20 min i.p.v. 5.

De vergisting was na 4 uur nog maar net op gang, waarna ik het wort een uur heb belucht. Nu verloopt de vergisting agressief, het is de meest actieve vergisting die ik tot nu toe gezien heb. Ik heb er een filmpje van gemaakt, als iemand webruimte heeft dan post ik graag een link.


De bedoeling van dit bier is een gemakkelijk drinkbaar, niet te bitter bier met overdadige moutsmaken. De trend om Dubbels te kleuren met kandijsiroop en andere suikers volg ik nu even niet.

/edit

Dat de vergisting erg heftig is, blijkt wel uit het SG: Na 16 uur 20 punten gedaald (1060 naar 1040). Daardoor wel nogal wat tropisch fruit en hogere alcoholen.

Jacques

Citaat van: Edgar op 26-02-2006  12:25 uIk heb er een filmpje van gemaakt, als iemand webruimte heeft dan post ik graag een link.

Hoi Edgar,

Wat dacht je van deze link.

CiteerDe trend om Dubbels te kleuren met kandijsiroop en andere suikers volg ik nu even niet.

Volgens mij is dit geen trend en doen professionele brouwers die al jaren en jaren!

Hopmans



CiteerVolgens mij is dit geen trend en doen professionele brouwers die al jaren en jaren!

Daarom ben ik hobbybrouwer.  :brouwen:

 :degroeten:

Edgar

Citaat van: jacbier op 26-02-2006  14:35 uVolgens mij is dit geen trend en doen professionele brouwers die al jaren en jaren!

De trend bestaat erin, dat die wetenschap pas sinds kort tot het forum is doorgedrongen en de laatste tijd veel besproken wordt. En dank voor de link, ik onderzoek het.

Overigens ben ik net terug van 2 dagen Valkenburg (inderdaad, Thermae 2000...), alwaar brouwerijbezoek uitgesloten was in verband met het rondrazend Carnaval. Spijt me voor de liefhebbers, maar ik vind het een armzalig feest. Als ik buitenlander in Nederland was, zou het een goede reden zijn om definitief NIET te integreren. Maar dat terzijde.

Het bier is intussen naar een respectabele 1017 gedaald, met nog altijd een enorme schuimlaag. Een dikke laag uitgeblazen gist op het vat bij thuiskomst. Morgen gist aftappen (en opnieuw gebruiken!) en dan koel zetten (buiten) tijdens het skieën.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.